• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه رستم نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  قلعه رستم نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  قلعه رستم نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  قلعه رستم نایین شهرستان اصفهان استان نایین


قلعه رستم نایین

نام مرکز دیدنی

Rostam Castle Naein

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

نایین

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

24 ساعته

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان نائین، اتوبان نائین-اردکان، شهرستان بافران، قلعه رستم

تاریخچه قلعه رستم
روی تپه های بزرگی با خاک رس در شرق نائین قلعه ای به نام قلعه رستم قرار دارد. این قلعه در زمان های دور به منظور دیده بانی و حفاظت از شهر ساخته شده بود و همین موضوع، دلیل وجود 4 برجک در 4 طرف قلعه است. نگهبان ها بر روی این برجک ها قرار می گرفتند و کارشان محافظت از شهر بود. روی این برج ها سوراخ هایی تعبیه شده بود و از آنها برای تیراندازی در زمان جنگ استفاده می شد. وجود این حفره های مخصوص تیر اندازی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این قلعه است.

معماری قلعه رستم
قلعه رستم از جنس گل و خشت است و خشت های به کار رفته در آن ابعادی به اندازه 25*25 در 5 سانتی متر دارند. دیوار های قلعه حدود 4  متر ارتفاع دارند و روی آن ها ساروج و چوب و گچ دیده می شود. به نظر می رسد این مواد برای استحکام قلعه به دیواره های آن افزوده شده بودند. در پای قلعه خندقی دیده می شود. این خندق ها در اطراف تمام قلعه ها و شهر های قدیمی دیده می شود و هدف از حفر آن ها محافظت از شهر در برابر هجوم متعرضین به شهر بوده است. 
قلعه رستم نائین در 2 طبقه ساخته شده است و در این طبقات اتاق های کوچک و گلی متعددی به چشم می خورد. هرچند این اتاق ها امروزه به خاک و خاکستر تبدیل شده اند و چیز زیادی از آنها باقی نمانده است ولی در گذشته هر کدام از این اتاق ها به یک خانواده تعلق داشته است.
تامین آب در قلعه نائین از طریق کانال آب بوده است. با توجه به این که قلعه نائین 20 متر بالاتر از سطح زمین است کندن چاه و تامین آب از طریق چاه کار بسیار دشواری بوده است لذا با تدابیر هوشمندانه آب را از کانال ها تامین می کردند. 
یکی از خصوصیات ویژه قلعه قرار گرفتن آن روی تپه های رسی است.
قلعه نائین در 15 اردیبهشت 1397 با شماره 32032 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه رستم نایین

تفریحات نزدیک به قلعه رستم نایین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید