• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی عباسیان کاشان شهرستان اصفهان استان کاشان


خانه تاریخی عباسیان کاشان

نام مرکز دیدنی

Kashan Abbasian Grand House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

2 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 7:30 الی 18:30, ایام نوروز مجموعه تا ساعت 20:00 بازدید دارد, ساعت کاری رستوران مجموعه همه روزه 11:00 الی 00:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

4،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

معرفی خانه تاریخی عباسیان کاشان
کاشان شهر جاذبه ها و مخصوصا خانه های تاریخی بسیاری است و در این میان خانه تاریخی عباسیان در این شهر نمونه شاهکاری از معماری ایرانی است. ساختار خاص و اتاق های تو در تو خانه عباسیان سرگرم کننده و رمز آلود است و اعجاز معماری ایرانی را به رخ شما می کشد.
خانه عباسیان به عنوان شاهکاری از معماری ایرانی نامزد جایزه زیبا ترین بنا مسکونی ایرانی اسلامی شده و امروزه کافه و رستوران سنتی تعبیه شده در آن می تواند استراحت خوبی برای شما در بازدید از این خانه به حساب بیاید، علاوه بر این جلوه ای متفاوت نیز به این خانه و سفر شما به آن می دهد. از دیگر مزایای این خانه نزدیکی آن به سایر جاذبه های تاریخی است. فیلم ها و سریال های جابر بن حیان، خانه ای در تاریکی، مسافر ری و ملاصدرا در این خانه منحصر به فرد با چشم انداز های زیبایش ساخته شده اند.
حاج محمد ابراهیم که پدربزرگ سید محمد علوی تاجر چینی و بلور در کاشان بود در دوران قاجار، بین سال های 1245 الی 1248 قمری خانه تاریخی عباسیان را ساخت. این خانه 5 طبقه با 5 حیاط در زیر بنایی به مساحت 7000 متر در 20 سال ساخته شده است و در تزیینات و گچبری های این خانه جلوه های معماری اصیل ایرانی اسلامی را در تلفیق با طرح های نو ظهور به خوبی دیده می شود. زیبایی این خانه آن را از نظر کارشناسان آن را نامزد جایزه زیبا ترین بنا مسکونی ایرانی اسلامی کرده است.

نکات مهم در رابطه با معماری خانه
در ساخت این خانه از گودال باغچه ای در میان خانه بهره گرفته اند تا خانه در مقابل گرما و سرما در تابستان و زمستان عایق باشد، فشار آب مورد نیاز برای جریان یافتن آب از قنات تامین شود و از خاک گود برداری شده برای ساخت مصالح مورد نیاز برای ساخت خانه استفاده می شد. همزمان با گودبرداری از این خاک برای پختن خشت خام در کوره ایجاد شده در کنار خانه استفاده می شد و چون جنس مصالح در این حالت با جنس خاک زمین یکسان بود استحکام بنا هم بیشتر می شد.
قرینه سازی یکی از ارکان رعایت شده در این خانه است و اگر از وسط هر کدام از ضلع های خانه خطی فرضی رسم کنید، 2 قسمت ایجاد شده کاملا قرینه خواهند بود. در این خانه شما می توانید به وضوح تنوع فصلی را ببینید. فضاهای تابستانه و زمستانه مختلف در بنا تعبیه شده اند و در هر فصل از سال قسمت های مناسب و مخصوص آن فصل مورد استفاده قرار می گرفتند.
درونگرا بودن خانه به وضوح از شکوه بنا در سمت های داخلی و سادگی آن در ظاهرش دیده می شود. وجود اتاق های تو در تو متعدد، تقسیم خانه به بخش اندرونی و بیرونی، جدایی محل نشستن خانم ها و آقایان در تالار ها، همگی از مشخصه های منحصر به فرد معماری خانه عباسیان هستند. جالب است بدانید بر سر در این خانه 2 کلون نصب شده و با صداهای مختلف برای تشخیص مرد یا زن افراد پشت در خانه استفاده می شود. از تزیینات به کار رفته در این خانه می توان به یزدی بندی، مقرنس، قطاربندی، کاربندی و رسمی بندی اشاره کرد.

بخش های مختلف
با وارد شدن به این خانه ساده و هم با شکوه ابتدا قدم به راهرو یا سطح شیب داری قدم می گذارید، تغییر ارتفاع در این سطح شیبدار بسیار نامحسوس است و شما را از کوچه به داخل خانه هدایت می کند. با عبور از این ورودی به هشتی مسقف خانه می رسید. در هشتی دید کوچه به داخل بنا از بین رفته است. هشتی ها در همه خانه ها فضای سرپوشیده متصل کننده کوچه به حیاط خانه بوده اند و بعد از ورودی خانه ساخته می شدند ولی اشکال مختلفی داشتند. هشتی ها مسیر ورودی را به چند راهی هایی تبدیل می کردند و هر کدام از این راه ها به بخشی از خانه راه می یافت و حریم خانه را نیز حفظ می کردند.
در کنار دیوار های هشتی ها سکوهایی نیز ساخته می شد تا محلی برای نشستن و رفع خستگی افراد بیرون خانه باشند.
در خانه عباسیان هشتی اول 3 راهی است، 1 راه ورودی از کوچه به داخل خانه و 2 راه خروجی، یکی به درون بنا و دیگری به بخش خدمه.
اگر راه ورودی بنا را پیش بگیرید ابتدا به در اصلی و سپس به هشتی کوچکتر می رسید. این هشتی نیز 2 خروجی دارد یکی برای ورود به حیاط و دیگری برای ورود به داخل بنا. راه دوم، یعنی خروجی مربوط به داخل بنا در واقع دالانی پر پیچ و خم و شیبدار است تا دید مستقیم به داخل بنا را از بین ببرد و با عبور از آن به هشتی بزرگ و سر بازی می رسید. در این هشتی بزرگ دیواره هایی تعبیه شده است تا هم نقش ورودی بنا را بازی کند و هم به عنوان اصطبل موقت برای افراد مورد استفاده قرار بگیرد، افرادی که نمی خواهند وارد خانه بشوند و به نوعی منتظر اند. در این جا قسمتی برای علوفه حیوانات وجود دارد و برای راحتی رفت و آمد چهار پایان از آن پله ها کم ارتفاع ساخته شده اند. همچون سایر خانه های معماری ایرانی مناطق مرکزی، بخش اندرونی خانه مختص محارم و بخش بیرونی برای مهمانان موقت بوده است.

بخش بیرونی
بخش بیرونی با هدف اسکان مهمانان موقت در 2 بخش طبقات بالا و پایین طراحی شده است. در طبقات بالا بخش بیرونی شما اتاق های، اقوام، مسافران و مهمانان تجاری را می بینید و در بخشی از آن نیز اتاق کار صاحب خانه به چشم می خورد. اتاق ها و تالار های طبقه بالا بیرونی را در زیر می بینید:
ایوان بهاره در فصول معتدل سال استفاده می شد. در قسمت راست ایوان زمین همسایه و در سمت چپ آن اتاق های متصل به سرپوشیده بزرگ هستند، همین موضوع باعث به وجود آمد قناصی در زمین شده است ولی با به کار گیری قرینه سازی در این بخش نواقص پوشیده شده اند و اگر شما آن را با خطی فرضی به 2 بخش تبدیل کنید طرفین کاملا قرینه خواهند بود.
اتاق مرکزی در مرکز خانه قرار دارد و قلب خانه محسوب می شود. این اتاق به بخش های اندرونی و بیرونی دید دارد و فقط مخصوص استفاده صاحب خانه بود و درهای ارسی و گچ بری های زیبا از تزیینات آن به شمار می آیند. پنجره های مشبک گچی ظریف هستند و دیواره آن ها با گچ تقویت شده است. در اتاق مرکزی شومینه ای نیز قرار دارد، این شومینه در زمان تقسیم بنا ساخته شده بود و بعد ها با تخریب دیوار میانی شومینه از دیوار جدا شد.
محل مراسم های مذهبی در سرپوشیده بزرگ بود و در واقع بنایی 2 طبقه است و در گذشته در آن جشن ها، عزاداری ها و مراسم های مذهبی برگزار می شد، امروزه به چنین اتاقی سالن اجتماعات گفته می شود. در طبقه اول این بنا آقایان و در طبقه فوقانی آن خانم ها به این مراسم ها می پرداختند. در سرپوشیده بزرگ شما نمی توانید تزیینات خاصی را مشاهده کنید ولی باید بدانید تهویه آن از طریق بادگیر و نور آن توسط کلاه فرنگی تامین می شد. کلاه فرنگی در واقع سقفی با پنجره های کوچکی است تا نور از آن عبور کند و چون شبیه کلاه سربازان فرنگی دوره قاجار است آن را به این اسم می خواندند.
سرپوشیده کوچک در بین اندرونی و بیرونی شبیه به سرپوشیده بزرگ است و همان کاربری را داشت ولی در آن مراسم های خصوصی تر برگزار می شد. زیبایی این بخش به خاطر وجود رنگ های تیره و روشن است. در سرتاسر سرپوشیده کوچک حلقه هایی برای قرار گرفتن وسایل روشنایی تعبیه شده است تا نور این اتاق تامین شود.
پر زرق و برق ترین اتاق کل مجموعه اتاق آینه است و تزیینات، آینه کاری ها، گچبری ها، در و پنجره های رنگی و پنجره های گچی نازک آن را به شاه نشین این خانه تبدیل کرده اند. روی سقف این اتاق آینه کاری هایی با نقش شمسه مرکزی، دیده می شود. روشن کردن چراغ باعث انعکاس نور در منشور های آویزان از سقف تصویر آسمان کویر را تداعی می کند. همچنین تامین نور اتاق با این انعکاس نور کار بسیار راحتی است. درهای ارسی با لایه دوجداره در ردیف بالایی، پنجره های مشبک گچی بین درها و حرکت عمودی درها همگی از زیبایی های این اتاق هستند و آن را به اتاق عروسی تبدیل کرده اند، چون در گذشته مهمانی های عقد و عروسی در آن برگزار می شد.
دیگر اتاق های آینه در طبقه بالایی بیرونی، اتاق های کوچکی هستند و به بیرون خانه راه مستقیم دارند. به نظر می رسد این اتاق ها محل کار صاحب خانه بوده اند. اگر شما در مقابل یکی از درها بایستید و به امتداد درهای دیگر توجه کنید، تعدد چهار چوب ها شما را یاد تصویر آینه های موازی می اندازد و به همین دلیل آنها را با نام تاق آینه می شناسند. در پایین تمام درها تخته ای برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات و جانوارنی مانند عقرب قرار گرفته است، این تخته جناب در نامیده می شود و علاوه بر تمام مصارفش هشدار در آوردن کفش ها نیز هست. در این خانه ارتفاع درها کم است و قرار گرفتن جناب در نیز مجددا اندکی ارتفاع را کاهش داده است به همین دلیل افراد برای عبور از چهار چوب مجبور می شوند سرشان را خم کنند و این نمادی از احترام نیز هست.
پس از دیدن طبقات بالایی بخش بیرونی به طبقه پایین بخش بیرونی رفته که آب انباری را در خود جای داده است. آب انبار برای ذخیره آب قنات. در گذشته آب از قنات ها به دست می آمد و در همه ساعات روز دسترسی به آب وجود نداشت، به همین دلیل و به خاطر جیره بندی آب قنات، آب را در آب انبار ذخیره می کردند. این آب انبار مجهز به سیستم خنک سازی و عایق بندی بود.

همانطور که پیش از این گفته شد قسمت اندرونی خانه محل زندگی روزمره خانواده و محارم بود و نامحرمان به این قسمت راه نداشتند. در ها و راه رو های مخصوصی اندرونی را از سایر قسمت های خانه جدا می کند. اندرونی نیز مانند بیرونی در 2 طبقه طراحی شده است.
در طبقه بالایی بخش اندرونی شما از قسمت های زیر بازدید خواهید کرد:
اتاق شاه نشین با تزیینات آینه کاری در سقف و طرح های شمسه و ستاره از تکه های آینه های اصیل مانند شاه نشین بخش بیرونی است. در شاه نشین اندرونی شومینه ای بسیار زیبا با تزیینات آب طلا کاری و رنگ های طبیعی دیده می شود. در بالا شومینه قسمتی دوجداره برای خروج دود و سوراخ هایی برای تزریق هوا و بهبود سوخت تعبیه شده است.
اتاقک مخفی بخش دیگری از اندرونی است و دریچه ای کوچک دارد. گمان می رود این قسمت کاربری گاوصندوق امروزه را داشته و برای نگه داری اشیا ارزشمند از آن استفاده می شد. افراد معمولا در طبقات پایین به دنبال محل های مخفی می گردند ولی معمار این بنا قسمت های مخفی را در طبقه بالا قرار داده تا سبب گمراهی دزدان شود.
دریچه راه مخفی با چند پله در یکی از اتاق ها تعبیه شده است و راه پله فرار محسوب می شوند. این پله ها به محله ها و خانه های اطراف راه داشتند. خانم ها از این راه پله برای رفت و آمد به حمام عمومی استفاده می کردند.

در طبقه پایین بخش اندرونی قسمت های حوض خانه و سرویس بهداشتی ساخته شده اند. حوضخانه راه حلی برای دغدغه معماران در رابطه با تعدیل دما در شهر های کویری بوده است. معماران در این شهرها برای خنک کردن هوا در تابستان حوضخانه می ساختند. حوضخانه ها با داشتن نهرهای آب، کانال های گردش آب در اطراف اتاق ها، کانال های متصل به بادگیر و برخی ویژگی های معماری خاص، سبب ایجاد هوای مطبوعی در حوضخانه ها می شدند حوضخانه خانه عباسیان کاشان حیاط 2 طبقه مخصوص خود را دارد و به ورودی اصلی خانه راه دارد. پس می توان گفت در آن زمان حوضخانه محلی برای خنک شدن در فصل های گرم سال بود و نور آن از نورگیر مرکزی تامین می شد. آب قنات وارد حوض خانه می شد و به سمت اتاقی با حوض کوچکی می رفت، سپس در کانال های طرفین اتاق جریان می یافت و هوا خنک می شد. این کانال ها به طور دقیقی عایق بندی می شدند تا هیچ نشتی آبی رخ ندهد، چون در این صورت می توانست باعث تخریب پایه بنا شود. در و پنجره های این قسمت نیز ارسی هستند و گره چینی های زیبایی را در خود جای داده اند.
سرویس های بهداشتی قدیمی به خاطر کم بودن رفت و آمد در پشت راه پله ها، در این قسمت ساخته می شدند. سرویس بهداشتی خانه عباسیان پشت راه پله اول ساخته شده است و از کانال آب مجاور استفاده می کند. سردر راه پله اندرونی با نقش شمعدان های بلوری گچ بری شده نمادی از شغل صاحب خانه دارد. قبلا این رسم به چشم می خورد، مثلا در خانه طباطبایی ها که تاجر فرش بودند طرح فرش روی دیوار دیده می شد.
حیاط باغ حیاطی زیبا با درختان سرسبز بلند، حوض های آب و محیطی دل گشا است. امروزه این حیاط در حال مرمت است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. این حیاط برای سید محمد علوی بروجردی، عالم مشهور و برجسته معاصر کاشان و فرزند صاحب اولیه خانه بود. او از این حیاط برای اقامه نماز جماعت استفاده می کرد و در حوضخانه به تدریس می پرداخت، به این دلیل هنوز هم این حیاط را با نام سید باغ یا آسید محمد باغ می شناسند.
عبادتگاه این خانه نوعی مسجد بود و در کنار همه امکانات آن ساخته شده است. بعد سرداب بین اندرونی و بیرونی با گچ بری نام های خداوند، دعا ها و آیات قرآنی نوشته شده است و آنجا را به عبادتگاه یا خلوتگاهی خصوصی تبدیل کرده است. در این قسمت سندی موجود است و روی آن عبارت "سنه1252" نوشته شده است تا سال پایان ساخت بنا را نشان دهد.
چاه آب دیگر بخش طبقه پایین اندرونی است که برای تامین آب افراد ساکن خانه علاوه بر قنات تعبیه شده بود. خانه عباسیان کاشان 2 حلقه چاه عمیق دارد، یکی از آن ها برای تامین آب باغچه ها و حوض ها و قسمت های دیگر خانه استفاده می شد و دیگری برای ذخیره آب. این چاه ها چرخ داشتند و 2 سطل آن ها در 2 جهت مخالف حرکت می کرد. آب چاه ها توسط چرخ ها استخراج می شد و نیروی انسانی آن ها را در حوضچه کناری می ریختند تا در کانال های سیستم آب رسانی جاری شود.
سرداب بزرگ این خانه مانند همه سردآب ها محلی خنک بود و به خاطر اختلاف سطح زیاد با کوچه و عبور کانال های آب از زیر آن خنک ترین جا در خانه های قدیمی به شمار می رفت. سردآب ها به صورت اتاق های کوچکی با تیشه و در داخل خاک حفر می شدند و خنکی آن ها برای نگه داری مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می شد. گاهی نیز از این فضا برای چرت بعد از نهار و خنک شدن استفاده می شد.
رختشوی خانه برای شست و شو لباس ها و پارچه های کثیف استفاده می شد و برای تامین آب آن حوض خانه ای در آن تعبیه شده بود، کانال های ورود و خروج آب نیز در آن وجود داشت.

بخش خدمه خانه عباسیان دیگر قسمت این مجموعه با شکوه است و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. حیاط خدمه محلی برای اقامت، استراحت و کار خدمه بوده است. در گذشته حیاط خدمه به مطبخ راه داشته ولی در حال حاضر این راه مسدود شده است و امروزه تنها بخش این خانه است که هنوز از ورثه خریداری نشده، چون توافق حاصل نشده است و به خاطر مسکونی بودن آن راه ارتباط با بقیه مجموعه ندارد.
مطبخ یا آشپزخانه کنونی محلی بوده برای طبخ و تهیه غذا و حوض آبی با کانال های ورود و خروج آب در آن به منظور شست و شو ظروف تعبیه شده است. امروزه شما می توانید اجاق ها، تنورها و محل نگه داری ظرف های قدیمی را در این مطبخ ببینید. حتی به عبارت امروزی هود نیز در این مطبخ قجری تعبیه شده است. در قسمت بالا تنور ها و اجاق ها مکنده قوی هوا این نقش را ایفا می کرد و دود و دم ناشی از پخت غذا ها از طریق آن ها خارج می شد. نور مطبخ از نورگیر های حیاط خدمه تامین می شد ولی امروزه این نورگیر ها مسدود شده اند.


سایر امکانات
بازدید از این خانه تاریخی شما را حسابی مشغول خواهد کرد و بهترین استراحت بعد از قدم زدن در تاریخ صرفه غذا در رستوران سنتی این خانه است. این رستوران اولین سفره خانه با مجوز کاشان است. در مجموعه خانه عباسیان بخش های دیگری نظیر کافی شاپ، بستنی و شربت سرا، پارچه بافی و قالب بافی، فروشگاه سوغاتی و سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال مسافران فراهم شده است.
تذکر: متاسفانه سالمندان و افراد با محدودیت های حرکتی در بالا رفتن از پله ها دچار مشکل خواهند شد.

ثبت ملی خانه تاریخی عباسیان کاشان
در سال 1374 این خانه توسط هیئت امنا احیا و مرمت بافت تاریخی کاشان خریداری و مرمت شد. نهایتا خانه تاریخی عباسیان کاشان در سال 1377 با شماره 2020 به ثبت ملی رسید.

نکته: نرخ قیمت برای گردشگران خارجی 30،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه تاریخی عباسیان کاشان

تفریحات نزدیک به خانه تاریخی عباسیان کاشان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید