• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تنگه بهرام چوبین شهرستان ایلام استان دره شهر
  •  تنگه بهرام چوبین شهرستان ایلام استان دره شهر
  •  تنگه بهرام چوبین شهرستان ایلام استان دره شهر
  •  تنگه بهرام چوبین شهرستان ایلام استان دره شهر


تنگه بهرام چوبین

نام مرکز دیدنی

Bahram Chobin Gorge

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

دره شهر

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

حدود 1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان ایلام، 8 کیلومتری مسیر دره شهر - پلدختر، مجاورت روستای شیخمکان

می توان از تنگه بهرام چوبین به عنوان یکی از جاذبه های شگرف و شاهکاری طبیعی در شهرستان دره شهر نام برد، پدیده ای منحصربه فرد که بناهایی بی نظیر را در دل خود جای داده. بهرام چوبین در واقع نام دره ای است باریک و مرتفع با موقعیت استراتژیک فوق العاده که در دامنه کبیرکوه در مجاورت روستای شیخ مکان در غرب مسیر دره شهر و پلدختر آرمیده. تنگه ای که در روزگار کهن پناهگاه بهرام چوبین به شمار می رفت، پناهگاهی مهم از نظر نظامی و تفریحی که بهرام برای تفریح و شکار به آن می رفت. بهرام چوبین با نام بهرام ششم پسر بهرام گشنسب از خاندان مهران، یکی از خاندان های برتر ساسانیان بود. از بهرام به دلیل داشتن قدی بلند و هیکلی لاغر به عنوان بهرام چوبین یاد می شد. سرداری با شهامت و مبارزی دلاور که در جنگ های زیادی از جمله جنگ با خسرو پرویز شرکت داشت. می توان از این تنگه به عنوان ترکیبی از آثار تاریخی و طبیعی نام برد، مکانی بسیار مهم از نظر نظامی که بهرام با ساختن دیوارهایی بر روی صخره های آن، این تنگه را به قلعه نظامی مستحکم و مطمئن تبدیل نمود و در هنگام شورش ها علی الخصوص در جنگ با خسرو پرویز در آن پناه می گرفت. دیوارهایی باستانی که هنوز هم پابرجا هستند و از اهمیت تاریخی برخوردارند. از مهم ترین جاذبه های این تنگه می توان به آب انبارهای آن اشاره کرد، چهار آب انبار جذاب که از آب آشامیدنی پر شده اند. آب انبارهایی که نوع ساختشان، آن هم در زمان قدیم با استفاده از چنین خلاقیت و ابتکاری شما را در فکر فرو خواهد برد. شاید هیچ وقت به اندازه ارزش های این جاذبه شگرف تاریخی در استان ایلام بدان توجه نشده، عدم توجهی که به خوبی از خرابه ها و بازمانده های آثار آن مشهودند. 
تنگه بهرام چوبین از جاذبه های گردشگری پر رمز و راز غرب ایران است. این تنگه بنا بر روایات و اسناد تاریخی در دوره ساسانیان موسوم به شکارگاه و محل تفریح بهرام مهران، سردار ساسانی بوده است، به علاوه موقعیت مناسب این مکان آن را به دژی امن برای فعالیت نظامی او تبدیل کرده بود. دیوار های سنگی با ملات بسیار مقاوم ساروج بجا مانده بر روی صخره ها، نشان از تلاش این سردار ایرانی برای بنا نهادن پناهگاهی امن بوده است چراکه ساخت چنین سازه ای بر تن سخت و سنگی کوه، کاری بسیار دشوار به شمار می رود.
بنا های تاریخی در طول عمر خود از گزند بلاهای طبیعی و انسانی به دور نبوده اند و تنگه بهرام نیز از این حوادث مستثنی نیست. آنچه از این اثر تاریخی عیان است کوتاهی و نظارت بسیار کم مسئولین محلی است چراکه بیشتر قسمت های سالم آن به تاراج برده شده است. بنای کم نظیر بهرام چوبین در حال حاضر شامل سنگ های عظیم پلکانی، برج دیده بانی مشرف به دیوارهای سنگی و گچی و 4 آب انبار است. این 4 آب انبار از میان کوه های کنده کاری شده نمایانند و حتی امروزه هم از آبی گوارا برخوردارند. در بالادست این سایت تاریخی قلعه ای هرچند تخریب شده اما زیبا به چشم می خورد و محققان معتقدند محل اصلی استقرار بهرام مهران در آن بوده است.
زندگی نامه بهرام چوبین خود نیاز به تفسیری طولانی دارد اما آشنایی مختصر با او دید مناسب و خوبی را برای مواجه شد با نتیجه سال ها زحمات وی در ساخت این مجموعه، به شما بدهد. بهرام مهران ملقب به بهرام چوبین از اشراف زاده گان خوش نام ایرانی است. خاندان مهران پیوسته دلیر ترین سرداران را در دوره ساسانی در خاندانشان پرورش می دادند و بهرام نیز یکی از بنام ترین آن ها است. شهرت چوبین (به مانند چوب) به دلیل ظاهر بلند قامت و لاغر اندام وی بوده است. تاریخ نگاران معتقدند بهرام چوبین نخستین فردی است که از سلاح های آتش افکن در جنگ های خود بهره برده است. بهرام چوبین از کسانی بود که به مخالفت برای به قدرت رسید خسرو پرویز برخواست. با این حال پس از فرار خسرو پرویز در نوامبر سال 589 میلادی به قسطنطنیه، اوضاع نابسامان شاهنشاهی توسط خسرو دوم کنترل شد و بهرام به خراسان عزیمت کرد و آخرین سال های عمر خود را در آنجا سپری کرد.
طبیعت اطراف این مجموعه تاریخی بسیار زیبا و دلنشین است و در تمامی ماه های سال زیبایی های متنوعی را به نمایش می گذارد اما از ابتدای بهار تا انتهای پاییز از آب و هوای بهتری برای سفر برخوردار است.

بهترین زمان بازدید: بهترین زمان بازدید از این مکان بهار تا اواخر پاییز می باشد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به تنگه بهرام چوبین

تفریحات نزدیک به تنگه بهرام چوبین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید