• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه دکتر ابتهاج شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر ابتهاج شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر ابتهاج شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر ابتهاج شهرستان تهران استان تهران


خانه دکتر ابتهاج

نام مرکز دیدنی

Doctor Ebtehaj House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

ساعت بازدید

فعلا به دلیل بازسازی تعطیل است

آدرس

تهران، میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران، مدرسه راهنمایی شهیداندرزگو (خانه دکتر ابتهاج)

خانه دکتر ابتهاج تنها بخش باقی مانده از باغ بزرگ سردار در زمان فتحعلی شاه قاجار است. این خانه در گوشه ضلع جنوب غربی باغ سردار قرار دارد. باغ سردار یک باغ 70 هکتاری متعلق به محمد حسن خان قزوینی، سردار لشکر فتحعلی شاه قاجار بود که بعد از فوت وی میان ورثه اش تقسیم شد و پلاک های مختلف آن مورد معامله قرار گرفت. مجدالملک وزیر وظایف و اوقاف ممالک محروسه و متولی بارگاه رضوی در زمان ناصرالدین شاه بخشی از آن را خرید و تبدیل به خانه ای با پنج عمارت کرد. سر در آن و بخشی از هشتی بزرگ این عمارت بعدها توسط نوادگان مجدالملک در زمان محمدرضاشاه پهلوی تخریب شد و به صورت مغازه درآمد. 4400 متر آن را نیز عبدالحسین ابتهاج سمیعی خریداری کرد و پنج عمارت 700 متری در آن ساخت. عبدالحسین ابتهاج در سال 1309 در رشت متولد شد و فارغ تحصیل دانشگاه استنفورد آمریکا، ویل کرنل و نیویورک در رشته پزشکی داخلی می باشد. عبدالحسین ابتهاج سمیعی در سال ۱۳۴۱ به ایران آمد. وی بیمارستان ها و دانشگاههای زیادی در ایران تاسیس کرد. از جمله آنها می توان به بیمارستانهای فیروزگر، پارس، مرکز پزشکی شاهنشاهی، دانشگاه رضاشاه کبیر، دانشگاه گیلان، دانشگاه بلوچستان و دانشگاه رازی را نام برد. وی ریاست چند دانشگاه و بیمارستان را نیز برعهده داشت و در آن ها علاوه بر طبابت به تدریس نیز می پرداخت. او همچنین به مقام وزارت بهداری و وزارت علوم منصوب شد. در سال 1357 با مصادف شدن انقلاب اسلامی به آمریکا رفت و مدیر بخش داخلی بیمارستان نیویورک شد. مجلات آن زمان او را خوش پوش ترین مرد ایرانی دانسته اند وقتی به عکسش نگاه می کنی باور نمی کنی که این مرد متولد 1309 باشد. وی سرانجام در سال 1379 در نیویورک دعوت حق را لبیک گفت. بعد از انقلاب 1357 اموال ابتهاج نیز مانند سایر درباریان و وزرای پهلوی توسط ستاد اجرایی فرمان امام مصادره شد. بخشی از خانه ابتهاج در اختیار آمووزش و پرورش قرار گرفت و مدرسه دخترانه اندرزگو در سال 1358 در یکی از عمارت های پنج گانه منزل ابتهاج تاسیس شد. حیاط و عمارت شمالی این خانه در سال 1395 به دلیل شکایات مستمر ورثه ابتهاج توسط شهرداری تهران به مبلغ پانصد میلیون تومان از آنها خریداری شد. 500 میلیون برای 1000 متر و تصمیم گرفته شد در محل این خانه یک کافه محله و بوستان تاسیس شود. سرانجام این عمارت در سال 1396 با آنکه در فهرست آثار ثبتی بود تخریب شد. سایر عمارت های خانه ابتهاج در حال تخریب است و شهرداری در نظر دارد مدرسه اندرزگو و مغازه های اطرافش را مجددا از آموزش و پرورش بخرد و تبدیل به یک بوستان برای اهالی محل نماید.

ثبت ملی 
این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸۷۷  به ثبت ملی رسید.

دسترسی به خانه ابتهاج
وسیله نقلیه شخصی: خانه ابتهاج در میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران، مدرسه راهنمایی شهیداندرزگو واقع شده است.
مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو متروی شهدا در خط  6 می باشد. که 700 متری با خانه ابتهاج یا مدرسه اندرزگوی فعلی فاصله دارد.
اتوبوس: اتوبوس هایی که در چهارراه آبسردار توقف دارند تنها 150 متر با خانه ابتهاج یا دبیرستان دخترانه اندرزگو فاصله دارند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه دکتر ابتهاج

تفریحات نزدیک به خانه دکتر ابتهاج

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید