• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای نوا و دشت آزو شهرستان مازندران استان آمل
  •  روستای نوا و دشت آزو شهرستان مازندران استان آمل
  •  روستای نوا و دشت آزو شهرستان مازندران استان آمل
  •  روستای نوا و دشت آزو شهرستان مازندران استان آمل
  •  روستای نوا و دشت آزو شهرستان مازندران استان آمل


روستای نوا و دشت آزو

نام مرکز دیدنی

Nava village and Azoo Plain

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، جاده هراز، شهرستان آمل، پس از روستای آب اسک، سمت راست جاده، روستای نوا

دامنه های البرز یکی از مناطق بکر گردشگری محسوب می شوند که در تمامی فصل های سال به خصوص فصل بهار زبانزد طبیعت دوستان و بسیاری از توریست ها هستند. روستای گردشگری نوا و دشت رویایی آزو نیز یکی از همین ییلاق های خوش آب و هوا است، منطقه ای به دور از آلودگی هوا که تا چشم کار می کند آبی آسمان می بینی و سبزی دشت.
قرارگیری دشت آزو بر فراز این ییلاقگاه زیبا از یک طرف و نزدیکی آن به پایتخت از طرفی دیگر، سبب جذب گردشگران بسیاری به روستای نوا شده است. این روستای زیبا همان طور که گفته شد در دامنه های البرز قرار گرفته و منطقه بسیار مناسبی برای مسافرت در نیمه اول سال محسوب می شود. فصل بهار بی شک زیباترین فصل نوا است، گل های بهاری رنگارنگ دشت را غرق زیبایی می کنند و آواز خوش بلبلان تنها نوای شنیدنی روستای نوا خواهد بود. تابستان با وجود آن که گرما سایر مناطق کشور را فرا خواهد گرفت، اما ذره ای به این دشت دلربا راه پیدا نخواهد کرد. پاییز بر دامان مخملین آزو جامه ای رنگارنگ را تن می کند و باران های فراوانی را بر سر آن ها می پراکند. اما در فصل زمستان بارش ها بیشتر شده تا آن جا که جاده ها صعب العبور می شوند و خود اهالی نوا نیز به شهرهای نزدیک سفر می کنند تا فصل بهار و آب و هوای خوشش باز گردد.
شاید راه رسیدن به روستای نوا کمی پیچ در پیچ باشد اما پس از رسیدن به آن و کوهنوردی 45 دقیقه ای، به دشت منحصر به فرد آزو و چشم اندازهای زیبای آن می رسید. یکی از مناظر تماشایی این تفرجگاه، کوه بلند مرتبه دماوند و قله همیشه برفی آن است. چشمه های متعددی در دامنه های سر سبز  و با طراوت نوا قرار گرفته اند و همین امر سبب تاسیس کارخانه آب معدنی در این روستا شده است. اما این انتهای مسیر نخواهد بود و قله پاشوره با ارتفاع 3900 متری می تواند مقصد بسیار مناسبی به خصوص برای کوهنوردان باشد. با ترک روستا و رفتن به سمت قله، خانه کاه گلی را خواهید دید که از 2 اتاق تشکیل شده و برای قرار دادن وسایل اضافی کوهنوردان است تا بتوانند با آسودگی به مسیرشان ادامه دهند. برای رفتن به پاشوره تقریبا 8 ساعت زمان است اما هرچه به فتح آن نزدیک می شوید مناظر بدیع و دلنواز تری را خواهید دید که خستگی راه را از تنتان بیرون می کند. لازم به ذکر است لوازم کوهنوردی حرفه ای بخش جدایی ناپذیر فتح این قله خواهد بود. جالب است بدانید نام پاشوره برگرفته از سنگ های موجود در قله بوده که همان سنگ پا است و منشا آتشفشانی دارند.
گیاهان دارویی یکی از بزرگترین ارمغان های روستاز نوا است. بهتر است پیش از سفر به نوا و دشت چشم نواز آزو اطلاعات گیاه شناسی تان را بهبود بخشید تا بتوانید از این گیاهان ارزشمند تهیه و استفاده کنید. در نظر داشته باشید پس از هر بارش تعداد زیادی قارچ بر روی زمین رشد می کند، اما تشخیص سمی بودن و یا خوردنی بودنش کار بسیار سختی است و نیاز به متخصص دارد، پس به هیچ وجه از قارچ های موجود در دشت استفاده نکنید.
اگر دشت آزو را برای اقامت شبانه و کمپ زدن در دامان طبیعت انتخاب کردید، بهترین زمان را برای تماشای آسمان شفاف و پرستاره شب در پیش رو خواهید داشت. این آسمان با دور شدن از روستا و بالا رفتن از کوه زلال تر شده و دسته ستاره ها بیشتر نمایان می شوند، پس اگر اهل عکاسی نجومی هستین نقاط بالاتر کوه را انتخاب کنید.

نکته: برای رسیدن به روستای نوا ابتدا باید از 100 متر راه را پس از دیدن تابلو رینه در جاده هراز خارج شوید. این روستا خود به تنهایی تابلو راهنمایی ندارد، اما در ابتدا مسیر منتهی به روستا تابلو روستای کندلو را خواهید دید. پس از گذشتن از رودخانه هراز، جاده سمت راست دوراهی را پیش گیرید و با 5 کیلومتر رانندگی در نهایت روستای نوا را خواهید یافت.

نکته: به یاد داشته باشید روستای نوا در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، پس اگر خواستید شب را در چادر بگذرانید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. داشتن تجهیزاتی همچون چادر 2 پوش و کیسه خواب نیز می تواند آسایش بیشتری برایتان به همراه داشته باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای نوا و دشت آزو

تفریحات نزدیک به روستای نوا و دشت آزو

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید