• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای ورکانه شهرستان همدان استان همدان
  •  روستای ورکانه شهرستان همدان استان همدان
  •  روستای ورکانه شهرستان همدان استان همدان
  •  روستای ورکانه شهرستان همدان استان همدان


روستای ورکانه

نام مرکز دیدنی

Varkaneh

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

همدان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

جاده همدان ملایر، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان، جاده سد اکباتان، روستای ورکانه

در نزدیکی همدان روستای بسیار زیبا و تاریخی وَرکانه با سبک معماری رنسانسی قرار دارد. تمام بناهای این روستا از انواع گوناگون سنگ ها ساخته شده اند و علت استفاده از این متریال، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای کوهستانی آن است زیرا سنگ مانع از نفوذ سریع سرما به داخل بنا می شود. بناهای سنگی آن در هنگام روز و جوی های پر آب کوچه های سنگفرش شده اش، حال و هوای متفاوتی را به ورکانه بخشیده که سبب جذب گردشگران بسیاری به این منطقه خوش آب و هوا شده است. البته نباید از خشت و آجر استفاده شده  در ساخت این خانه ها چشم پوشی کرد، ولی دیگر دلیل بهره برداری از درصد زیادی سنگ برای ساختمان سازی ، کمبود آجر و ملات خشت از زمان گذشته در ورکانه بوده. پیشینه ورکانه در حدود 400 سال و اوایل دوران صفویه تخمین زده شد و قدیمی ترین محله آن «درب مسجد» نشان دهنده قدمت دیرین این روستا است. این سکونتگاه سنگی طبق سرشاری سال 1395 در حدود 713 نفر سکنه داشته و مردمان مهمان نواز و شیرین سخنش، به زبان های فارسی و لری صحبت می کنند. طبیعت ورکانه سبب شده تا اغلب مردمانش به کشاورزی و دامپروری بپردازند. در اطراف روستای ورکانه معدن های سنگ فراوانی قرار دارند، به همین دلیل به (ورکان) یعنی (در نزدیکی معدن) معروف است. علاوه بر آن در زبان کردی «ور» به معنای کنار و «کانه» به معنای چشمه است و ورکانه یعنی در کنار آب و چشمه. اگرچه روستای ورکانه از جمله طبیعت های خاص ایران به شمار می رود که در هر فصلی از سال چهره ای متفاوت و دل نوازی به خود می گیرد ولی بهترین زمان برای سفر به این روستا در فصل ها بهار و تابستان است، چرا که آب و هوای معتدل و بسیار خوبی دارد اما در پاییز و زمستان، هوایی سرد و کوهستانی بر منطقه غلبه می کند. 
از معماری هماهنگ و سنگی زیبایش که بگذریم  به دیگر مقاصد گردشگری این روستا می رسیم. از جمله این بناها، قلعه مهری خانم(ارباب قدیمی روستا) در 1 کیلومتری ضلع جنوبی ورکانه، اصطبل پروش اسب در 2 کیلومتری روستا، گورستان بی هیچ سنگ قبر و مکان های مذهبی از جمله امام زاده غیب در محله قدیمی درب مسجد و مسجد تاریخی در جنوب روستا را می توان نام برد. مناظر چشم نواز ورکانه و دره های تخته سنگ، دره خان، سوبلاغ و جن دره، چهره ای پر طراوت و ویژه ای به روستا بخشیده. این لطافت و سرسبزی، اکثر گردشگران را ترغیب به گذارند وقت و استراحت در آن می کند.
اگر مقصد شما روستای ورکانه بود از غذا های محلی آن ها به خصوص آش هایشان چشم پوشی نکنید، آش هایی مانند آش اوماج، آش واره، آش پلته، آش ترخینه و آش جو. در کنار غذا های محلی گردو از جمله خشکبارهای مرغوب باغات ورکانه به شمار می رود. زردآلو، سیب و انگور از میوه های محلی و خوشمزه این روستا هستند که سایر محصولات به دست آمده از آنها همچون قیسی و شیره انگور از بهترین ره آورد های آن به شمار می روند. برای اقامت در این روستا می توانید در اقامتگاه سنتی بوم گردی ورکانه و یا خود شهر همدان استفاده کنید. البته همانطور که اشاره کردیم طبیعت اطراف روستا نیز می تواند مقصد بسیار خوبی برای استراحت و اردو زدن باشد.

بهترین فصل سال برای بازدید: فصل بهار و تابستان


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای ورکانه

تفریحات نزدیک به روستای ورکانه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید