• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه سعادت (موزه خاتم) شهرستان فارس استان شیراز


خانه سعادت (موزه خاتم)

نام مرکز دیدنی

Saadat House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

حدود 1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روز به جز روزهای تعطیل از 9:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

معرفی خانه سعادت
خانه سعادت یکی دیگر از صدها بنای تاریخی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در یکی از بافت های قدیمی شهر شیراز قرار دارد. این بنا مانند سایر بناهای هم دوره خود دارای حیاط مرکزی با حوضی زیباست و اتاق ها اطراف حیاط شکل گرفته اند. خاستگاه و زادگاه خاتم، شیراز است و اصیل ترین و خاص ترین خاتم را در میان خاتم کاری شهر های دیگر دارد. از همین رو شیراز شهر ملی خاتم محسوب می شود و وجود موزه خاتم در این شهر امری ضروری است. با سر زدن به خانه سعادت هم از زیبایی های بنای تاریخی بهره می برید، هم خاص ترین خاتم های بی رقیب شیراز را از نزدیک خواهید دید.

معماری موزه خاتم
این ساختمان متعلق به حاج میرزا آقا سعادت از تجار قدیمی شیراز می باشد از این رو به نام خانه سعادت شناخته شده است. مانند سایر بناهای قاجاری به دلایل اقلیمی و فرهنگی بنا دارای حیاط مرکزی است و اتاق ها در اطراف حیاط قرار دارند. این بنا شامل دو ورودی فاقد هشتی که توسط چرخشی کوتاه محرمیت را حفظ کرده اند. ورودی ها از سمت شرق و جنوب ساختمان می باشد. این دو ورودی در امتداد یکدیگر قرار دارند و دسترسی ورودی جنوبی به بنا از طریق اندرونی شکل می گیرد. اگر حیاط را به 4 جهت اصلی تقسیم کنیم، در بخش شمالی حیاط گوشواره، در بخش شرقی شاه نشین، در بخش غربی زمستان نشین، مطبخ و اتاق های ارسی با دسترسی از طریق پله و در نهایت جنوب بنا ورودی و سرویس بهداشتی قرار دارد. اتاق های بنا شامل سه دری و پنج دری است و با تزییناتی چون آجرکاری، سنگ های حجاری شده، سقف های چوبی زیبا، کاشی کاری و گره چینی است. 
ستون های بنا با وجود گچبری هنرمندانه زیبایی خاص خود را دارند. نقوش روی ستون ها شامل پادشاهان، افراد صاحب نام و شخصیت های داستان های اساطیری ایران بوده و نقش هر ستون با ستون دیگر متفاوت است. از اسامی که بر روی ستون ها دیده می شود می توان به شاه عباس، شاه سلطان حسین و شاه عثمانی اشاره کرد. بر روی طاق های نما نیز تصاویری از این داستان ها بر کاشی کاری دیده می شود. 
دیدن این خانه تاریخی با شگفتی هایش در کنار خاتم اصیل صنعتگران شیرازی می تواند در لیست اولویت های مکان های دیدنی شیراز شما قرار بگیرد.

ثبت ملی خانه سعادت
این بنا در آبان ۱۳۸۲ ماه با شماره ۱۰۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه سعادت (موزه خاتم)

تفریحات نزدیک به خانه سعادت (موزه خاتم)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید