• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران
  •  برج طغرل  شهرستان تهران استان تهران


برج طغرل

نام مرکز دیدنی

Toghrol Historical Tower

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

شهر ری و باقر شهر

ناحیه

پایین شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، شهر ری، خیابان ابن بابویه، آرامگاه ابن بابویه

در خیابان ابن بابویه شهر ری در سمت راست آرامگاه ابن بابویه برجی 800 ساله وجود دارد که شکل آن شبیه به استوانه است. بر روی آن کنگره هایی وجود دارد که تا روی بدنه به حالت زیکزاکی امتداد یافته است. کارشناسان کارکرد این برج را مانند تقویم می دانسته اند. در واقع آن را نوعی دایره البروج تلقی می کنند. دایره البروج به دایره ای گفته می شود که منازل حرکت خورشید در سال را نشان می دهد. اگر دقت کرده باشید نور خورشید در نیمکره شمالی که ما در آن قرار داریم در تابستان ها بسیار نافذ است در حالی که در زمستان ها بسیار ضعیف می باشد. این به دلیل قرار گیری خورشید در منازل خاصی است که بر کیفیت تابش نور و نهایتا بر روی زاویه سایه های ایجاد شده توسط آن تاثیر می گذارد. روی این برج دریچه هایی دایره ای شکل وجود دارد و در بالای آن کنگره هایی است که تا پایین به صورت خطوطی زیکزاکی ادامه پیدا کرده اند. یعنی سایه بر روی هر کدام از این دریچه ها و کنگره ها نشان دهنده ماه و روز خاصی از سال است. این برج کارکرد ساعت را نیز داشته است به این معنی که نور خورشید و سایه های ایجاد شده بر روی خطوط زیکزاکی این قلعه نشانگر ساعتی از روز بوده است اگر سایه نصف زیکزاک را روشن می کرده یعنی نیم ساعت گذشته است. از آنجا که این برج 24 عدد زیکزاک دارد دقیقا 24 ساعت شبانه روز در آن گنجانیده شده و دقت آن نیم ساعت بوده است. اگر روبه روی درب ورودی برج بایستید دقیقا این برج به مثابه یک شیران غران است. سه خط از کنگره های بالای برج بر روی بالای درب افتاده است که خط وسط، جایی است که ظهر شرعی را نشان می دهد. اگر نیم ساعت از ظهر بگذرد سایه تا قسمت وسط زیکزاک بین دو خط روی درب به سمت غرب پیش می رود و اگر دو ساعت از ظهر بگذرد سایه دو خط از کنگره های برج  را به سمت غرب می پوشاند. یعنی ساعت 2 بعد از ظهر را نشان می دهد. کارکرد دیگر این برج مانند کارکرد یک فانوس دریایی در وسط دریا بوده است با این تفاوت که در وسط جاده ابریشم روی زمین روشنگر مسیر مسافران بوده است در بالای باروی این برج مشعل های می افروختند که روشنگر راه مسافران جاده ابریشم که از سمت خراسان راهی ری بوده اند باشد.
در این که این برج آرامگاه شخصیت مهمی بوده است شکی نیست اما در مورد شخص مدفون در این قلعه روایات مختلفی وجود دارد. در بعضی متون آن را منسوب به خلیفه یزید می دانند و بعضی آن را آرامگاه طغرل بیک سلجوقی بنیانگذار سلسله سلجوقیان می دانند. بعضی دیگر هم آن را مدفن خلیل سلطان و همسرش شاد ملک از فرزندان تیمور لنگ دانسته اند. در کتاب ری باستان تالیف حسن کریمیان آمده است که شاید این برج مقبره فخرالدوله دیلمی باشد. از برایند همه این ها مشخص است فردی سیاستمدار در این برج آرمیده است. محمد محیط باستان شناس معاصرنیز این برج را منسوب به ابراهیم خواص می دانست و در سال 1371 خودش در جوار این برج در حیاط پشتی آرامگاه ابن بابویه به خاک سپرده شد.

معماری برج طغرل
جالب است بدانید این برج با خشت، آجر، زاج سفید و سفیده تخم مرغ ساخته شده است. مساحت این برج 48 مترمربع و ارتفاعش 20 متر است. تا 4 متری دیوارهای آن به شکل کروی شکل با قطر 1.5 متر هستند و از 4 متری به بعد دیوارها تو خالی می باشند. پلکان وسط برج گردشگران را به طبقات بالایی می رساند. از لحاظ ساختار قوانین علم فیزیک در آن نقش مهمی ایفا می کنند. دیوارها طوری ساخته شده اند که موجب انعکاس صدا می شوند و صدا در آن اکو می شود. این است که گردشگران را سر ذوق
 می آورد که در این مکان به آوازخوانی بپردازند. کسانی که علم فیزیک می دانند به خوبی می دانند در صورتی در یک بنا صدا منعکس می شود  که دیواره مقابل در فاصله  لاندا چهارم از دیوار دیگر  قرار گیرد امروزه با وجود کامپیوترها محاسبه لاندا چهارم کار سختی نیست اما در 800 سال پیش محاسبه این رقم کار بسیار دشوار و پیچیده ای بوده است. درست در زمانی که نه قلمی برای نوشتن و نه کاغذی به کیفیت امروز برای محاسبه وجود داشته است.

خطراتی که در کمین برج طغرل هستند
خاکبرداری های مترو، ساخت و سازهای در کنار برج طغرل و همچنین خشکسالی سالهای اخیر موجب نشست زمین و کج شده این برج شده است. اگر میراث فرهنگی اقدامی نکند ممکن است این برج را که سیل و زلزله فرو نریخته است اقدامات غیر کارشناسانه پایین بیاورد.

مرمت و بازسازی برج طغرل
این برج یکبار در سال 1263 هجری خورشیدی در اواخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار توسط ابوالحسن خان معمار باشی مرمت و بازسازی شد که به دلیل ظرافت کاری بسیار کتیبه کوفی آن از بین رفت. در بعد از انقلاب این برج تا سال 1377 متروک بود تا اینکه در این  سال مورد توجه قرار گرفت و تا سال 1379 مرمت شد. اما در حال حاضر در محوطه ای به وسعت 20،000 متر مربع در اطراف این برج شهرداری منطقه 20 تهران سعی در ساخت مرکزی فرهنگی-تفریحی برای پایتخت نشینان و گردشگران دارد. قرار است در این محوطه کتابخانه، فرهنگسرا و رستوران ساخته شود. 

ثبت ملی
این اثر در سال 1310 با شماره  147 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی 
وسیله نقلیه شخصی: برای رفتن به برج طغرل لازم است ابتدا به شهر ری بروید و در خیابان ابن بابویه به آرامگاه ابن بابویه بروید. برج طغرل در سمت راست این آرامگاه قرار گرفته است.
مترو: با استفاده از خط 1 مترو در ایستگاه جوانمرد قصاب پیاده شوید و با تاکسی های عبوری تا ابن بابویه بروید.
اتوبوس: از اتوبوس های خط 426 که از میدان صفایه به سمت ترمینال مترو شهر ری حرکت می کنند نیز می توانید در ایستگاه شهید غیاثوند از اتوبوس پیاده شده و 500 متری را تا آرامگاه ابن بابویه و برج طغرل پیاده روی فرمایید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به برج طغرل

تفریحات نزدیک به برج طغرل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید