• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه شهرستان تهران استان تهران
  •  گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه شهرستان تهران استان تهران
  •  گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه شهرستان تهران استان تهران
  •  گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه شهرستان تهران استان تهران
  •  گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه شهرستان تهران استان تهران
  •  گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه شهرستان تهران استان تهران


گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه

نام مرکز دیدنی

Amir Inanj Tower

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

شهر ری و باقر شهر

ناحیه

پایین شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، شهر ری، جاده امین آباد- هفت دستگاه، کوه طبرک

از سمت جاده امین آباد- هفت دستگاه که به کوه طبرک می رسی خرابه هایی از یک برج را با نام نقاره خانه می بینی که در مورد آن دو روایت متفاوت موجود است. روایت اول این برج را منسوب به امیر حسام الدین سنقر اینانج سلطان دوره سلجوقی می نامند که به دست نوکران و جیره خوارانش کشته شد. روایت دیگر این که این برج را قبرستان سلطنتی حومت آل بویه می نامند و معتقدند فخر الدوله از اُمرای آل بویه که در برج طبرک دار فانی را وداع گفت، اکنون در برج اینانج آرمیده است. دکتر شهریار عادل باستان شناس معاصر کتیبه داخل این برج را خوانده است که به زبان عربی روی آن نوشته شده «این مقبره منسوب به عبدالجلیل بن فارس الخازن (الخادم) است». از روی پارچه هایی که در این برج پیدا شده و قدمت 800 ساله دارند و همچنین از لحاظ تاریخی به زمان آل بویه نزدیک ترند، شاید روایت دوم درست باشد.

معماری گنبد امیر اینانج
گنبد امیراینانج یک برج استوانه شکل با قطر 36 متر است که بیشتر شبیه استودان های پیروان آیین مزدیسنا می باشد. استودان نام برجی استوانه ای و بدون سقف است که زرتشتیان مردگان خود را بعد از انجام آیین تشیع جنازه آنجا رها می کنند تا پرندگان شکاری و حیوانات درنده از گوشت آن ها تغذیه کنند. به همین دلیل استودان ها را بالای کوه و خارج از شهر می سازند. زرتشتیان معتقدند عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش را نباید آلوده کرد به همین دلیل مردگانشان را به دست حیوانات درنده می سپارند. از آنجا که پیروان آیین زرتشتی در شهر ری بی شمار بودند و استودان های دیگری نیز مانند استودان گبرها در دامنه کوه بی بی شهربانو در ری وجود دارد بعید نیست که این مکان گورستان سلطنتی بوده باشد.  در سال 1373 برج اینانج مرمت گردید که متاسفانه به دلیل حفاری های بعدی و ساخت و ساز های بدون مجوز در نزدیکی آن مجددا دچار تخریب گردید.
مشکلات گردشگری این اثر با توجه به این که سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه اقدامی برای این اثر نکرده است، متاسفانه آثار چند هزار ساله واقع در این منطقه در معرض تخریب قرار گرفته اند. در این منطقه روستایی به نام هفت دستگاه وجود دارد که صرفا برای آزمایش، هفت دستگاه منزل مسکونی برای گاز رسانی در آن احداث گردید که اکنون تعداد این منازل به 100 دستگاه نیز می رسد و راه دسترسی به کوه طبرک را برای گردشگران دشوار کرده است. علاوه بر آن دسترسی به این اثر از طریق پلکان میسر است که متاسفانه از ایمنی لازم برخوردار نیست و گردشگران بایستی نهایت دقت را برای بالا رفتن از این پلکان ها صرف نمایند تا خدای ناکرده دچار حادثه نشوند.

ثبت ملی
این اثر در سال 1313 با شماره  203 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی 
با وسیله نقلیه شخصی: از جاده امین آباد به سمت روستای هفت دستگاه حرکت کرده وارد روستا که شوید برج و باروی های خرابه در بالای کوه شما را به سمت خود می کشاند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه

تفریحات نزدیک به گنبد امیر اینانج و برج نقاره خانه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید