• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  جنگل ابر شاهرود (جنگل ابر خرقان و بسطام) شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  جنگل ابر شاهرود (جنگل ابر خرقان و بسطام) شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  جنگل ابر شاهرود (جنگل ابر خرقان و بسطام) شهرستان سمنان استان شاهرود


جنگل ابر شاهرود (جنگل ابر خرقان و بسطام)

نام مرکز دیدنی

Abr Jungle of Shahrood

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

استان

شهرستان

شاهرود

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان سمنان، شهرستان شاهرود، 45 کیلومتری شمال شاهرود، جاده شاهرود-آزاد شهر، روستای ابر

منطقه شاهرود دربر دارنده یکی از منحصر به فردترین مکان های گردشگری دنیا است. جنگل ابر اسمی نام آشنا است و تا کنون گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به سمت خود کشانده است. این جنگل چشم برانگیز میان مناطق شهرستان شاهرود تا البرز شرقی، دهستان خرقان و بخش بسطام است و مرزی میان دو استان گلستان و سمنان را تشکیل می دهد. این پدیده تحیر برانگیز به دلیل رخ دادن پدیده ای علمی میان منطقه پرفشار روستای ابر و جبهه کم فشار دشت گرگان شکل گرفته است و بر بالای رشته کوه های دوردست واقع شده است. جنگل ابر در بردارنده 3 جریان اقلیمی متفاوت بوده و وجود چنین پدیده ای در کل دنیا کم نظیر است. از این میان می توان به جریان معتدل و مرطوب مدیترانه ای، جریان خشک و سردِ پرفشار سیبری و جریان های گرم و بیابان زا جنب حاره ای اشاره کرد.
 دیدن ابر از زیر پاهایتان بی شک یکی از تکرار نشدنی ترین خاطره های زندگیتان خواهد شد، چراکه وقتی به بالای کوه های این منطقه برسید تا چشم کار می کند ابر می بینید و لکه هایی محو از قله کوه 4000 متری شاهوار. فضای 35 هکتاری این منطقه بخشی از جنگل های با تمدن هیرکانی را تشکیل می دهد که به نوبه خود قدمتی کهن از دوره ژوراسیک را با خود دارد اما از 3.7 میلیون هکتار فضای هیرکانی تنها نزدیک به 2 میلیون هکتار آن باقی مانده است. تنها کافی است قدم در میان این جنگل چشم نواز بگذارید تا طبیعت زیبایش به شما هدیه هایی از دامان خود دهد. بوته های تمشک و توت فرنگی و درختان خوش آب و رنگ زالزالک بی شک یکی از خوش طعم ترین میوه هایی هستند که تا به حال نوش جان کرده اید. تنها کافی است کمی دیگر به میان جنگل روید تا قلعه ماران با قدمتی 3000 ساله از میان ابر های در هم تنیده ظاهر شود. 
وجود چشمه های جوشان، پوشش گیاهی غنی  و هوای خنک جنگل ابر در فصل های گرم سال، منطقه ییلاقی بسیار دلنشینی را برای گردشگران بهاری و تابستانی به وجود آورده است. حد اکثر دمای سالانه جنگل ابر 20 درجه سانتی گراد بوده و سالانه بین 400 تا 500 میلی متر بارندگی دارد.
علاوه بر قدمت کهن منطقه هیرکانی و مرز میان دو اکوسیستم منطقه جنگلی و نیمه بیابانی پوشش گیاهی غنی طبیعت زیبای جنگل ابر آن را علاوه بر گردشگری به منطقه با اهمیت برای کل دنیا تبدیل کرده است. کنار هم آیی درختان سوزن برگ در کنار پهن برگان زیبا و گیاهان شفا بخش کم نظیر، سیمای دلنشین و دلربایی را به جنگل پوشیده شده از ابر داده اند. درختان توسکا، راش، بلوط، گیلاس وحشی، نارون، سرخدار، بارانک، اسپرس، دم روباهی، آزاد داغداغان، و گونه های متنوعی از گیاهان چوبی، آن را به موزه ای طبیعی تبدیل کرده و اغلب گردشگران خارجی را گیاه شناسان تشکیل می دهند.
پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، روباه، خوک وحشی، شغال، بز، مار، شوکا، خرگوش و پرندگانی نظیر عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، کبوتر جنگلی، کبک، بلدرچین، فاخته و قرقاول، گونه های جانوری این جنگل های مملو از ابر را تشکیل می دهند.
20 بهمن ماه سال 1389 خورشیدی سازمان میراث فرهنگی ایران، جنگل ابر را به ثبت میراث طبیعی ایران در آورد و در 29 بهمن ماه سال 1393 خورشیدی این جنگل را منطقه حفاظت شده اعلام کرد.
اگر قصد سفر به جنگل ابر شاهرود را دارید حتما از بومیان منطقه برای رسیدن به مقصدتان راهنمایی بگیرید چراکه امکان محو شده جاده در میان ابر هست و گذر از کنار دره ها بدون راهنمایی، می تواند بسیار خطرآفرین باشد. در هنگام اقامت شبانه در دامان سرسبز و چشم نواز جنگل ابر حتما آتشتان را تا صبح روشن بگذارید چراکه حیوانات وحشی منطقه از آتش دوری می کنند و نمی توانند صدمه ای به شما بزنند، اما حتما پس از ترک مقصدتان آتش ها را خاموش کنید تا خسارتی به طبیعت زیبای کشورمان وارد نشود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به جنگل ابر شاهرود (جنگل ابر خرقان و بسطام)

تفریحات نزدیک به جنگل ابر شاهرود (جنگل ابر خرقان و بسطام)

نظرها

  • 0 0

    عالی


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید