• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه فروغ الملک شهرستان فارس استان شیراز


خانه فروغ الملک

نام مرکز دیدنی

Forough Al-Molk Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 9:30 الی 12:00 و 16:00 الی 18:30, نیمه دوم سال 9:30 الی 12:00 و 15:00 الی 16:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

فارس، شیراز، محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران

معرفی خانه فروغ الملک
خانه های قدیمی شهر فرهنگ و هنر، شیراز، همواره میزبان گردشگران بوده و با رنگ ها و زیبایی های کم نظیر خود به آنان خوش آمد می گویند. یکی از این خانه های ارزشمند تاریخی، خانه فروغ الملک قوامی است که امروزه به عنوان موزه هنرهای معاصر مشکین فام نیز شناخته می شود.  

خانه فروغ الملک در گذر تاریخ
این خانه در سال 1310 شمسی مصادف با اواخر سلطنت قاجار و شروع دوره پهلوی، توسط داماد ارشد خاندان قوام، فروغ الملک قوامی و به منظور استفاده مسکونی ساخته شد. در سالهای بعد این خانه از طرف اسماعیل قوامی به اداره آموزش و پرورش اهدا شد و از سال 1327 شمسی تا اواسط دهه 50 شمسی به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفت. تا به امروز نیز کاشی با نوشته دبستان فروغ الملک، همچنان بر سردر ورودی عمارت قرار دارد. پس از ثبت این بنا به عنوان اثر ملی، در سال 1379 شمسی سازمان عمران و بهسازی شهری پروژه مرمت و تعویض برخی قسمت ها را در این بنا اجرا کرد. پس از آن در سالهای ابتدایی دهه 80، آقای حسن مشکین فام اختیار این بنا را به دست گرفت و آن را به موزه هنرهای معاصر فارس تبدیل کرد. علت شناخته شدن موزه با نام مشکین فام نیز به پاس زحمات ایشان می باشد. 

معماری خانه
با ورود به این خانه شما به حیاطی مصفا و دوست داشتنی با حوضی نیلوفری که در مقابل شاه نشین عمارت قرار دارد پا خواهید گذاشت. بنای عمارت در سه طبقه به شکل بیرونی اندرونی و با دو حیاط مجزا ساخته شده است. همچنین با توجه به کاربری مسکونی آن در زمان ساخت، عمارت قسمت هایی مانند مطبخ، حمام، پاسدارخانه و اصطبل را در بر می گیرد.
شاه نشین عمارت که توسط پنجره های گره کاری هنرمندانه تزیین شده به وسیله یک حوض خانه بسیار زیبا، به شکل هشت ضلعی، به اندرونی خانه مرتبط می شود. در دو ضلع دیگر از حیاط نیز شاهد اتاق های پنج دری خواهید بود. دیوارهای این بنا از جنس آجر و ملات گچ و خاک بوده و سقف ها با استفاده از چوب پوشیده شده با گل و کاهگل ساخته شده اند.
 از زیبایی های فضای داخلی این عمارت نیز به حجاری های ماهرانه، نقاشی های ظریف سقف، پنجره های مشبک، گچ بری های زیبا، کاشی کاری های هنرمندانه و مبل های قدیمی آینه کاری شده می توان اشاره کرد. 

موزه هنر مشکین فام
همانطور که پیشتر اشاره شد موزه هنر مشکین فام که نخستین موزه خصوصی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی ایران است، در این ساختمان قرار دارد. این موزه شامل آثاری بسیار زیبا و ارزشمند از هنرمندان معاصر فارس می باشد که همگی به همت خانواده مشکین فام در طی چندین دهه جمع آوری شده اند.
به طور کلی این آثار به دو بخش آثار خانواده مشکین فام و آثار هنرمندان معاصر فارس تقسیم و با توجه به تکنیک، زمان خلق آن یا نوع اثر دسته بندی شده و در قسمت های مجزا در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند. در ادامه بخش های مختلف موزه را بررسی می کنیم:
آثار حجاری و نقش برجسته های استاد حاج حبیب مشکین فام که بر روی سنگ هایی مانند مرمر ایجاد شده اند، در قسمت حجاری و نقش برجسته قابل بازدید هستند . این حجاری ها شامل خطوط اسلیمی، خوش نویسی هایی نفیس از آیات قرآن کریم که به دو شیوه برجسته و گود کنده کاری شده اند و همچنین نقوشی از قبیل گل و بوته و حیوانات می شود.
در بخش بعدی با آثار خوش نویسی وخطاطی مواجه خواهیم شد. آثار این بخش متعلق به استاد حبیب مشکین فام، محفل خوش نویسی حبیب مشکین فام و اساتید نامدار خوشنویسی کشور به ویژه استان فارس می باشند.
پس از آن به قسمت نقاشی قدم خواهیم گذاشت؛ مجموعه ای بسیار باارزش و بزرگ از آثار خلق شده توسط سی تن از هنرمندان معاصر خطه فارس. علاوه بر این، مجسمه های ارزشمند هدایت الله یوسفی نیز در همین قسمت به نمایش گذاشته شده اند.
یکی دیگر از بخش های جذاب موزه اتاق قدیمی است که توسط مبلمان و ظروف قدیمی، گلدان ها و جعبه های منبت کاری شده و بسیاری دیگر از لوازم قدیمی خانوداه مشکین فام تجهیز و تزیین شده اند. در این اتاق علاوه بر لذت بردن از زیبایی های لوازم قدیمی، حال و هوایی نوستالژیک و دوست داشتنی را تجربه خواهید کرد.
کتابخانه موزه نیز دربرگیرنده تعداد زیادی از کتب و مجلات تخصصی هنر، آرشیو نوارها، اسنادی از مصاحبه با هنرمندان بزرگ ایران و استان فارس، گزارش هایی از رویدادهای هنری و نمایشگاه ها، مستندات زندگی هنرمندان مشهور جهان و بسیاری دیگر می باشد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

پیشنهاد ما
در پایان بازدیدتان از موزه می توانید به فروشگاه آثار هنری هم سری بزنید. در این فروشگاه آثار هنرمندان توانای استان فارس مانند تابلوها، آلبوم های عکاسی، کتب، نوار، مجسمه ها و آثار حجمی و بسیاری دیگر از این قبیل، با قیمت هایی به نسبت مناسب برای خرید توسط علاقه مندان وجود دارد.

سخن پایانی
این مجموعه کم نظیر و گران بها طی دهه های متمادی با زحمت و عشق فراوان به منظور حفظ و معرفی آثار هنرمندان این سرزمین و استان فارس جمع آوری شده اما متاسفانه این موزه بسیار ناشناخته و تا حدودی گمنام مانده است. پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به شیراز از بازدید این خانه تاریخی و موزه ارزشمند غافل نشوید و امید است در آینده نزدیک این مکان به طور مناسب شناخته و آن طور که شایسته است ارزش گذاری شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه فروغ الملک

تفریحات نزدیک به خانه فروغ الملک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید