• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه بابا رکن الدین شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه بابا رکن الدین شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه بابا رکن الدین شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه بابا رکن الدین شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه بابا رکن الدین شهرستان اصفهان استان اصفهان


آرامگاه بابا رکن الدین

نام مرکز دیدنی

Baba Rokneddin Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، خیابان آزادگان یا سعادت آباد، قبرستان تخت فولاد

بابا رکن الدین یکی از زاهدان و عارفان بزرگ قرن 7 و 8 قمری بوده و در زمان سلطان ابوسعید مغول می زیست. او مسعود بن عبدالله بیضاوی نام داشته و اصل و نسبش به شهرستان بیضا در استان فارس می رسد. در گذشته از شدت جور و ستم حکام، افراد زاهد و جوانمرد شهره مردم شهر بودند و مردم می توانستند به آنان پناه ببرند، از این رو آنها را بابا می نامیدند و آرامش معنوی و ظلم ستیزی آنها محل امنی برای مردم دردمند بود. بابا رکن الدین از روی علاقه به شاگردی در مکبت کمال الدین عبدالرزاق کاشانی به اصفهان آمد و در جاده قدیم شیراز که امروزه به نام سعادت آباد شناخته می شود سکنی گزید. پس از مرگ نیز در همان منطقه در مزارستان تخت فولاد به خاک سپرده شد. باب رکن الدین حتی پس از مرگش نیز مورد احترام مردم بود و مردم برای زیارت او می شتافتند و از او حاجاتشان را طلب می کردند.
تخت فولاد بعد از دفن بابا رکن الدین، به مزاری در این منطقه تبدیل شد که بسیاری از افراد اعم از مردمان عادی و افراد نامدار همچون جابر ابن عبدالله انصاری در آن به خاک سپرده شدند. اما تکیه بابا رکن الدین قدیمی ترین قبر در گورستان تخت فولاد است.
در رابطه با مذهب وی اطلاعات درستی در دست نیست اما از آنجا که مریدانی همچون شیخ بهایی و حاجی محمد ابراهیم کلباسی داشت و با توجه به نوشته روی سنگ مزارش، او را شیعه می شناسند. 

معماری آرامگاه بابا رکن الدین:
بابا رکن الدین در زمان ایلخانان از دنیا رفت و در همان زمان بقعه ای با هندسه 5 ضلعی برای او ساخته شد. بعدها به مرور زمان این آرامگاه آسیب دید اما در زمان شاه عباس صفوی، به خاطر احترامی که شاه برای شیخ بهایی  داشت و به جهت احترام متقابل شیخ بهایی به بابا رکن الدین، شاه دستور ساخت آرامگاه این مرد فرزانه را به شیخ بهایی صادر کرد.
در معماری این بقعه، به کار رفتن اعداد 5 در پلان بنا و 12 در گنبد، نشان از بکارگیری سمبل های شیعیان در معماری بنا است. پلان پنج ضلعی این مقبره، بر روی هندسه گنبد نیز تاثیر گذاشته و به پنج ضلعی متساوی الاضلاع ختم می شود. اما این هندسه تنها در داخل تکرار نشده و در 5 ایوان در اطراف محوطه زیر گنبد نیز شاهد آن خواهید بود. به یکی از این ایوان ها پیش خوان نیز اضافه شده است. این گنبد مخروط شکل با کاشی های آبی، سفید و سیاه در زمینه ای فیروزه ای رنگ زینت یافته است. رنگ ها به کار رفته در کاشی ها، همگی نشان از تاثیرات معماری صفوی بر روی این آرامگاه می باشند.
قاعده مثلث های تشکیل دهنده گنبد مخروطی فوقانی بسیار دقیق و ظریف کار شده است و 12 وجه دارد. همچنین طلوع و غروب آفتاب را نیز به درستی نشان می دهد. ساعات قبل و بعد از نصف النهار را نیز می توان تخمین زد چون فاصله هر ضلع مثلث های تشکیل دهنده این  مخروط، تقریبا 1 ساعت است.
آرامگاه در ضلع شمال شرقی خود سردری بلند قامت را با غرفه های 2 طبقه در طرفین آن جای داده است. بر فراز این سردر کتیبه ای به خط ثلث با قلم محمد صالح اصفهانی نوشته شده است. در این کتبه به نام شاه عباس اول در 1309 قمری، همچنین نام میرزا محمد نصیر بایزیدی بسطامی، معمار بقعه و تاریخ 1200 حک شده است.
سنگ قبر بابا رکن الدین در یکی از ایوان های بنا واقع شده است. سنگ مرمری نیز به صورت عمودی روی آن قرار گرفته که خط خوش و زیبا آن، از شاهکار های معماری صفوی به شمار می رود.
این بنا چند اتاق دارد و در هر اتاق عالم یا زاهد دیگری به خاک سپرده شده است. از جمله این علما می توان به ابراهیم راه نجات، حاج میرزا بها الدین نوری، حاج میرزا جواد نوری، حاج میرزا محمد تقی نوری، ملا محمد علی نوری مازندرانی و ملا حسن آرندی نایینی انصاری اشاره کرد.

آرامگاه بابا رکن الدین با شماره 201 در 9 مرداد ماه سال 1312 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه بابا رکن الدین

تفریحات نزدیک به آرامگاه بابا رکن الدین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید