• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه ملکی هرات شهرستان یزد استان خاتم
  •  قلعه ملکی هرات شهرستان یزد استان خاتم
  •  قلعه ملکی هرات شهرستان یزد استان خاتم
  •  قلعه ملکی هرات شهرستان یزد استان خاتم
  •  قلعه ملکی هرات شهرستان یزد استان خاتم
  •  قلعه ملکی هرات شهرستان یزد استان خاتم


قلعه ملکی هرات

نام مرکز دیدنی

Molki Harat Castle

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

خاتم

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

یک ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، شهرستان خاتم، بخش مرکزی، شهر هرات، خیابان شهید بهشتی، کوچه ملکی

معرفی قلعه ملکی هرات
قلعه ملکی با وسعت پانزده هزار مترمربع و ساختمان هایی سالم که هنوز هم قابل استفاده هستند، یکی از قلعه های به جا مانده از دوران افشاریه و زندیه می باشد که در ابتدای ورودی شهر هرات، در استان یزد قرار گرفته است. قلعه ملکی در اصل به "ابوالفتح خان" یکی از خانین منطقه تعلق داشته که ورثه او در سال 1388 خورشیدی با هدف تبدیل این بنا به موزه مردم شناسی، آن را به میراث فرهنگی شهرستان خاتم اهدا کرده اند و از همین رو آن را قلعه ابوالفتح خانی نیز می نامند. 

معماری
قلعه ملکی هرات در اصل کاربری مسکونی- نظامی داشته و با توجه به فضاهای در نظر گرفته شده و با نگاهی اجمالی می توان بنای ارگ، بنای شارستان و البته محیط زراعی اطراف را در آن مشاهده کرد که از این جهت به نظر می رسد یکی از کامل ترین نمونه ها در نوع خود در استان یزد و حتی کل کشور باشد. تنها ورودی قلعه در قسمت ارگ آن قرار گرفته و یک سردر ساده و نسبتا مرتفع دارد که بر روی درب قدیمی آن دو کوبه و تعدادی گل میخ نیز  به چشم می خورد. از بیرون قلعه دو سازه استوانه ای شکل را می توان مشاهده کرد کهبه منظور استحکام بیشتر بنا طراحی شده اند.  
بعد از گذر از درگاه ورودی، یک هشتی با پوششی از طاق و تویزه قرار دارد که دسترسی به فضاهای نزدیک ورودی را فراهم می آورد. پس از هشتی نیز دالانی با عرض نسبتا زیاد وجود دارد که راه دسترسی به فضاهای مسکونی خان نشین در طبقه دوم قلعه را فراهم می کند. فضاهای مجاور ورودی که معمولا نور وارد آنها نمی شود نیز احتمالا انبار بوده یا به عنوان محلی برای سکونت نگهبانان استفاده می شده است. علاوه بر این، ارگ طبقه دوم دارای یک فضای چهار صفه ای با چهار اتاق در چهار گوشه آن می باشد. 
حیاط شمالی قلعه توسط فضاهای دو اتاقه احاطه شده که به منظور اسکان رعایا طراحی شده بودند. در گوشه غربی همین حیاط نیز فضایی برای انبار کردن مواد غذایی و غلات در نظر گرفته شده است که در کنار آن فضایی هم برای سکونت انباردار به چشم می خورد. 
شایان توجه است که ارتفاع برج های قلعه ملکی هرات هشت و نیم متر و قطر پای دیوار آن دو متر است که در دوطبقه بنا شده و به ‌منظور زیباسازی فضای این قلعه، برج های آن اخیرا نورپردازی شده است.

جاذبه های گردشگری مشابه
قلعه خاتم، قلعه چاکری، قلعه توتک، قلعه محمدباقری، قلعه حسین آباد هرات، قلعه هاشم آباد و قلعه قدمگاه علی، از جاذبه های مشابه این اثر می باشند که در همین شهر واقع شده اند و بازدید از آنها نیز اوقات خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت.

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل شرایط آب و هوایی که این اثر در آن قرار دارد بازدید از آن از نظر مساعد بودن آب و هوا در فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوتی شهر در فصل های تابستان و زمستان توصیه می شود.

ثبت ملی قلعه ملکی هرات
این بنای ارزشمند در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۴۹۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه ملکی هرات

تفریحات نزدیک به قلعه ملکی هرات

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید