• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن شهرستان تهران استان تهران
  •  بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن شهرستان تهران استان تهران
  •  بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن شهرستان تهران استان تهران
  •  بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن شهرستان تهران استان تهران


بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن

نام مرکز دیدنی

Shohadaie Haftado do Tan Monument

نوع مرکز دیدنی

قبرستان

استان

شهرستان

تهران

منطقه

شهر ری و باقر شهر

ناحیه

پایین شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 6:00 الی20:30

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، اتوبان تهران-قم، بهشت زهرا، قطعه 24

بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن در بهشت زهرا از آثار ثبت شده در آثار ملی ایران مربوط به مزار کشته شدگان 7 تیر 1360 و 8 شهریور 1360 می باشد. شهید بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، شهید رجایی رئیس جمهور و شهید باهنر نخست وزیر وقت در میان کشته شدگان این دو واقعه بودند. بنای یادبود شهدای هفت تیر و هشت شهریور توسط میرحسین موسوی در بخشی از قطعه 24 بهشت زهرا ساخته شده است. نمای این ساختمان بیشتر شبیه به معماری دوران قاجار می باشد. نمای خارجی آن از یک سو دارای یک ایوان کوتاه عریض با ستون های افراشته است که با درب های ارسی مانند به داخل آرامگاه منتهی می شوند. نمای داخلی این بنا هم دارای طاق های قوسی شکل می باشد.

انفجار 7 تیر 1360
انفجار 7 تیر 1360 در واقعه بمب گذاری در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران رخ داد که آن را به مجاهدین خلق نسبت داده اند. جالب است بدانید این واقعه در ساعت 20:30 رخ داده است و موضوع جلسه تورم و انتخاب ریاست جمهوری آینده بوده است. دکتر بهشتی سخنان خود را چنین آغاز نموده بود:
«ما دیگر بار نباید اجازه دهیم که استعمارگران برای ما مهره سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی گیرند انتخاب شوند».
که در این لحظه بمب منفجر می شود و 73 نفر شامل 4 وزیر 27 نماینده مجلس و 12 معاون وزیر در این جنایت کشته می شوند.

انفجار 8 شهریور 1360
در انفجار 8 شهریور 1360 که در ساختمان نخست وزیری رخ داد، شهید رجایی رییس جمهور 48 ساله وقت و دکتر محمد باهنر نخست وزیر وقت در یک جلسه امنیتی حضور داشتند که بمبی که در یک کیف دستی جاسازی شده بود منفجر شد و 70 نفر از حاضران در این جلسه کشته شدند. شهید رجایی در مجموع 29 روز رییس جمهور ایران بود که در این 29 روز دو عمل شاخص انجام داد. اول اینکه با طراحی و ارائه کوپن به اقشار کم درآمد سدی محکم در برابر سودجویانی که در دوران جنگ ایران و عراق قصد به وجود آوردن بازار سیاه برای ارزاق عمومی را داشتند ایجاد کرد. دوم اینکه برای روستاییان بالای 60 سال، حقوق بازنشستگی در نظر گرفت. 

ثبت ملی بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن
این اثر در 25 اردیبهشت ماه 1380 با شماره 3838 به ثبت ملی رسید.

دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: مزارشهدای هفت تیر و هشت شهریور در بخشی از قطعه 24 بهشت زهرا واقع در اتوبان قم-تهران قرار دارد.

مترو: با استفاده از خط 1 مترو در ایستگاه کهریزک از قطار پیاده شوید. با اندکی پیاده روی خودتان را به بهشت زهرا برسانید. از درب اصلی بهشت زهرا وارد آرامستان شوید چون مسیر زیرگذر برای دسترسی به قطعات 300 به بالا می باشد. از درب ورودی مستقیم بروید تا به باب الزهرا در سمت چپ برسید وارد بلوار حضرت زهرا شوید. بلوار حضرت زهرا را مستقیم بروید تا به فدک شمالی در سمت راست برسید. در فدک شمالی به فدک 1 در سمت چپ بپیچید و مستقیم بروید تا به بلوار رضوان برسید بنای یادبود شهدای 72 تن در قطعه 24 قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن

تفریحات نزدیک به بنای یادبود شهدای هفتاد و دو تن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید