• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تالار عاج کاخ گلستان شهرستان تهران استان تهران
  •  تالار عاج کاخ گلستان شهرستان تهران استان تهران
  •  تالار عاج کاخ گلستان شهرستان تهران استان تهران


تالار عاج کاخ گلستان

نام مرکز دیدنی

Golestan Palace Aj hall Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

بازار تهران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

بهار و تابستان از ساعت 9:30 الی 18:30, پاییز و زمستان از ساعت 9:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

تهران، منطقه ۱۲، خیابان ۱۵ خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، خیابان داور

تالار عاج یکی از تالارهای 12 گانه کاخ گلستان در سمت چپ تالار برلیان و بعد از تالار آینه قرار دارد،  البته ساخت آن مربوط به قبل از ساخت تالارهای سلام و تالار آینه می باشد. بعضی آن را تالار آج به معنی تالار گرسنه می نامند و دلیل آن را برپایی میهمانی های خارجی همراه با صرف غذا در این تالار می دانند و بعضی آن را عاج به معنای عاج فیل می نامند و دلیلش را وجود دو عاج فیل بزرگ در این تالار بیان کرده اند. در زیر این تالار حوضخانه ای وجود دارد که هر دو در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده اند. تاریخ دقیق ساخت این بنا در دست نیست. تنها سند موجود از این تالار یک تابلوی آبرنگ از محمودخان ملک الشعرا می باشد که در سال 1248 هجری شمسی کشیده شده است. بر اساس این تابلو در نمای بیرونی تالار عاج یک ایوان شش ستونی وجود دارد. که ستون های به رنگ سفید بوده و به رنگ های آبی و طلایی مزین شده است. سه ارسی سه دربی از داخل تالار رو به این ایوان وجود داشته است. در دوره ناصرالدین شاه این ایوان به داخل تالار منتقل شده است و درب ها و پنجره های آن همسطح و قرینه با تالار سلام ساخته شده اند. از آن پس میهمانی های خارجی در تالار عاج برگزار می شد تا اینکه نام این تالار را به تالار سفره خانه تغییر نام دادند. در زمان پهلوی این تالار برای دیدارهای رسمی مورد استفاده قرار می گرفت و در چیدمان و تزیینات داخلی آن تغییراتی اساسی ایجاد شد که با تابلوی محمودخان ملک الشعرا هیچ سنخیتی ندارد.

مقررات تالار عاج 
1) عکسبرداری بدون فلش، مونوپاد و سه پایه در موزه ها و بخش های داخلی کاخ گلستان مجاز است.
2) آوردن هر گونه کوله پشتی، وسایل حجیم و کیف به داخل کاخ گلستان ممنوع می باشد.
3) ورود ویلچر معلولین و کالسکه نوزادان فقط در محوطه بیرونی کاخ گلستان مجاز می باشد.
4) بازدید گروهی بدون هماهنگی قبلی از کاخ گلستان مجاز نمی باشد.
5) بازدید بازنشستگان کشوری و لشکری، خانواده های ایثارگران، اعضای بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بازدیدهای گروهی دانش آموزان و دانشجویان به صورت نیم بها می باشد.
6) کارمندان میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و راهنمایان تورها می توانند به طور رایگان از کاخ بازدید فرمایند.
7) استفاده از بلیط های نیم بها در پنج شنبه، جمعه، از تاریخ 25 اسفند تا 15 فروردین و سایر تعطیلات رسمی امکان پذیر نمی باشد.

نکته: بلیط ورودی اصلی کاخ گلستان برای بازدیدکنندگان داخلی مبلغ 5,000 تومان می باشد و بلیط ورودی کاخ اختصاصی که شامل تالارهای عاج، برلیان، آینه، سلام و ظروف می باشد مبلغ 5،000 تومان می باشد. این بلیط برای گردشگران خارجی مبلغ 50،000 تومان می باشد.

ثبت ملی تالار عاج کاخ گلستان
این اثر در تاریخ 1334 با  شماره 417 به ثبت ملی رسید.

دسترسی
 وسیله نقلیه: کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد. درب ورودی آن در خیابان داور است.
مترو: با استفاده از خط 1 مترو در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید با 5 دقیقه پیاده روی به سمت میدان ارگ و وارد شدن به خیابان داور می توانید ورودی کاخ گلستان را ببینید.   


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به تالار عاج کاخ گلستان

تفریحات نزدیک به تالار عاج کاخ گلستان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید