• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  عمارت مشیرالدوله (خانه پیرنیا) شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مشیرالدوله (خانه پیرنیا) شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مشیرالدوله (خانه پیرنیا) شهرستان تهران استان تهران


عمارت مشیرالدوله (خانه پیرنیا)

نام مرکز دیدنی

Moshir o Doleh House (Pirnia House)

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

برای ورود باید با دانشگاه علوم پزشکی و یا وزارت بهداشت هماهنگ شود

آدرس

شهر تهران، خیابان منوچهری، مابین خیابان لاله زار و فردوسی، خیابان پیرنیا

خانه مشیرالدوله یا همان خانه پیرنیا، یکی از عمارت های بسیار زیبا و تاریخی پایتخت است. این بنا زیبا با نمایی آجری و چشم نواز در زمان قاجاریه ساخته شد و مالک آن حسن پیرنیا یا همان مشیر الدوله از نخست وزیران دوران احمدشاه بود.

معماری عمارت مشیرالدوله:
در گذشته ورودی بنا از ضلع شمالی خانه بود و با عبور از حوضی پر آب، به ورودی اصلی بنا می رسیدند. اما امروزه با ساخت مجتمع تجاری در همسایگی ضلع شمالی ساختمان این راه مسدود شده است و ورودی ای از سمت جنوبی باز شده است.
خانه پیرنیا از 2 طبقه روی زمین و 1 طبقه زیر زمین تشکیل می شود و قرینگی در همه جای این بنا به چشم می خورد. معماری ایرانی اروپایی که از شاخصه های زمان قاجاریه بود نیز بخشی جدا ناپذیر از این عمارت می باشد. آجر، گل و آهک نیز شاکله اصلی بنا را تشکیل می دهند و در و پنجره ها نیز از چوب راش ساخته شده اند.
پس از وارد شدن به حیاط، در چوبی فاخری را خواهید دید و با بالا رفتن از پله ها می توانید به آن برسید. سپس داخل بنا خواهید شد و این تازه اول این ماجراجویی است. خانه ای بسیار زیبا با پله های چوبی مرکزی، خانه را به 2 نیم تقسم می کند. طبقه زیرزمین خانه به علت خنک بودن در فصل های گرم سال مورد استفاده قرار می گرفت. این طبقه شامل فضاهای می شود که نیاز به خنک بودن در تمامی فصل ها هستند، همچون مطبخ. بیشتر فضاهای ساکنان اصلی بنا همچون اتاق کار حسن پیرنیا در طبقه اول بنا قرار گرفته است اما طبقه دوم بنا به تالار پذیرایی و مهمانی ها اختصاص داده شده بود.
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید با وجود عمر به نسبت طولانی بنا، بالابری در قسمت مطبخ قرار داشت تا غذا و نوشیدنی ها را به طبقه های بالاتر بفرستد.

اتفاقات مهم خانه پیرنیا:
عمارت مشیرالدوله، خانه ای است که از ابتدا ساختش تا به امروز شاهد اتفاقات مهم در تاریخ و هنر ایران بوده است. مرحوم حسن پیرنیا یکی از تاریخ دانان و حقوق دانان به نام عصر خود بود و آثار مهمی را همچون اولین قانون مدون حقوق بین‌ المللی به زبان فارسی و اولین کتاب تاریخ ایران باستان را در 3 جلد، در خانه خود نوشت. اما از کارهای هنری صورت گرفته در این خانه می توان به ضبط بخشی از فیلم های هزاردستان، دایی جان ناپلئون، کاسه های سفالی و تست صدا خوانندگان برنامه گلها، اشاره کرد.
در زمان حیات همسر مشیرالدوله، بانو شکوه عظمی، این وصیت شده بود تا خانه به زایشگاه و یا بیمارستان تبدیل شود اما این وصیت هیچگاه عملی نشد. بنای زیبا مشیر الدوله تا پیش از سال 1350 خورشیدی، زندگی را در خود به جریان داشت اما در بازه ای 7 ساله خانه متروکه شد تا آن که در سال 1357 خورشیدی، ولی الله و مهدی، وارثان این بنا، خانه را به بیمارستان فرح پهلوی یا همان شهید اکبر آبادی و وزارت بهداشت اهدا کردند، اما سند آن به ثبت پژوهشگاه علوم انسانی خورده بود. در حال حاضر نیز خانه پیرنیا به دانشگاه علوم پزشکی سپرده شده است و ساختمان موسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و مکمل است.

عمارت قجری مشیرالدوله در 11 مرداد سال 1376 با شماره 1899 به ثبت ملی رسید و بایستی خاطر نشان کنیم برای بازدید از آن حتما بایستی از سوی وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی مجوز داشته باشید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به عمارت مشیرالدوله (خانه پیرنیا)

تفریحات نزدیک به عمارت مشیرالدوله (خانه پیرنیا)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید