• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دره نی گاه شهرستان لرستان استان دورود
  •  دره نی گاه شهرستان لرستان استان دورود
  •  دره نی گاه شهرستان لرستان استان دورود
  •  دره نی گاه شهرستان لرستان استان دورود
  •  دره نی گاه شهرستان لرستان استان دورود
  •  دره نی گاه شهرستان لرستان استان دورود


دره نی گاه

نام مرکز دیدنی

Neygah valley

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

استان

شهرستان

دورود

ناحیه

اطراف شهر

ساعت بازدید

شبانه روز

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان لرستان، دورود، روستای تی

دره نی گاه و یا دره نگار از جاذبه های بکر و بسیار زیبای مناطق حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان می باشد. این دره که تقریبا بیست کیلومتر طول دارد، از رودی که از دریاچه گهر سرچشمه می گیرد شکل گرفته و از فاصله 6 کیلومتری این دریاچه شروع و در نهایت به روستای تی ختم می شود. در طول مسیر این دره آب رودخانه های دره گردو و خرس به آن وارد می شود و این امر باعث پر آب شدن آن می گردد. بکر و دست نخورده بودن، شکل صخره های بلند با برش هایی طبیعی و همچنین رودخانه زلال و پر آبی که از میان این در حال عبور می باشد زیبایی اش را دو چندان کرده است. در قسمت های مختلف دره و صخره های اطراف آن آبشارهای بلندی به چشم می خورد که طول برخی از آنها به چند صد متر می رسد. از آنجاییکه کمتر کسی از وجود چنین مکان زیبایی مطلع است، این دره را اغلب کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ایی می شناسند که در هنگام صعود به قله کوه اشترانکوه و یا سفر به دریاچه گهر برای استراحت و یا گشت وگذار سری به آن می زنند. گیاهان خوراکی مانند ریواس و درختان میوه نظیر انجیر، گردو و بادام به وفور در طول این دره به چشم می خورد. همچنین گونه های جانوری این منطقه اغلب حیواناتی نظیر روباه، گراز، گربه وحشی، خرس، گرگ و پلنگ و همچنین گونه های مختلفی از پرندگان زیبا می باشند.       
ده نی گاه در اواسط فصل بهار طبیعت بی نظیری دارد. در این زمان از سال روزها خنک و شب ها سرد است. همچنین بیشترین حجم آب رودخانه در این فصل می باشد. در تابستان نیز هوای این منطقه خنک است و حجم آب مناسب می باشد. در پاییز این منطقه هزار رنگ است و منظره ای زیبا را خواهید دید. اما زمستان برای سفر به این منطقه مناسب نیست چراکه بع علت سرما و بارش برف مسیر بسیار سخت و لغزنده می باشد. برای سفر از ابتدا تا انتهای دره به چیزی در حدود 8 الی 9 ساعت زمان نیاز است. پیشنهاد می شود قبل از سفر به این منطقه از پاسگاه های محیط زیست که قبل از روستای تی و یا پاسگاه محیط زیست درب آستانه در ابتدای مسیر دریاچه گهر واقع شده اند راجع به شرایط آب و هوایی و مسیر اطلاعات لازم را کسب کنید. همچنین لازم به ذکر است که از مسیرهای پاکوب شده و سنگ چین های مسیر حرکت کرده و وارد دره های فرعی و خطرناک نشوید.

دسترسی:
برای رسیدن به این دره سه مسیر وجود دارد که به ترتیب از شهر دورود، از سمت دریاچه گهر و یا از سمت چشمه خرم می باشد.
1- مسیر شهر دورود
ابیتدا به شهر دورود در استان لرستان رفته و از میدان اصلی شهر، میدان رضا با وسیله نقلیه به سمت روستای امام زاده پیر عبدالله حرکت کنید. سپس به سمت روستای تی بروید.
2- مسیر دریاچه گهر
این مسیر را بیشتر کوهنوردان و طبیعت گردان در بازگشت از دریاچه گهر انتخاب می کنند. مسیر را از دره سمت چپ چشمه زیر پنبه کار شروع و در ادامه از سنگ چین های موجود ادامه دهید. در برخی از قسمت ها می باید از روی رودخانه عبور کنید که این کار در فصل بهار بسیار لذت بخش خواهد بود. در کل از آنجاییکه بعضی از مسیرها را آب گرفته پس باید حسابی مراقب جریان تند آب و دیگر خطرات احتمالی باشید. انتهای دره به روستای تی می رسد.
3- مسیر چشمه خرم
اگر می خواهید مستقیم به سمت دره بروید این مسیر مناسب ترین مسیر می باشد. از چشمه خرم در مسیر دریاچه گهر بعد از سی دقیقه پیاده روی به گردنه سلام گاه خواهید رسید. این گردنه از روی آنتن مخابراتی اش به راحتی قابل شناساییست. از این گردنه وارد دره گردو شوید و تا قبل از رسیدن به آبشار دره از روی یال پایین کوه در سمت چپ به دره نی گاه حرکت کنید. این مسیر را در جهت آب بپیمایید تا به روستای تی برسید. 

بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان و البته لازم به ذکر است که در اوایل بهار رود بسیار خطرناک و خروشان است.

نکته: پیشنهاد می شود که مسیر دره را بدون راهنما و تجهیزات آب نوردی طی نکنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دره نی گاه

تفریحات نزدیک به دره نی گاه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید