• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  سقانفار هندوکلا شهرستان مازندران استان آمل
  •  سقانفار هندوکلا شهرستان مازندران استان آمل
  •  سقانفار هندوکلا شهرستان مازندران استان آمل


سقانفار هندوکلا

نام مرکز دیدنی

Hendu Kola Saqanefar in Amol

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، روستای هندوکلا

معرفی سقانفار هندوکلا
اگرچه جنگل ها و دریای خزر از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران هستند، جاذبه های تاریخی این استان هم دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارند و بازدید از آنها شما را ناامید نخواهد کرد. سقانفار هندوکلا آمل از جاذبه های تاریخی در شهرستان آمل این استان است که می توانید در سفر بعدی خود به مازندران از دیدن آن لذت ببرید. 
تکیه سقاخانه هندو کلا که به سقاتالار یا سقانفار هندو کلا معروف است و در بخش مرکزی آمل در مسیر جاده بابل به آمل در روستای هندو کلا واقع شده است. از زمان پیدایش مذهب تشییع در ایران، نذورات زیادی به پیشگاه حضرت ابوالفضل العباس تقدیم گردیده است که  از جمله آنها می توان به احداث تکایا و سقاخانه ها اشاره کرد. سقانفار یا سقاتالار یک سازه چوبی دو طبقه است که همانند آلاچیقی با پوشش شیب دار و عمدتا از جنس سفالی یا حلب در کنار تکایا ساخته می شد. سقانفارها بیشتر در کنار حسینیه ‌ها، مساجد یا محوطه گورستان ها ساخته می شدند و معمولا وقوف ابوالفضل العباس می شدند. در این سقانقار در ایام ماه محرم ظرف بزرگ و بیضی شکلی قرار گرفته و در آن آب ریخته می شد تا مردم از آن آب بنوشند. وقتی وارد روستای هندو کلا می شوید در گوشه میدان اصلی روستا دو سقانفار به چشم می خورد که از نظر ساختار مشابه هم هستند ولی یکی ساده و عاری از هر گونه نقش و نگاری می باشد و دیگری مزین به نقوش بی شمار است. از هنر خوشنویسی اشعار مرحوم محتشم کاشانی مرثیه سرای اهل بیت گرفته، تا نقاشی هایی از وقایع کاروان کربلا ، که صورت معصومین را با هاله هایی از نور نشان داده است در اینجا به چشم می خورد. از دیگر نقوش به رسم درآمده بر روی بدنه این سقانفار، نقش دیو سپید مازندران است که چندین بار تکرار شده و نقش مردی برهنه و حیوانی در حال خوردن بدن او به چشم می خورد. در پایین سقانفار هم نام نقاش، کاتب بدین شرح آمده است. «خادم درگه شاه مردان حاجی قربان ابن کربلایی رمضان – کرده نقاشی این رفیع بنایی بنده خالص مخلص حق میرزا بابایی… از عباسعلی کتیبه العاضی شقیع قزنچاهی ۱۲۸۸ لافتی الاعلی الا سیف الاذوالفقار». 

سایر سقانفارهای مازندران
سقانفارهای دیگری در استان مازندران وجود دارد که شامل سقانفار آهنگر کلا، زرین کلا و هندو کلا در شهرستان آمل و سقانفارهای روستاهای کبریا کلا و شیاده و سقانفار کیجا تکیه در شهرستان بابل می شود در زمان سفر به استان مازندران می توانید از آنها دیدن کنید.

ثبت ملی سقانفار هندوکلا
این سقانفار در سده 13 هجری قمری بنا شده است و در سال 1382 با شماره 8812 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به سقانفار هندوکلا

تفریحات نزدیک به سقانفار هندوکلا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید