• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  چشمه علی دامغان شهرستان سمنان استان دامغان
  •  چشمه علی دامغان شهرستان سمنان استان دامغان
  •  چشمه علی دامغان شهرستان سمنان استان دامغان
  •  چشمه علی دامغان شهرستان سمنان استان دامغان


چشمه علی دامغان

نام مرکز دیدنی

Cheshmeh Ali in Damghan

نوع مرکز دیدنی

فواره و چشمه

استان

شهرستان

دامغان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان سمنان، جاده دامغان-کیاسر-ساری، 32 کیلومتری شمال غرب شهرستان دامغان

چشمه علی دامغان از جمله ییلاق های خوش آب و هوای استان سمنان به شمار می رود. این مجموعه تاریخی در مدار 36 درجه، 16 دقیقه و 35 ثانیه عرض شمالی و 54 درجه، 04 دقیقه و 58 ثانیه طول شرقی قرار گرفته است. سرچشمه رودخانه فصلی چشمه علی از رودخانه های دامغان و آستانه بوده و به دشت کویر سرازیر می شود.
عمارت چشمه علی دامغان عمارتی است که در دو بازه زمانی صفویان و قاجاریان ساخته شده است.شاکله کلی مجموعه و سردر اصلی چشمه علی برای دوره صفویه بوده است اما بنای ضلع جنوبی آن به دستور آقا محمد خان قاجار ساخته شد. به گفته مورخان، فتعلی شاه قاجار در هنگام سفر به مشهد خراسان در منطقه چشمه علی اقامت داشته، سپس دستور داد تا عمارتی را در میان حوض مجموعه بسازند. با اتمام ساخت عمارت قجری در میان آب، فتحعلی شاه کمبود مسجدی را مشاهده کرد و اعلام نمود که «این عمارت، کعبه ثانی نیاز دارد». بقایای مسجد چشمه علی به همراه طاق های مازه دار رومی و گرمابه آن در گذر سالیان بسیار از بین رفته است و هم اکنون مسجد دیگری به جای آن ساخته شده است. 
به علت وجود چشمه های فراوان این باغ در زمان های گذشته، به هزار چشمه و عالی بولاغ شهرت یافته بود. به باور بومیان منطقه، چشمه از کوبیدن سم اسب امام علی (ع) ر روی زمین، شکل گرفته شده و به همین دلیل نام چشمه علی را بر آن نهاده اند.
ترکیب آب و درختان کهنسال منظره چشم نوازی را در چشمه علی به وجود می آورده اند به خصوص زمانی که دو بنای فاخر را در میان خود جای دهند. بنایی دو طبقه موسوم به فتحعلی شاه با سقفی شبیه به سنتوری های رومی و ستون های چوبی در میانه حوض قرار گرفته و از میان آن دیگر عمارت چشم نواز چشمه علی با پنجره های ارسی بسیارزیبا در انتهای مجموعه نمایان است. 
در اطراف مجموعه چشمه علی امکاناتی نظیر سوییت های اقامتی، پارکینگ، رستوران، چایخانه، سوپرمارکت، بستنی فروشی، شهر بازی و کتابفروشی قرار گرفته تا مسافران در کمال آرامش به تفریح و لذت بردن از این منطقه خوش آب و هوا بپردازند.
چشمه علی دامغان در 3 خردادماه سال 1386 خورشیدی با شماره 19122 به ثبت میراث فرهنگی ایران در آمد اما در حال حاضر مورد بی مهری های بسیاری از جمله عدم نظارت بر بنا و حفاظت از آن قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به چشمه علی دامغان

تفریحات نزدیک به چشمه علی دامغان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید