• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  حمام نواب شهرستان تهران استان تهران
  •  حمام نواب شهرستان تهران استان تهران
  •  حمام نواب شهرستان تهران استان تهران
  •  حمام نواب شهرستان تهران استان تهران
  •  حمام نواب شهرستان تهران استان تهران
  •  حمام نواب شهرستان تهران استان تهران


حمام نواب

نام مرکز دیدنی

Navab Bath

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

امامزاده یحیی و ایران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 8:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

تهران، خیابان ۱۵ خرداد، کوچه امامزاده یحیی، بعد از بازارچه

در میان همه حمام های عمومی عهد قاجار می توان به جرات از حمام نواب به عنوان یکی از زیباترین  ها یاد کرد. این حمام که زمانی مختص استفاده درباریان دوره پهلوی بوده  است بعد از نمایش فیلم قیصر معروف شد. فیلمبرداری بخش هایی از فیلم قیصر در این حمام باعث شهرت این حمام شد. این حمام دارای نمای ساختمانی دوران قجری است. حمام نواب توسط دختران فردی به نام نواب به نام های سارا و هاجر نواب در محله عودلاجان تهران ساخته شد. در قدیم اعیان محل معمولا اقدام به ساخت حمام، بیمارستان و مکتب خانه می کردند و به صورت وقف در اختیار عموم قرار می دادند. کارهایی که امروزه به عهده دولت هاست ولی در قدیم مملکت به صورت خودجوش توسط خود مردم اداره می شد. به دلیل اینکه حمام ها از آب قنات تغذیه می کردند آنها را معمولا چند متری در زیرِزمین می ساختند. حمام نواب هم از قنات حاج علیرضا آب مصرفی خود را تامین می کرد. پس قرار گیری در پایین تر از سطح خیابان امری مرسوم به شمار می رفته است. حمام نواب مانند بقیه حمام های قدیمی عهد قاجار و پهلوی دارای سقفی گنبدی شکل و ورودی های طاقی با کاشی های آبی و سورمه ای می باشد. طراحی رختکن حمام نواب به صورتی است که شما گمان می کنید در زیر یک نیمکره ایستاده ایده که سقف آن با آجر پوشانیده شده است و در وسط سقف زمانی یک نورگیر با شیشه های رنگی وجود داشته که الان آن را با گچ پوشانیده اند و دور تا دور آن سکوهایی است که سقفهای طاقی شکل دارند. در قدیم حمام رفتن هم برای خودش دارای آداب و رسوم خاصی بوده است. معمولا بعد از وارد شدن از درب ورودی پله هایی وجود داشته که مشتری را به سمت پایین به طرف حمام هدایت می کرده است بعد از آن پیچی وجود داشته که رختکن پشت پیچ قرار داشته تا مشتریان راحت تر لباسشان را تعویض کنند. بعد از تهیه بلیت، یا به اصطلاح قدیمی ها نمره از حمامی، که معمولا در رختکن میزی داشته است، یک نفر کفش ها را تحویل می گرفته و یک لُنگ روی سکو برای مشتری پهن می کرده و لُنگ دیگری هم به مشتری می داده تا به راحتی لباسهایش را تعویض کند. در حمام نواب هم تمام این رسوم مانند بقیه حمام ها رعایت می شده است. مانند تمام حمام های قجری این حمام نیز دارای ورودی های طاقی شکل می باشد که زیبایی خاصی به حمام بخشیده است. این حمام دارای سر بینه، هشتی، رختکن، استخر چند ضلعی نامنظم با سکوهای اطرافش و خزینه می باشد و معماری سقف هایش بی نظیر است. در این حمام نورگیرهای زیبایی وجود دارد که حمام را برای استفاده از نور مصنوعی بی نیاز کرده است. در سقف نور گیرهای گنبدی شکل کوچکی تعبیه شده که با شیشه های رنگی نور حمام را تامین می کنند و همچنین با تابش نور خورشید از پشت شیشه های رنگی، فضای حمام هم زیباتر هم گرم تر می شده است. منظره پشت بام حمام نواب نیز به زیبایی معماری داخل حمام است. گنبدهای آجری کوچکی که با شیشه های رنگی نور را داخل حمام می فرستند منظره ای زیبا را بر روی بام خلق کرده اند.

تغییر کاربری حمام نواب
 در سال 1390 حمام نواب با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صنایع دستی و شهرداری منطقه 12 تهران تبدیل به مرکز صنایع دستی تهران شد تا صنایع دستی تهران را که تقریبا برای همه حتی برای خود تهرانی ها هم ناشناخته مانده بود را به همه معرفی نماید. هنرهایی نظیر شیشه گری که میراث پدری تهرانیان است دوباره احیا شده و جوانان زیادی فرصت آشنایی با آن را یافته اند.

ثبت ملی
این اثر با شماره 11661در تاریخ 24/11/1383 به ثبت ملی رسید.

دسترسی 
وسیله نقلیه شخصی: حمام نواب در خیابان ۱۵ خرداد، کوچه امامزاده یحیی، بعد از بازارچه، قرار دارد. ولی با توجه به طرح ترافیک بهتر است از وسایل عمومی استفاده نمایید.
مترو: در خط 1 و یا در خط 2 مترو در ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوید و به سمت خیابان ری حرکت فرمایید. با استفاده از خط 1 مترو می توانید در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید و با ماشین برقی به چهارراه سیروس بروید و از چهارراه سیروس چند دقیقه پیاده روی کنید تا به حمام نواب برسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به حمام نواب

تفریحات نزدیک به حمام نواب

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید