• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط کریم شهرستان تهران استان رباط کریم
  •  کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط کریم شهرستان تهران استان رباط کریم
  •  کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط کریم شهرستان تهران استان رباط کریم


کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط کریم

نام مرکز دیدنی

Fathalishah Caravansary

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

رباط کریم

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:30 الی 15:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان تهران، رباط کریم، بلوار امام خمینی، انتهای خیابان مصلی، بلوار سید مجتبی کمالی، رو به روی مسجد جامع رباط کریم

کاروانسرای فتحعلی شاهی که آن را با نام های حاج کمال و رباط کریم هم می شناسند در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. روی کتیبه ای که بر روی این سر در این کاروانسرا قرار داشته است نام کاروانسرای کمال و تاریخ ساخت 1245 هجری قمری نشان می دهد. کمال از خواجه های حرم فتحعلی شاه بوده است که بانی ساخت این کاروانسرا می باشد. البته در این کاروانسرا برای اسکان مسافران پولی دریافت نمی شده و نشانه های از وجود ضرابخانه نیز در این کاروانسرا وجود دارد یعنی این کاروانسرا محل ضرب سکه بوده است. در حال حاضر میراث فرهنگی این کاروانسرا را تبدیل به کلاسهای صنایع دستی کرده است. این کاروانسرا با 3500 متر مربع مساخت و 2400 متر زیر بنا دارای 24 اتاق هم اندازه با یک اجاق پخت و پز، آب انبار، 5 اصطبل و اتاق های شاه نشین می باشد. 2 عدد از اتاق ها در هشتی ورودی کاروانسرا قرار گرفته است و بقیه در اطراف حیاط قرار دارند. اصطبل ها در پشت اتاق ها در چهار سمت کاروانسرا قرار دارند که دسترسی به آن ها از ورودی هایی که در کنج های کاروانسرا قرار گرفته است به آنها میسر است. در حال حاضر یکی از این اصطبل ها به اتاق کنفرانس تبدیل شده است و مراسم نقالی در آن انجام می شود در بقیه حجره ها هم کارگاههای آموزشی صنایع دستی در رشته های مختلف انجام می شود. مصالح به کار رفته در این کاروانسرا آجر، آهک و ملات گچ می باشد. تنها تزیین به کار رفته در کاروانسرای فتحعلی شاهی هم آجرکاری است.

ثبت ملی کاروانسرای حاج کمال یا فتحعلی شاهی
این اثر با شماره 1558 در تاریخ 19 دی ماه 1356 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی
 وسیله نقلیه: کاروانسرای فتحعلی شاهی در، شهرستان رباط کریم، بلوار امام خمینی، انتهای خیابان مصلی، بلوار سید مجتبی کمالی، رو به روی مسجد جامع رباط کریم قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط کریم

تفریحات نزدیک به کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط کریم

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید