• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه مردان نمکی زنجان شهرستان زنجان استان زنجان
  •  موزه مردان نمکی زنجان شهرستان زنجان استان زنجان
  •  موزه مردان نمکی زنجان شهرستان زنجان استان زنجان
  •  موزه مردان نمکی زنجان شهرستان زنجان استان زنجان
  •  موزه مردان نمکی زنجان شهرستان زنجان استان زنجان


موزه مردان نمکی زنجان

نام مرکز دیدنی

Zanjan Saltmen Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

استان

شهرستان

زنجان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 08:30 الی 13:00 و 15:00 الی 19:00, نیمه دوم سال از ساعت 08:30 الی 13:00 و 15:00 الی 18:30, روزهای سه شنبه تعطیل می باشد

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

4،000 تومان

آدرس

استان زنجان، شهرستان زنجان، سبزه میدان، عمارت ذوالفقاری

مردان نمکی به 6 مومیایی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان می گویند. این مومیایی ها طی سال های مختلف و در پس حفاری های صورت گرفته برای رسیدن به نمک، به طور غیر منتظره ای کشف شده اند. اکثر این مومیایی ها به دلیل کشف نا به هنگامشان توسط معدنچیان و بولدوزرها، آسیب هایی دیده اند و آخرین مومیایی به علت در دست نبودن امکانات لازم در معدن باقی مانده است.
از میان این مومیایی ها مرد نمکی شماره 1 در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود و 4 تای دیگر در عمارت ذوالفقاری زنجان یا همان موزه باستانشناسی این استان نگه داری می شوند. آثار کشف شده از این معدن نمک تنها به مومیایی ها ختم نشده است و اشیا گرانبهایی نیز در طی این حفاری ها به دست آمده است. چاقو، قطعه های طناب چرمی، طناب های گیاهی، چکمه چرمی، میخ های چوبی، کوزه سفالی، جسمی از جنس نقره، سنگ ساب، سبد و منسوجات، از جمله این آثار می باشند. لازم به ذکر است موزه ذوالفقاری زنجان نخستین موزه باستانشناسی استان به شمار می رود و در سال 1388 خورشیدی به این عنوان شهرت یافت. 

اما هر کدام از این مومیایی ها مربوط به چه کسانی بوده و سرگذشتشان به چه شکل بوده است؟
قدمت این مومیایی ها به زمان هخامنشیان و ساسانیان باز می گردد و ارزش آن ها به قدری است که تا کنون هیچکس در دنیا نتوانسته است بر رویشان قیمت گذاری کند.
نخستین مرد نمکی منصوب به پیکر مردی مسن از طبقه شاهزادگان و اشراف بوده است و به گوش آن نیز گوشواره طلا آویزان بود. این مومیای در سال 1372 خورشیدی، هنگام حفاری برای استخراج نمک، توسط معدنچی ها کشف شد و در ابتدا با نیمی از تن آن مواجه شدند. طی کاوش های باستان شناختی پس از این اتفاق، اشیا متنوعی نظیر چکمه چرمی مرد نمکی شماره 1 پیدا شد و با انجام آزمایش ها بر روی این مومیایی قدمتش به دوره ساسانیان نسبت داده شد.
دومین مرد نمکی باری دیگر در سال 1382 خورشیدی طی استخراج نمک توسط معدنچیان کشف شد و برای مردی میانسال بود. مرد نمکی شماره 3 نیز به همین شکل در سال 1383 و به همراه بقیه اعضای بدن مرد نمکی شماره 2 کشف شد اما این بار به دلیل برخورد بولدوزر با مومیایی، بخش بزرگی از آن متلاشی شده بود. آزمایشات صورت گرفته بر روی سومین مرد نمکی، قدمتش را به دوره هخامنشیان نسبت می دهد.
مرد جوان 16 ساله، چهارمین مومیایی کشف شده از این معدن بود. این جسد، دست نخورده ترین مرد نمکی است و استخوان های آن سالم مانده است. بافت نرم بدن این مومیایی به دلیل ماندن در زیر انباری از سنگ های نمک، به تدریج آب خود را از دست داده است. موهای این مرد جوان خرمایی رنگ است و گوشواره ای از جنس نقره نیز به گوش آن آویزان می باشد. بر طبق آزمایش های صورت گرفته بر روی این مومیایی، قدمتش به اواخر حکومت اشکانیان و اوایل دوره ساسانیان باز می گردد.
از بدن مرد نمکی پنجم تنها قسمتی از صورت، لگن، سینه و پاهایش به جا مانده است و به دلیل کم بودن درصد نمک در محل پیداش آن، بیشتر قسمت های این مومیایی پوسیده شده و از بین رفته اند. گفته می شود این مومیایی متعلق به دوره هخامنشیان است.
اما آخرین مرد نمکی کشف شده از معدن نمک چهر آباد، مربوط به مردی از دوران ساسانیان است. نحوه پیدا شدن این مومیایی با بقیه متفاوت بوده و توسط بارش های فرود آمده در محلی نزدیک به مکان پیدا شدن مرد نمکی شماره 2، بخشی از تن او سر از میان سنگ های نمک بیرون آورد. جسد این مومیایی به علت کمبود امکانات هم چنان در معدن باقی مانده است.
بیشتر این مومیایی ها بر اثر ریزش معدن بر رویشان از بین رفته و زیر انباری از سنگ ها دفن شده اند اما گمان می رود مرد نمکی شماره 1 ممکن است به دلیل فرار از دست دشمنان به داخل غار پناه آورده باشد و پس از مرگش بدن او غذای موریانه ها شده باشد. 
در حال حاضر گروهی از دانشگاه سوئیس، دانشگاه و موزه بوخوم آلمان و سازمان میراث فرهنگی زنجان، برای انجام اکتشافات و حفاری در این معدن در حال همکاری می باشند تا به جست وجو آثار ارزنده بیشتری بپردازند. 

نکته: نرخ بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 30،000 تومان می باشد.

تعطیلی ها: موزه مردان نمکی زنجان در روز سه شنبه ها، تاسوعا، عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت حضرت محمد (ص)، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق تعطیل می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه مردان نمکی زنجان

تفریحات نزدیک به موزه مردان نمکی زنجان

نظرها

  • 0 0

    سلام دوستان این مکان جای بسیار زیبا ودیدنی است اثار که وجود دارد شاید زیاد نباشد اما بسیار دیدنی است کارشناسان راهنمای خوبی هستند وبسیار خوش برخورد واطلاعات خوبی میدهند این مکان تا سال 1350 دست صاحبان اصلی واز ان به بعد مهاجرت کردند وتا سال 1370 ورود به ممنوع بود چون مالکین اجازه ورود هیچکس را نمیدادند متاسفانه بعد از سال 1370 دست مسئولی نالایق دادند وفرسودگی شروع شد که بعد از مدتی از دست این شخص کرفته ودر اختیار اثار باستانی شد با جای شکرش باقیست نجاتش دادند که به یادگار بماندبه نظرم شهر زنجان دیدنی زیاد دارد ومردم بسیار مهربان دیدنش برای هر ایرانی وطن پرست واجب است


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید