• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بند بهمن شهرستان فارس استان کوار
  •  بند بهمن شهرستان فارس استان کوار
  •  بند بهمن شهرستان فارس استان کوار
  •  بند بهمن شهرستان فارس استان کوار


بند بهمن

نام مرکز دیدنی

Band-e-Bahman

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

کوار

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 ساعت تا گردش نصف روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شهرستان کوار، غرب شهر کوار، روی رودخانه قره آغاج

معرفی بند بهمن
بند بهمن از آثار باقی مانده دوره ساسانی بر روی رود خانه قره آغاج است. این بند به عنوان قدیمی ترین سد ایران شناخته می شود و از آن جهت بهمن نام گرفته که منسوب به بهمن، پسر اسفندیار بوده است. دلیل ساخت این بند برای منحرف کردن و هدایت مسیر آب رودخانه به دشت کوار بوده است. بند بهمن به دلیل قرار گیری بر روی بستر سنگی و بدنه کوهستان از مقاومت خوبی برخوردار بوده و در طول سالیان دراز توانسته دوام بیاورد. جنس بند از ملات ساروج و تخته سنگ های طبیعی کوهستان است. وجود درختان بلند و سرسبزی کوهستان هم زیبایی دو چندانی به این سازه باستانی داده است.

نحوه عملکرد و ساخت سد
محل ساخت بند بهمن در روزگار خود بسیار با دقت انتخاب شده است. از طرفی قرار گیری بین محل اتصال دو رشته کوه و از طرف دیگر قرار گیری بر روی بستر سنگی رودخانه، استحکام و مقاومت کافی را برای سد تامین کرده است. سیلاب های تند رودخانه با گذر از دماغه مسیر شد، از سرعت زیاد و نیروی تخریب گرشان کاسته شده و سپس وارد مخزن پشت سد می شوند. در بخش شرقی بند، کانالی برای انتقال آب به سمت دشت کوار قرار دارد. این مجرا بر بدنه سنگی کوه شکل گرفته و دشت کوار را کاملا آب رسانی می کند. از نکات قابل توجه دیگر این بند، دارا بودن یک حوضچه آرامشی طبیعی است. 
بند بهمن امروزه همچنان کاربری خود را حفظ کرده و برای تامین آب کارخانه قند و 20 روستای دشت کوار مورد استفاده قرار می گیرد.
این بند در طول سالیان و در دوره های مختلف به دلیل اهمیت و کارایی خود، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و آخرین مرحله مرمت بند بهمن در حدود سال 1366 شمسی بوده است.

بهترین زمان سفر
برای بازدید از سد بهمن به دلیل ماهیت گردشگری و تفریحی که دارد بهترین زمان فصل بهار و اوایل فصل تابستان است. در این زمان طبیعت از زیبایی زیادی برخوردار بوده و رود پر آب است، همچنین به دلیل هوای مطبوع بهاری می تواند زمان خوبی برای گردشی نیم روزی با عزیزانتان باشد.

ثبت ملی بند بهمن
مجموعه پل و بند بهمن در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۵۲ به شماره ۹۴۷ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به بند بهمن

تفریحات نزدیک به بند بهمن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید