• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران
  •  نقش برجسته چشمه علی شهرستان تهران استان تهران


نقش برجسته چشمه علی

نام مرکز دیدنی

Carving Bas Relief Cheshmeh Ali Spring

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

شهر ری و باقر شهر

ناحیه

پایین شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید رجایی، بزرگراه آوینی، بوستان چشمه علی

معرفی نقش برجسته چشمه علی
چشمه علی شهرری با قدمت 8000 سال از زیر تخته سنگی جاری می شود و نام اصلی آن سورین می باشد. در چشمه علی یک سنگ نگاره وجود دارد که نقش برجسته فتحعلی شاه و 16 پسرش می باشد. در سمت راست این نقش برجسته شاه با بازی بر دوش در زیر سایبانی در حرکت است. در میانه این نقش برجسته شاه در میان جمع فرزندانش که همه مثل هم ریش بلند و لباس و کلاه قاجاری دارند، بر روی تخت نشسته است و به نوعی قدرت حکومت قاجار به رخ کشیده شده است. مشابه این تصویر در تالار باغ موزه نگارستان وجود دارد که بدون رعایت پرسپکتیو شاه در میانه و تعدادی از فرزندانش در کنارش هستند. البته در تالار نگارستان بر روی دو دیواره دیگر تعدادی از 260 فرزند فتحعلی شاه نیز به تصویر کشیده شده اند که در این حجاری وجود ندارد.
داستان حکاکی نقش برجسته فتحعلی شاه و پسرانش در چشمه علی شهرری بسیار جالب و شنیدنی است. در زمان صفویه شهرری برای خودش استانی بود و تهران روستایی خوش آب و هوا از توابع ری بود. و در دوره زندیه کم کم شهریت تهران رسمی شد و بعد از آن پایتخت شاهان قاجاری گردید و هنوز شهرری ابهت خودش را به عنوان یک شهر بزرگ حفظ کرده بود. به همین دلیل چشمه علی بهترین مکان برای به رخ کشیدن قدرت شاهی فتحعلی شاه بود. البته فتحعلی شاه در زمان آغا محمدخان قاجار والی فارس بود تحت تاثیر حجاری های تخت جمشید، نقش رستم و هنر شاهان ساسانی بود. البته ناگفته نماند که شاهان قاجاری علاوه بر طبع لطیفشان به شعر و علاقه وافرشان به زنان، به هنر نیز بسیار علاقه نشان می دادند چونانکه با پیدایش تکنولوژی های پیشرفته هنوز کاخ های قاجاری از اکثر ساختمان هایی که بعد از آن ها ساخته شده بسیار زیباترند و به قدری فضای داخلی این کاخ ها آرامش بخش و چشم نوازند که گویی بهشت خدا همین جا روی زمین است. در سال 1192 هجری شمسی بود که همین آقای فتحعلیشاه و 16 پسرش که والیان ایران بودند تصمیم گرفتند. طی عهدنامه گلستان قفقاز، ارمنستان و بخشی از قسمت غربی گرجستان را به روسیه ببخشند و برای اینکه چیزی از قدرت و عظمتشان کم نشود در سال 1210 هجری خورشیدی مجددا بر آن شدند که در چشمه علی ری که محل تفرج ساکنان پایتخت بود به تبعیت نقش برجسته بهرام دوم در سرابِ بهرام که حاکی از جاودانگی حکومت ساسانی است نقش برجسته ای از خود به یادگار بگذارند که ایرانیان تا زنده اند چهره این شاه مقتدر و پسرانش را از یاد نبرند و مبادا کوردلان و سیاه دلان گمان کنند با از دست رفتن بخش شمالی ایران ذره ای از قدرت شاه کم شده است. در ضمن این نقش برجسته دارای دو کتیبه است که دو شعر از عندلیب و صاحب دیوان بر روی آنها حجاری شده و در اولی عنوان شده که داناتر و دانشمندتر از فتحعلی شاه نیست و در دومی آورده شده «قهر او بر شهریاران ملک گیتی تنگ کرد» که البته قهر او را هم در عهدنامه گلستان با تقدیم قفقاز و ارمنستان به روس ها دیده ایم. اخیرا شهرداری تهران این کتیبه زیبا را نور پردازی هم کرده است. اگر در چهارم آذر ماه به چشمه علی رفتید علاوه بر بازدید از این کتیبه زیبا سعی کنید که حتما سری هم به آرامگاه جبار باغچه بان در خانه اشتری بزنید که اولین مدرسه را برای ناشنوایان در ایران تاسیس کرد و فقط 150 متر از این سنگ نگاره فاصله دارد.  چون فقط در چهارم آذر ماه درب خانه اشتری به روی ناشنوایان گشوده می شود تا فاتحه ای برای این انسان بزرگ بخوانند. چشمه علی در کنار آرامستان ابن بابویه و برج طغرل قرار گرفته است که دیدن کردن از آنها هم خالی از لطف نیست.

ثبت ملی 
این اثر در 9 فروردین 1378 با شماره 2284 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی
وسایل نقلیه شخصی: از بزرگراه آزادگان می توانید وارد بزرگراه شهید رجایی و سپس بزرگراه آوینی شوید مستقیم برانید تا به بوستان چشمه علی برسید.
مترو: با استفاده از خط  1 مترو در ایستگاه شهرری از قطار پیاده شوید و با تاکسی خودتان را به بوستان چشمه علی برسانید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به نقش برجسته چشمه علی

تفریحات نزدیک به نقش برجسته چشمه علی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید