• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دامنه اشترانکوه شهرستان لرستان استان ازنا
  •  دامنه اشترانکوه شهرستان لرستان استان ازنا
  •  دامنه اشترانکوه شهرستان لرستان استان ازنا
  •  دامنه اشترانکوه شهرستان لرستان استان ازنا


دامنه اشترانکوه

نام مرکز دیدنی

Oshtorankuh

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

استان

شهرستان

ازنا

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

یک روز کامل

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان لرستان، جنوب شرقی دورود تا جنوب الیگودرز و شهرستان ازنا

اُشتُرانکوه مشهور به آلپ ایران، در محدوده وسیعی از رشته کوه زاگرس قرار دارد که در حوزه سه شهرستان دورود، ازنا و الیگودرز قرار دارد. این کوه در مدار جغرافیایی 33 درجه و 20 دقیقه و 29 ثانیه عرض شمالی و 49 درجه و 17 دقیقه و 21 ثانیه، در غرب کشور واقع شده است. اشترانکوه با کشیدگی از شمال غربی تا جنوب شرقی محدود به دامنه های زاگرس است که از طرف جنوب با شهرستان الیگودرز و روستای چُغا گرگ و از طرف جنوب شرقی با شهرستان دُورود و در بخش غربی با شهرستان ازنا هم مرز است. در میان سال های 1340 تا 1350 خورشیدی این منطقه از مکان های حفاظت شده ایران و جهان محسوب شد و گونه های جانوری و گیاهی متعددی را در خود جای داد. از پرندگان آن می توان به شاهین، عقاب، جغد، کبک و اردک و همچنین جانوارنی نظیر بز کوهی، خرس قهوه ای، گراز، روباه، گرگ خاکستری، کفتار، قوچ، سنجاب درختی، مار قیطانی، گربه وحشی و گربه جنگلی اشاره نمود. پوشش گیاهی متنوع آن اعم از درختان پسته کوهی و گیاه های دارویی چون گَوَن و استِپ به وفور در دامنه های آن دیده می شوند.
بر خلاف رشته کوه البرز که تقریبا تمام کوه ها و دامنه های آن با فرمی متراکم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، به نظر می رسد سلسله کوه های زاگرس همچون اشترانکوه، زردکوه، دنا و دیگر کوه های آن دارای شکلی گسسته تر هستند و هر کدام بلوک بزرگی را تشکیل داده اند. بالاترین نقطه این کوه معروف به سن بُران، در ارتفاع 4150 متری قرار دارد و یکی از 1515 قله های معروف جهان به شمار می رود. دامنه غربی اشترانکوه کاملا سنگی و صخره ای است و گذشتن از آن بسیار چالش برانگیز است اما عبور دامنه شرقی آن آسان تر بوده و مسیر منتهی به سن بران و قله های نزدیکش ساده تر است. سعود به قله دیگر آن با نام کول جنو (Kool-e-Jennoo) و ارتفاع 3980 متر، سخت تر بوده و نیاز به دانش فنی بالایی دارد. همچنین یکی از سرشاخه های رود دِز با نام ماربره نیز از این کوه سرچشمه می گیرد.
یکی دیگر از ویژگی هایی که منطقه اشترانکوه را جزو علاقه مندی های کوه نوردان ایران می کند، چهره ی زیبای دامنه جنوبی با دو دریاچه ی گَهَر کوچک و بزرگ است و برای اردو زدن و تفریح بسیار مناسب است. دریاچه ها، با دهانه ای در حدود 100 هکتار، طول 2500 متر، عرض 800 متر و عمقی در حدود 28 متر است و در 2400 متری سطح دریا قرار گرفته. مکان های زیبای دیگری مانند دره نگار، آبشار بیشه، آبشار تله زنگ، دره تخت، تونل برفی، سراب تیان و ده ها آبشار و طبیعت زیبای دیگر، در نزدیکی اشترانکوه وجود دارند و می توانید در کنار لذت بردن از مناظر بدیع این کوه، سری نیز به این مناطق بزنید.

بهترین زمان سفر: تابستان


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دامنه اشترانکوه

تفریحات نزدیک به دامنه اشترانکوه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید