• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مناره گلپایگان شهرستان اصفهان استان گلپایگان
  •  مناره گلپایگان شهرستان اصفهان استان گلپایگان
  •  مناره گلپایگان شهرستان اصفهان استان گلپایگان
  •  مناره گلپایگان شهرستان اصفهان استان گلپایگان


مناره گلپایگان

نام مرکز دیدنی

Manare Golpayegan

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

گلپایگان

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 08:00 الی 14:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهر گلپایگان، خیابان امام خمینی، سه راه آیت الله طالقانی، روبروی پارک فانوس

مناره گلپایگان یکی از مناره های به جا مانده از دوران سلجوقی است و با 18 متر ارتفاع و 9 قرن قدمت از بلندترین مناره های ایران به شمار می رود.

مناره چیست؟
مناره، بناهای مدور بلندی هستند و غالبا در کنار مساجد ساخته می شوند. ریشه کلمه مناره نار است، به معنی محلی که روی آن آتش یا چراغی برای هدایت کاروان ها در شب قرار می گرفته. به همین دلیل مناره گلپایگان را علاوه بر میل گلپایگان با نام فانوس صحرا نیز می شناسند. در گذشته مناره ها به عنوان محلی برای اقامه اذان و نیز خبر رسانی استفاده می شدند.

تاریخچه ساخت مناره ها و معماری مناره گلپایگان
این نوع سازه معماری مورد علاقه سلجوقیان و صفویان بود و در اغلب شهرهای به جا مانده از آن دوران مناره های مختلف به چشم می خورد، از آن جمله شهرها می توان به اصفهان اشاره کرد. اصفهان با 17 مناره ثبت شده پا بر جا بیشترین تعداد مناره ها را دارد.
محققان همگی معتقدند مناره های سلجوقی شاهکار معماری هستند و با وجود باریک و بلند بودن استحکام و دوام بالایی دارند. دلیل استحکام این مناره ها مصالح به کار رفته در ساخت بنا و کم بودن مساحت بام آن ها و لذا کاهش نفوذ برف و باران است. 
مناره ها اغلب استوانه یا مخروطی شکل هستند تا مقاومتشان در برابر زلزله بیشتر باشد. به گونه ای که در محل اتصال به زمین بزرگتر بوده و رفته رفته هرچه به بالا می روند باریک می شوند.
در مناره های بر جا مانده از دوران سلجوقیان تزئینات ویژه آجری در نما بنا به وضوح به چشم می آیند و به نظر می رسد معماران آن زمان در آجر چینی، ایجاد قرنیز های آجری و ساخت کتیبه ها، به هنرمندانه ترین حالت کار می کردند. در زمان سلجوقیان استفاده از خط کوفی و گره های ساده در بنا متداول شد. شما می توانید تمام این امضاهای معماری سلجوقی را در مناره گلپایگان ببینید. 

قسمت های مختلف مناره گلپایگان
مناره گلپایگان 2 در دارد و در داخل آن پله قرار قرار گرفته است. قسمت های پایین و بالا مناره در برهه ای از تاریخ، تخریب شد ولی بعدها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در مناره گلپایگان 2 کتیبه به خط کوفی وجود دارد و روی آنها آیات قرآن حک شده است.
این مناره مربوط به قرن 5 هجری، مانند سایر مناره های سلجوقی از آجر و گل ساخته شده و در 28 خرداد 1315 با شماره 250 به ثبت ملی رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مناره گلپایگان

تفریحات نزدیک به مناره گلپایگان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید