• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز
  •  کلیسای مریم مقدس شهرستان فارس استان شیراز


کلیسای مریم مقدس

نام مرکز دیدنی

Armenian Church of Shiraz

نوع مرکز دیدنی

کلیسا و صومعه

استان

شهرستان

شیراز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

30 دقیقه

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، محله سنگ سیاه، خیابان قاآنی، کوی دربند مشیر

معرفی کلیسای مریم مقدس
شهر زیبای شیراز علاوه بر خانه های تاریخی زیبا، بناهای ارزشمند باستانی و موزه های غنی، عبادتگاه های چشمگیر و کم نظیر مانند مساجد، کلیساها و آرامگاه امامزادگان را نیز در بر می گیرد. یکی از این عبادتگاه های ویژه از لحاظ تاریخی و معماری، کلیسای مریم مقدس شیراز است.

تاریخچه کلیسای مریم مقدس شیراز 
در عصر حکومت صفویه ارامنه ساکن جلفا از تجار بزرگ ابریشم بودند و مراودات گسترده ای با اروپاییان داشتند که همین امر سبب تبدیل شدن جلفا به یکی از بزرگترین قطب های تجاری کشور شده بود. با توجه به این موضوع، شاه عباس دوم صفوی در زمان سلطنتش تصمیم به دست گرفتن حکومت جلفا را گرفت و پس از آن برخی از ارامنه جلفا را به منظور رونق تجارت در سایر بخش های کشور، وادار کرد برای ادامه زندگی به شهرهای مرکزی از جمله اصفهان و شیراز مهاجرت کنند. پس از آن مهاجرت ارامنه به شیراز سبب شکوفایی و رونق گرفتن تجارت در قسمت مرکزی و جنوبی ایران و همچنین ادامه دار شدن راه ابریشم تا این نقطه از کشور شد. البته قابل ذکر است که در آن زمان دولت عثمانی به عنوان یکی از سرسخت ترین رقبای ایران در زمینه تجارت ابریشم شناخته می شد که پس از وقوع این اتفاقات، امتیاز تجارت به طور کامل نسیب ایران شد.
بر اساس مدارک و شواهد تاریخی کلیسای مریم مقدس شیراز هم در همین زمان و مصادف با 1040 شمسی بنا شده است. قابل ذکر است در حدود یک قرن پیش از ساخت این کلیسا، کلیسای کوچک دیگری در همین مکان وجود داشته است که ارامنه شهر در نزدیکی آن زندگی می کردند. کلیسای مریم مقدس با گذشت حدود 400 سال همچنان میزبان مناسک و مراسمات مذهبی ارامنه عزیز می باشد.

معماری و بنای کلیسا
کلیسای تاریخی و ارزشمند مریم مقدس شیراز از معماری و تزیینات خاص و ویژه ای برخوردار می باشد. 
بنای کلیسا به گونه ای طراحی شده که از بیرون به شکل یک چهارگوش مکعب گونه و بدون ویزگی خاص مبنی بر کلیسا بودن آن دیده می شود؛ اما با وارد شدن به کلیسا خواهید دید که سقف داخلی آن گنبدی شکل است. در قسمت پایینی این گنبد، محراب کلیسا، تابلوی ارزشمند رنگ روغنی قرار دارد که با الهام از اثر مشهور شام آخر متعلق به داوینچی کشیده شده است. در سایر قسمت ها نیز تابلوهایی زیبا منقش به مریم مقدس و عیسی مسیح(ع) دیده می شود.
درون طاق محراب و همچنین سایر دیوارهای کلیسا با گچ بری هایی زیبا و ماهرانه تزیین شده اند که متاسفانه در گذر سالها کمی دچار فرسایش و آسیب شده اند. سقف چوبی کلیسا نیز به زیبایی هر چه تمام تر نقاشی شده و همانند این اثر در سایر کلیساهای کشور یافت نمی شود.
علاوه بر این کتیبه های سنگی قدیمی و کاشی کاری های ارزشمندی نیز بر جداره های این کلیسا جای گرفته اند که ارزش این بنا را دو چندان می کند.

پیشنهاد ما
با توجه به قرار گیری این کلیسای ارزشمند و تاریخی در محله قدیمی سنگ سیاه، به شما پیشنهاد می کنیم از سایر آثار ارزشمند این محله نظیر مسجد مشیر، خانه فروغ الملک، خانه ضیاییان، خانه سعادت، حمام و مسجد ایلخانی، آرامگاه سید تاج الدین غریب و بازارچه حاج زینل نیز دیدن کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کلیسای مریم مقدس

تفریحات نزدیک به کلیسای مریم مقدس

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید