• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دخمه های سنگی کافر کلی شهرستان مازندران استان آمل
  •  دخمه های سنگی کافر کلی شهرستان مازندران استان آمل
  •  دخمه های سنگی کافر کلی شهرستان مازندران استان آمل
  •  دخمه های سنگی کافر کلی شهرستان مازندران استان آمل
  •  دخمه های سنگی کافر کلی شهرستان مازندران استان آمل
  •  دخمه های سنگی کافر کلی شهرستان مازندران استان آمل


دخمه های سنگی کافر کلی

نام مرکز دیدنی

Kafer Kolei stone holes

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، لاریجان

معرفی دخمه های سنگی کافر کلی
زیبایی های دریای خزر و طبیعت سرسبز استان مازندران بر هیچ ایرانی پوشیده نیست، اما در این استان همه چیز تنها محدود به دریا و جنگل و ساحل نمی شود. دخمه های دست کندی که در دل کوه های موجود در مسیر جاده هراز به آمل وجود دارد، ترکیبی از جاذبه طبیعی و تاریخی و اثری کم مانند در ایران است که برای مشاهده آنها باید به بخش لاریجان در شهرستان آمل سفر کنید. 
دخمه های سنگی کافرکلی حفره های سنگی دست سازی هستند که در فاصله 42 کیلومتری دره هراز در میان آبادی اسک تا روستای پنجاب پراکنده شده اند. در این مسیر و در ارتفاعات رو به دره حدود ۲۵۰ دخمه در دل صخره ها و دره ها وجود دارند که بر اساس ظروف سفالی که باستان شناسان در این دخمه ها یافته اند قدمت آنها را مربوط به اوایل دوران اسلامی و زمان ساسانیان تخمین زده اند. 
"کُلِی" در زبان مازندرانی به معنی خانه و محل زندگی است و کافر کلی به معنی محل زندگی غیر مسلمان است. به باور محققان این دخمه ها در زمان هجوم تازیان به ایران ساخته شده تا به آنها پناه ببرند. مردم این مناطق به دلیل عدم پذیرفتن اسلام و ترس از حمله اعراب، این دخمه ها را در دل کوه و در مناطق صعب العبور ایجاد کردند تا هنگام هجوم اعراب، به این مکان ها پناه برده و بتوانند تا مدتها در آنجا زندگی کنند. 
متاسفانه این دخمه ها با وجود اینکه از نظر فرهنگی و تاریخی ارزش بسیار بالایی دارند تا کنون کمتر شناخته شده اند که عدم توجه کافی از سوی سازمان میراث فرهنگی به آنها از یک سو و صعب العبور بودن راه دسترسی به آنها از سوی دیگر، از عوامل این مهم بوده اند. این دخمه ها به خودی خود بیانگر هوش بالای مردم خطه طبرستان است که توانسته اند چنین حفره هایی را با امکانات محدود بسازند و همچنین بیانگر شرایط بسیار سخت حاکم بر مردم در زمان حمله اعراب مسلمان به این مناطق است.
این دخمه ها به طور کامل توسط انسان حفر شده و معماری آن به گونه ای است که از دامنه کوه شبیه به حفره های جدا از هم و غیر قابل دسترس به نظر می رسند. در حالی که این حفره ها، مسیر و راه های ورودی خانه هایی است که سه طبقه دارند. این خانه ها به شکل استادانه ای و با مشقت بسیار در دل کوه و صخره ها کنده شده اند. ظواهر امر بیانگر این است که دخمه های کافرکلی به گونه ای ساخته شده اند تا امکان زندگی طولانی مدت را برای افراد فراهم کنند. با این وجود به دلایل مختلفی امکان یک زندگی عادی در این مکان ها بسیار سخت و حتی غیر ممکن به نظر می رسد! این دخمه ها در دل کوه هایی با مسیرهای دسترسی دشوار ایجاد شده اند که برای زندگی روزمره محل مناسبی نیستند. علاوه بر این، آب و هوای این منطقه، کوهستانی و بسیار سرد است و هر چه ارتفاع بیشتر می شود هوا سردتر خواهد بود. همه این عوامل نشان دهنده شرایط بسیار سخت زندگی ایرانیان این منطقه در زمان حمله اعراب است که زندگی در چنین مکانی را به گرفتار شدن به دست اعراب ارجحیت می دادند. 
از ویژگی های این دخمه ها می توان به وجود آشپرخانه، سرویس بهداشتی و مخازن و کانال هدایت آب اشاره کرد. همچنین در درون صخره ها پله هایی وجود دارد که تردد بین طبقات را ممکن می سازد. از دیگر ویژگی های قابل توجه این دخمه ها مقر نگهبانی آنهاست که در موقعیت بسیار مناسب و ویژه ای ساخته شده اند تا بتوانند با نگهبانی، امنیت ساکنان آن را فراهم کنند. این مقرها بیشتر در طبقات دوم و سوم دخمه ها قرار دارند. جالب است بدانید که دخمه های کافرکلی بدون نظم خاصی ساخته شده اند، به این معنی که برخی از آنها یک دهانه ورودی دارند و برخی هم توسط راهروها و به وسیله سوراخی یک متری در سقف به طبقات بالاتر دسترسی دارند.
با بررسی های صورت گرفته حدود ۱۳ منطقه با تعداد متغییر غارهای دست کندی وجود دارد که در دل کوه کنده شده اند. این مناطق شامل غارهای دستکند روستای آب اسک، غارهای دستکند روستای نیاک، غارهای دستکند دره آینه ممنون روبروی روستای نیاک درسمت راست جاده هراز، غارهای دستکند تخته پل. بین روستای نیاک و پلمون، غارهای دستکند دارسون در ۳ کیلومتری شهر رینه، غارهای دستکند روستای گیلاس، غارهای دستکند روستای کنار انجام، غارهای دستکند روستای آبگرم، غارهای دستکند روستای گزانه و ملار، غارهای دستکند روستای بایجان، غارهای دستکند روستای کهرود و کیان، مجموعه غارهای دستکند روستای پنجاب و مجموعه غارهای دستکند روستای پلمون می شود که می توان گفت مهمترین آنها از نظر معماری موقعیت استراتژیک هستند.
در شرق روستای پلمون جاده ای به سمت شهر رینه و روستای آب‌گرم وجود دارد که در ۷۰۰ متری رودخانه هراز و ۸۵ کیلومتری آمل قرار دارد. در دل کوهی عظیم که در این جاده قرار دارد، حدود ۳۵ دخمه حفر شده است از خاص ترین و منحصر به فرد ترین دخمه های کافرکلی هستند. این دخمه ها که به لحاظ موقعیت استراتژیک شبیه به دژ نظامی بوده و بسیار سخت و مستحکم هستند. دستیابی به بعضی از قسمت های این دخمه ها بسیار سخت است و در برخی موارد دسترسی به آنها فقط به وسیله ابزار صخره ‌نوردی امکان پذیر است. 
تعداد طبقات در این دخمه ها متفاوت است. دیوارهای بعضی از اتاق ها از کف تا سقف ۶۰ سانتیمتر با کاه گل پوشانده شده و دیوارهای دفاعی نیز از جنس سنگ و ساروج و کاه گل هستند. درون اتاق ها طاقچه هایی در اندازه های مختلف به چشم می خورند که روی آنها ابزار و وسایل مورد نیاز زندگی و در برخی موارد هم ابزار جنگی وجود دارد. در اتاقی که در یکی از این دخمه ها وجود دارد چند ستون سنگی چسبیده به کف و دیواره غار قرار گرفته که ارتفاع این ستون ها ۵۰ سانتیمتر و قطرشان ۲۰ سانتیمتر است. به نظر می رسد از این ستون ها برای بستن حیوانات استفاده می شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دخمه های سنگی کافر کلی

تفریحات نزدیک به دخمه های سنگی کافر کلی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید