• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه شاهزاده گرجی شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه شاهزاده گرجی شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه شاهزاده گرجی شهرستان تهران استان تهران


آرامگاه شاهزاده گرجی

نام مرکز دیدنی

Shahzadeh Gorji Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

تهران

منطقه

دولاب

ناحیه

شرق شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، بزرگراه محلاتی، خیابان پاسدار گمنام، خیابان دهم فروردین

در محله دولاب و سلیمانیه در محوطه گورستان روس و یونان آرامگاهی با سبک معماری روسی به چشم می خورد که معمار آن نیز نیکلای مارکف روسی است. به دلیل اینکه هیچ قبری در این آرامگاه وجود ندارد دو روایت در مورد صاحب این آرامگاه وجود دارد. یکی آن که این آرامگاه ممکن است متعلق به مینادورا خوشطاریا، دختر یکی از بانکداران گرجی باشد که صاحب نیمی از قنادی های این کشور نیز بود. پدر مینادورا در سال 1916 او توانست مجوز بهره برداری از معادن شمال ایران و چاههای نفت در دریای خزر را از دولت ایران بگیرد ولی به دلیل مصادف شدن با انقلاب روسیه این امر ممکن نشد ولی مینادورا و همسرش تا سال 1924 یا 1302 هجری شمسی در ایران ماندند. بعد از فوت مینادورا، این مقبره بر روی قبرش در زمینی به وسعت 22 هزار متر مربع، توسط مارکوف روسی ساخته شد که از همان موقع تا کنون در مالکیت سفارت روسیه می باشد. روایت دیگری نیز وجود دارد که وی را برادر شاه وقت گرجستان الکساندر گرجی می دانند که در جنگ ایران و روس طرف ایران را گرفت، ولی برادرش طرف روس را گرفت. وی با سیاست های برادرش مخالف بود و می دانست که همدستی با روس ها منجر به از دست رفتن حاکمیت بر گرجستان می شود و نهایتا حدس وی درست از کار درآمد و گرجستان به تصرف روسیه درآمد. وی سالهای سال در گرجستان دست به شورش های زیادی با حمایت فتحعلی شاه قاجار زد که نهایتا نتوانست موفقیتی در باز پس گیری گرجستان از روسیه داشته باشد و این امر منجر به یاس و نا امیدی وی شد. وی پس از مرگش در آرامستان مسیحیان دفن شد. این روایت از جهاتی نمی تواند درست باشد چون وی در اواخر عمر از مسیحیت دست کشید و مسلمان شد. نوه دختری وی محمد تقی ملک الشعرای بهار، شاعر معاصر معروف می باشد. اگر الکساندر گرجی مسلمان شده باشد دیگر دلیلی برای خاکسپاریش در گورستان مسیحیان وجود ندارد.  

معماری آرامگاه شاهزاده گرجی
این بنا در زمینی به وسعت 22 هزار متر مربع به شکل یک مکعب با اضلاع مساوی که یک کلاه فرنگی روی آن قرار گرفته است، می باشد. با بالا رفتن از 7 پله توان به فضای زیر کلاه فرنگی می دست پیدا کرد. این بنا سردابی نیز دارد که گمان می رود قبر، داخل این سرداب باشد اما نشانی از مدفن نیست و فقط با استناد به یک سری از مدارک می توان گفت که این جا آرامگاه شخصی است. سرداب آجری است اما عمارت بالایی با کاشی های آبی و سفید به شیوه رمانسک، نوعی معماری اروپایی که در قرون 11 و 12 میلادی در ساختمان های ایتالیا دیده می شد تزیین شده است. فضای بیرونی آن نیز با پنجره های شیشه ای و سنگ مرمر تزیین شده که متاثر از معماری کلیساهای قرن پنجم تا هفتم میلادی در گرجستان است. با اینکه در سال 1383 این امارت یک بار مرمت گردید اما به دلیل عدم مراقبت های ویژه از آن در معرض ویرانی قرار دارد.

ثبت ملی 
این اثر در مورخه 30/04/1384 به شماره  12278 به  ثبت ملی رسید.

دسترسی به آرامگاه
وسیله نقلیه شخصی: خیابان امام خمینی را به سمت بزرگراه بابایی برانید، به مسیرتان ادامه دهید و بزرگراه یاسینی و بسیج را تا فرح آباد برانید. سپس وارد بزرگراه شهید محلاتی شده و از آنجا وارد بلوار پاسدار گمنام و سپس وارد خیابان دهم فروردین شوید. درنهایت وارد خیابان رضایی تاجری شده تا به قبرستان کاتالیک های دولاب برسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه شاهزاده گرجی

تفریحات نزدیک به آرامگاه شاهزاده گرجی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید