• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  درب مهر کهن شهرستان یزد استان یزد
  •  درب مهر کهن شهرستان یزد استان یزد
  •  درب مهر کهن شهرستان یزد استان یزد
  •  درب مهر کهن شهرستان یزد استان یزد


درب مهر کهن

نام مرکز دیدنی

Old Darbe Mehr

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

یزد

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، خیابان سلمان، کوچه شهید مومنی نسب

معرفی درب مهر کهن
شهر یزد از دیرباز تا کنون خاستگاه زرتشتیان بوده است و همین امر منجر شده تا این شهر تاریخی به موزه روبازی از آثار و تمدن کهن ایران زمین تبدیل شود. از همین رو مکان های ویژه آیین زرتشتی متعددی در این شهر به چشم می خورند که درب مهر کهن نیز یکی از این همین بناهای ارزشمند به یادگار مانده از دوران صفویه می باشد. این بنا در خیابان سلمان واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در یکی از محله های قدیمی و کهن یزد، آن را درب مهر کهن نامیده اند.
درب مهر کهن یکی از مکان های مهم زرتشتیان می باشد که سه طرف آن را ساختمان های مسکونی و یک طرف آن را کوچه احاطه کرده است. بعد از عبور از ورودی و هشتی، راهرویی به سالن بنا منتهی می شود که ورودی اتاقک آتش در ضلع شمال شرقی این سالن جای گرفته است. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بنا خشت، گل، آجر و گچ هستند. در ضلع شرقی این اثر یک چاه آب حفر شده که بر روی کتبیه متصل به قسمت بالایی آن، نام بانی و تاریخ حفر آن نوشته است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
آتشکده زرتشتیان، پیر هریشت، پیر سبز چک چک یزد، دخمه زرتشتیان، پیر نارسون یزد و پارس بانو یزد از جاذبه های مشابه این اثر می باشند که در همین شهر واقع شده اند و بازدید از آنها به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر با فرهنگ زرتشتیان آشنا شوید و همچنین اوقات خوشی را بگذرانید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل قرارگیری این اثر در محیط و اقلیم کویری، از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوایی فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوتی شهر فصل های تابستان و زمستان انتخاب های مناسبی برای بازدید از این بنا می باشند. 

ثبت ملی درب مهر کهن
این مکان اثری باقی مانده از دوران صفوی می باشد و در تاریخ 16 اسفند سال 1384 با شماره 14837 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به درب مهر کهن

تفریحات نزدیک به درب مهر کهن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید