• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آب انبار گلشن شهرستان یزد استان یزد
  •  آب انبار گلشن شهرستان یزد استان یزد
  •  آب انبار گلشن شهرستان یزد استان یزد


آب انبار گلشن

نام مرکز دیدنی

Ab anbar Golshan

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، خیابان دهم فروردین، محله پنبه کاران، کوی محمدی

معرفی آب انبار گلشن
به دلیل موقعیت کویری یزد، در سرتاسر این شهر آب انبارهای متعددی قرار گرفته اند تا درواقع زندگی در محیط کویری آن را راحت تر کنند. آب انبار گلشن هم که در محله پنبه کاران قرار گرفته یکی از این انبوه آب انبارهای شهر می باشد.  

معماری و شکل ظاهری
آب انبار گلشن مانند دیگر آب انبارها دارای خزینه، گنبد، پاشیر و بادگیر می باشد. این آب انبار به دلیل موقعیت مکانی که دارد از تعداد چهار بادگیر چهار وجهیِ 13 متری برخوردار است. این بادگیرها در فاصله های یکسان دور تا دور پلان مدور آب انبار را فرا گرفته اند. حجم این آب انبار بیش از دو هزار متر مکعب است و دارای معماری بسیار چشمگیری می باشد.
این آب انبار حجیم با پوشش آجری خود گردشگران بسیاری را به تماشای این اثر دعوت می کند. جالب است بدانید که تا 30 سال قبل هنوز از این آب انبار استفاده می شده است، ولی بعد از احداث لوله کشی این کاربری متوقف شده است. یکی از ویژگی های مهم آب انبار گلشن تعداد پاشیرهای آن می باشد که یکی از آنها با پلکانی جداگانه، مخصوص استفاده مسلمانان و دیگری نیز با پلکان منحصر به خودش مخصوص استفاده زرتشتیان می باشد. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
اگر دوست داشته باشید وقت بیشتری را در این منطقه بگذرانید می توانید از جاذبه های دیگری نظیر مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، باغ دولت آباد، خانه لاری ها، خانه تهرانی ها، آتشکده ورهرام و عمارت قصر آینه که اطراف این آب انبار هستند دیدن کنید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل قرار گرفتن  این اثر در موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی گرم و خشک، از نظر مساعد بودن آب و هوا بهتر است که در فصل بهار یا پاییز از آن بازدید کنید. اگر شرایط آب و هوا برایتان اهمیت چندانی ندارد و ترجیح می دهید که از شلوغی و ازدحام شهر دور باشید فصل های تابستان و زمستان زمان های مناسب تری برای بازدید از این اثر و جاذبه های اطرافش هستند.

ثبت ملی آب انبار گلشن
این مکان به علت ارزش تاریخی که از آن برخوردار است با شماره 2300 در تاریخ 9 فروردین سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آب انبار گلشن

تفریحات نزدیک به آب انبار گلشن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید