• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها) شهرستان اصفهان استان نطنز
  •  موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها) شهرستان اصفهان استان نطنز
  •  موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها) شهرستان اصفهان استان نطنز
  •  موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها) شهرستان اصفهان استان نطنز
  •  موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها) شهرستان اصفهان استان نطنز


موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها)

نام مرکز دیدنی

Natanz Archaeological Museum (Bagheriha House)

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

استان

شهرستان

نطنز

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

آدرس

استان اصفهان، شهرستان نطنز، محله قصبه، خیابان مالک اشتر، کوچه مسجد جامع

معرفی موزه باستان شناسی نطنز
موزه باستان شناسی نطنز مربوط به اشیا بسیار قدیمی و باستانی حتی تا 5000 سال قبل می باشد. این مکان تاریخی یکی از خانه های تاریخی به جا مانده از دوران صفوی در محله قصبه است و در مجاورت مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز قرار گرفته است. اخیرا این خانه با نام خانه تاریخی باقری ‌های نطنز به موزه باستان شناسی تبدیل شده است و می توان عنوان اولین موزه تخصصی باستان شناسی استان اصفهان را به آن داد. 
در اصلی مسجد جامع نطنز امروزه در این موزه نگهداری می شود تا از آسیب های مختلف در امان باشد و مشابه آن را در مسجد جامع ساخته اند تا مورد استفاده قرار بگیرد. این در یکی از شاهکارهای هنری دوره تیموری است. در قسمت پایین این در تاریخ 825 قمری نوشته شده است و بیش از 600 سال قدمت دارد. در اصلی مسجد جامع نطنز از جنس چوب گردو می باشد و هنر منبت کاری روی در به ارزش آن افزوده است.
یکی از راهرو های خانه باقری ها به عنوان رابط اتاق ها از هشتی و سالن های خانه بوده است و امروزه راهرو اصلی خانه است و در آن اشیا تاریخی در ویترین ها به نمایش در آمده اند. یکی از این اشیا کاشی مناره نطنز، مربوط به دوره ایلخانی با 700 سال قدمت می باشد. ویترین دیگر مربوط به بوته های ذوب فلز متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح می باشد. این بوته ها در اثر کاوش ها و حفاری های منطقه اریسمان یافت شده اند و 6000 سال قدمت دارند.
یکی از خصوصیات خانه های تاریخی درهای ورودی است. وقتی شما وارد اتاقی می شوید حتما باید خم شوید و تداعی کننده حالت فروتنی است. این درها کوتاه ساخته شده اند تا افراد به احترام وارد شوند، این مورد یکی از عادت های قدیمی و خوب ما ایرانیان است که در معماری آن زمان نیز دیده می شود.
اتاق سه دری این خانه فضایی بسیار زیبا، دیدنی و جالب است. فضا مرکزی خانه باقری ها با نام اتاق سه دری یا اتاق میانی نیز نامیده می شود و فضای بزرگتر خانه می باشد. در این قسمت اشیا باستانی اریسمان را نگهداری می کنند، این ناحیه در 20 کیلومتری نطنز واقع شده است و کاوش های باستان شناسی دانشگاه فرایبورگ آلمان و تلاش های باستان شناسان ایرانی در این محوطه باستانی به قدمت 6000 سال به کشف اشیای باستانی منتهی شد. این تلاش ها از سال 1378 تا 1381 خورشیدی ادامه داشت و حاصل آن کشف اولین کوره ذوب فلز در دنیا بود. ظروف یافت شده در این ناحیه هم مربوط به هزارها سال پیش می باشند و در این موزه نگه داری می شوند. این ظروف اکثرا نقش و نگارهایی به شکل نماد های مختلف بر روی خود دارند.
حیاط خانه تاریخی باقری ها بسیار زیبا بخشی از مساحت 450 متری خانه را به خود اختصاص داده است و در آن معماری حیاط های قدیمی با حوضی در مرکز، 3 دری و 3 اتاق در طبقه فوقانی به چشم می خورد.

ثبت ملی موزه باستان شناسی نطنز
خانه تاریخی باقری ها در 24 اسفند 1384 با شماره 15184 به ثبت ملی رسیده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها)

تفریحات نزدیک به موزه باستان شناسی نطنز (خانه باقری ها)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید