• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کاخ چهل ستون شهرستان اصفهان استان اصفهان


کاخ چهل ستون

نام مرکز دیدنی

Chehel Sotoon Palace

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 09:00 الی 17:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

شهر اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

کاخ چهلستون کاخی در دل باغی قدیمی بسیار زیبایی قرار دارد و از کاخ باغ های سلطنتی ایران به شمار می رود بازدید از آن به عنوان قدمگاه شاهان صفوی، نمونه ای بی بدیل از هنر و معماری اصیل ایرانی، کلکسیونی زیبا و فاخر از نقاشی های و هنرهای دیگری مانند آینه کاری، نگار گری، منبت، خاتم کاری و همچنین به عنوان گنجینه ای از نسخه های خطی قرن 4 قمری تجربه ای مثال زدنی خواهد بود. در شهری مانند اصفهان که مجمعی از هنر و رنگ و طرح است، این کاخ به علت زیبایی، نقاشی های بی نظیر و آینه کاری های بی بدیل و معماری منحصر به فردش شهرتی جهانی دارد.

وجه تسمیه
بخشی از کاخ را ایوان آن تشکیل می دهد و این ایوان روی 20 ستون بلند بنا شده است. بخشی از باغ را نیز استخر بزرگی در مقابل تالار تشکیل می دهد. انعکاس تصویر این 20 ستون در آب استخر باعث می شود آن را چهل ستون بنامیم. البته گفته می شود عبارت چهل در اینجا طبق ادبیات فارسی نماد کثرت است، مانند چهلچراغ یا یک کلاغ چهل کلاغ!

تاریخچه کاخ و باغ چهلستون
ساخت این بنا طی بررسی ها از کتیبه موجود در تالار اصلی به زمان سلطنت صفوی و شاه عباس اول می رسد. در زمان صفویه اصفهان پایتخت ایران شد و همین امر موجب سرعت گرفتن رشد و توسعه آن شد. یکی از بناهای ساخته شده در این زمان همین مجموعه کاخ و باغ چهل ستون است. گفته می شود شاه عباس اول به کاخی برای استراحت علاوه بر کاخ عالی قاپو نیاز داشت به همین ترتیب دستور ساخت کوشکی در باغ جهان نما را صادر کرد. کوشک کلاه فرنگی عالی قاپو با معماری زیبا، اتاق هایی به ارتفاع 12 متر را در کنارش جای داده است. شاه عباس اول همچنین در 23 سالگی سلطنتش، جشن نوروز را در این مجموعه برگزار کرد. نام این باغ بعدها از جهان نما به چهلستون تغییر کرد.عمارت چهلستون بعدها برای ملاقات های سیاسی شاه عباس مورد استفاده قرار گرفت و محلی شد برای پذیرایی از سفیرها و سیاستمداران ایرانی و خارجی. 
فضاهای دیگری بعد از مرگ شاه عباس اول به بنا اضافه شد و شکوهی از تزئینات چشم نواز را به نمایش گذاشتند. این تغییرات با تصمیمات پسرش شاه عباس دوم صورت گرفت. در همین زمان آینه کاری ها، نقاشی ها و کاشی کاری دیوار ها نیز به مجموعه اضافه شد و پس از آن کاخ برای پذیرایی از مهمانان رسمی و ملاقات مردم و شاه استفاده شد. از بخش های اضافه شده در این زمان می توان به اتاق بزرگی در شمال تالار آینه و اتاق دیگری در جنوب این تالار، ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی، حوض بزرگ جلو تالار اصلی، تالار آیینه و همچنین تالار 18ستون را می توان نام برد. 

قسمت های مختلف مجموعه کاخ باغ چهلستون
درب ورودی باغ در ضلع شرقی آن قرار گرفته است، شما با ورود به باغ می توانید از طریق انبوه درختان مسیر اصلی منتهی به تالار اصلی را بیابد. این باغ تنها بخش کوچکی از باغ قدیمی جهان نما است. باغ جهان نما سابق بر این به طور مخفی به باغ های دیگر اطرافش دسترسی داشت.
از مهم ترین بخش های باغ، استخر بزرگ آن است. این استخر در امتداد شرقی-غربی قرار گرفته است و شامل 2 بخش می باشد. بخش مقابل عمارت با 16 متر عرض و 108 متر طول و بخش دیگر در پشت عمارت اصلی قرار دارد. استخر پشت عمارت نیز امروزه استفاده نمی شود. استخر باغ چهلستون یکی از دلایل ثبت آن در سازمان یونسکو بوده است و علاوه بر طراوت بخشیدن به فضا طراحی و نسبت اندازه های آن به گونه ای است که تصویر کاخ را به خوبی و کامل در آب انعکاس دهد. رنگ تیره کف استخر موجب شده است تا عمیق تر به نظر برسد.
برای ورود به تالار اصلی ابتدا به ایوانی ستون دار می رسید. این ایوان روی 20 ستون بنا شده است و 1 متر از سطح زمین بالا تر است. قسمت نخست ایوان کمی جلوتر است و 18 ستون چوبی با پایه های سنگی و چوبی دارد. در بین این 18 ستون حوض مرمر آب وجود دارد و ستون های اطراف این حوض روی پایه هایی به شکل شیر سنگی قرار دارند. در گذشته از دهان این شیر ها آب جاری می شد و به داخل حوض می ریخت. قسمت دیگر ایوان 2 ستون دارد سردر تالار در آن قرار گرفته است. باید بگوییم این ستون ها هر کدام 1 تنه درخت چنار یا کاج هستند، قبلا روی این ها آینه کاری شده بود اما امروزه با تخته رنگ پوشیده شده اند. 
پس از عبور از ایوان ستون دار به تالار آینه یا سردر تالار می رسید. در این قسمت چون تمام سطوح دیوارها و سقف با تکه آینه های خشتی و آینه های معرق پوشیده شده است آن را تالار آینه می نامیم. در بالا تالار آینه کتیبه قرار دارد از زمان شاه عباس دوم و روی آن سال ساخت بنا قید شده است.
قسمت بعدی شاه نشین تالار است. شاه نشین فضایی بالاتر از تالار آینه ولی کوچک تر از آن است. سقف این بخش  آینه کاری شده است و ابعاد آن 7 در 5.5 متر مربع را به خود اختصاص می دهد. 
مهم ترین و زیباترین بخش کاخ، تالار اشراف یا تالار اصلی می باشد. نقاشی های موجود در این قسمت شاه کار هنری به حساب می آیند و تزیینات طلایی گنبد آن کاملا خیره کننده هستند. تالار اشراف در زمان شاهان صفوی برای ملاقات های رسمی و پذیرایی از مهمانان خاص بود و امروزه موزه چهلستون در آن دایر است.
نقاشی های اصلی این تالار 6 قاب نقاشی رنگ روغن با موضوعات مختلف هستند. مجلس بزم شاه عباس کبیر و ولی محمد خان، صحنه جنگ شاه اسماعیل اول با عثمانیان چالدران، پذیرایی شاه طهماسب اول از همایون شاه هندوستان، جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان، نبرد کرنال و تابلو مهمانی شاه عباس دوم به افتخار ندر محمد شاه ترکستان، اسامی تابلوهای موجود در این تالار می باشند.
در بالا عمارت محلی برای خواب و استراحت شاه تعبیه شده و آن را بالاخانه نام گذاشته اند. آخرین بخش کاخ نیز ایوان ستون دار جنوبی با تزیینات مخصوص دوران صفوی است.
کاخ موزه چهل ستون امروزه مجموعه آثار سکه، مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی، مجموعه آثار دوران صفویه، انواع سنگ نوشته ها، مجموعه آبگینه، فرش و نسخ های خطی کوفی قرآن، مجموعه فرش های قدیمی با عمر بیش از 400 سال و مجموعه سفال شامل اولین نمونه کاشی ساخت اصفهان را در دل خود دارد و در معرض تماشای عموم قرار داده است.

سرگذشت بنا در دوره های زمانی گوناگون
این کاخ در زمان سایر پادشاهان صفوی به کاربری پذیرایی از مهمانان رسمی و ملاقات مردم با شاه پرداخت ولی متاسفانه در 12 سالگی حکومت شاه سلطان حسین کاخ طعمه آتش شد.
در زمان شاهان قاجار این مجموعه آسیب بسیاری دید. به طور مثال برای نقاشی دوباره دیوارها از رنگ روغن استفاده کردند و همین موجب پوسته شدن و تکه تکه شدن نقاشی های پیشین شد، درهای خاتم کاری مجموعه به کلی کنده شده و به عمارت مسعودیه تهران منتقل شدند و فرش 2 رو بافت این مکان تکه تکه شد. در زمان حکومت ظل السلطان نیز اوضاع بدتر شد و او دستور داد نقاشی های کاخ را با گچ بپوشانند. 
با رویکار آمدن حکومت پهلوی کاخ نجات پیدا کرد و ترمیم و مرمت آن آغاز شد. هنرمندان توانستند از روی عکس های قدیمی موجود از کاخ نقاشی های مدفون زیر گچ را جان ببخشند و در و پنجره ها را مطابق سابق نصب کنند.

ثبت جهانی کاخ چهلستون
لازم به ذکر است کاخ چهلستون که امروزه به عنوان موزه مورد بهره برداری قرار گرفته است، در 15 دی ماه 1310 با شماره 108 به ثبت ملی رسید. اما از افتخارات شهر اصفهان، ثبت کاخ چشم نواز چهلستون در سال 2011 میلادی نیز با شماره 1372 به عنوان میراث جهانی سازمان یونسکو است تا این اثر شاخص ملی چهره ای جهانی پیدا کند.

نکته: بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 50،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کاخ چهل ستون

تفریحات نزدیک به کاخ چهل ستون

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید