• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  رودخانه قزل اوزن شهرستان اردبیل استان هشتجین
  •  رودخانه قزل اوزن شهرستان اردبیل استان هشتجین
  •  رودخانه قزل اوزن شهرستان اردبیل استان هشتجین
  •  رودخانه قزل اوزن شهرستان اردبیل استان هشتجین
  •  رودخانه قزل اوزن شهرستان اردبیل استان هشتجین


رودخانه قزل اوزن

نام مرکز دیدنی

Qizil Üzan River

نوع مرکز دیدنی

پل و رودخانه و تنگه

استان

شهرستان

خلخال

ناحیه

اطراف شهر

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی و گیلان

رود خانه پر آب و طویل قِزِل ‌اوزَن در میان دامنه کوه های شمال شرقی کشورمان در جریان است. قزل اوزن با سرچشمه گرفتن از ارتفاعات چهل چشمه کردستان زندگی بخش استان های بسیاری همچون کردستان،آذربایجان شرقی،اردبیل زنجان است. قزل اوزن با 670 کیلومتر طول نیمی از خود را در استان زنجان پهن کرده و رودخانه های ابهرچای زنجان رود را برای ادامه راه پر پیچ و خم و طولانی اش همراه می کند. این رود با عبور از منطقه کوهستانی قافلانکوه، روانه رود خانه های هشترود، قرانقو و آیدوغموش شده سپس با ورود به میانه رود به سمت رودهای هیروچایی شهرستان خلخال سفر می کند. کوه ها و زمین های کشاورزی اطراف این رود، مکان های مناسبی برای کمپ های توریستی و تفریح هستند. مزارع زیتون و شالیزارهای منجیل با رود قزل اوزن به حیات خود ادامه داده و از ترکیبش با رودخانه شاهرود و سپید رود (سفید رود) شکل می گیرد. با عبور از این شهرهای زیبا سر انجام به مقصد نهایی خود یعنی دریاچه پهناور خزر می ریزد.
قزل اوزن ریشه ای ترکی داشته و بخش اول آن به معنای طلایی و طلا است. رود خانه و یا شناور معنای واژه اوزن را تشکیل داده اند، همچنین در زمان گذشته کلمه اوز برای واژه های رود و یا آب فراوان مورد استفاده قرار می گرفت. از نام های کهن این رود می توان به ماردوس، آماردوس، مردوس، آماری، ماردی، امردی، مردی، البیض و هولان مولان اشاره کرد. سال 372 قمری( 361 خورشیدی) در کتاب حُدودالعالم من المشرق الی المغرب اینطور از قزل اوزن یاد شده است: دیگر رودی است آن را سپید رود خوانند از کوه حوبرث رود از ناحیت ارمینیه روی به مغرب و میان گیلان ببرد و اندر دریای خزر افتد.
ضرب المثل نام آشنای هر کجا آب هست آبادانی هست، در حاشیه این رود به وضوح قابل مشاهده بوده و هر قسمت از اطراف آن، فضای بسیار مناسبی را برای تفریح و لذت بردن از طبیعت زیبای قزل اوزن به وجود آورده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به رودخانه قزل اوزن

تفریحات نزدیک به رودخانه قزل اوزن

نظرها

  • 0 0

    براساس کتاب خاطرات و اسناد مرحوم ناصر دفتر روایی. به جهت اینکه در منطقه هشجین خلخال نزدیک رودخانه قزل اوزون معدن طلا وجود دارد که چند سال پیش وجود این معدن توسط رسانه های جمعی تایید شد. لذا به جهت سرازیر شدن ریزه های طلا در آب رودخانه و بعضاً شناور ماندن آن در جریان آب به قزل اوزن معروف شده یعنی طلای شناور.

  • 0 0

    مطلب زیبایی بود ولی ما چیزی به عنوان شهرستان هشتجین نداریم. شهرستان خلخال شامل بخش های خورش رستم و شاهرود و مرکزی است که هشجین مرکز بخش خورش رستم است و با 10 خزار نفر جمعیت جزو شهرهای زیبای شهرستان خلخال است.


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید