• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه موزه شهید رجایی شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه موزه شهید رجایی شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه موزه شهید رجایی شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه موزه شهید رجایی شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه موزه شهید رجایی شهرستان تهران استان تهران


خانه موزه شهید رجایی

نام مرکز دیدنی

Rajaei Home Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه تخصصی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

امامزاده یحیی و ایران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 9:30 الی 17:30

آدرس

تهران، میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام به سمت بهارستان، خیابان شهید آجانلو، کوچه جبلی، پلاک 6

خانه شهید رجایی هم مانند خانه دکتر شریعتی و پرفسور حسابی نه به خاطر هنر معماریش بلکه به خاطر روح بلند و سبک زندگی صاحبش مورد توجه واقع شده است و از سال 1373 به موزه تبدیل شد. خانه ای 254 متری بسیار ساده که تا سال 1373 محل زندگی همسر ایشان بوده است. قدمت این خانه به دوران رضا شاه پهلوی برمیگردد. محمد علی رجاییِ دستفروش که بعدها معلم شد توانست با 13،000 تومان قرض این خانه را خریداری نماید. محمد علی رجایی در پنجم خرداد ماه 1312 در قزوین متولد شد. وی در 4 سالگی پدرش را از دست داد و مادرش با پنبه زنی او و برادرش را بزرگ کرد. برادر ده ساله اش برای کار به تهران آمد. وقتی محمدعلی بزرگتر شد او نیز برای کار به تهران آمد و به عنوان پادو در بازار مشغول به کار شد. بعدها دستفروشی را پیشه کرد. در سال 1330 به استخدام نیروی گارد شاهنشاهی در آمد. 4 سال بعد وقتی دیپلمش را گرفت از نیروی هوایی استعفا داد و در شهرستان بیجار به معلمی پرداخت. در سال 1335 وارد دانشگاه تربیت معلم در رشته ریاضیات شد و در سال 1338 لیسانسش را گرفت و در شهرستان خوانسار به تدریس پرداخت. در سال 1339 به تهران بازگشت و در مدرسه کمال به تدریس مشغول شد. در سال 1340 فعالیتهای سیاسیش با عضویت در نهضت آزادی آغاز گشت. در سال 1341 با عاتقه صدیقی ازدواج کرد و در سال 1342 به زندان رفت و بعد از50 روز آزاد شد. در سال 1353 مجددا به زندان افتاد و در 1357 آزاد گشت. وی در سال 1358 وزیر آموزش و پرورش شد. در 1359 نیز نماینده مجلس شد و در مرداد 1360 به عنوان رییس جمهور منتخب مردم برگزیده شد علی رجایی مردمی ترین رییس جمهور ایران بود که در 29 روز ریاست جمهوریش خدمات شایانی به مستمندان ارائه کرد. از تاثیرگذارترین خدمات وی می توان به تخصیص مستمری به افراد بالای 60 سال در روستاها، که به دلیل اشتغال به شغل های کشاورزی و دامداری تحت پوشش هیج نوع بیمه ای قرار نداشتند اشاره کرد. وی همچنین به منظور جلوگیری از سوداگری در ابتدای جنگ بین ایران و عراق در میان اقشار کم درآمد اقدام به توزیع کوپن و تخصیص یارانه به کالاهای اساسی کرد و اینگونه از اقشار آسیب پذیر در مقابل قحطی محافظت نمود. این ظرافت و ریزبینی شهید محمد علی رجایی باعث محبوبیت وی در میان اقشار ضعیف جامعه گردیده بود. وی در بیست و نهمین روز ریاست جمهوریش در اثر انفجار بمب در ساختمان ریاست جمهوری به شهادت رسید. جنازه اش به قدری سوخته بود که او را از روی دندانهای مصنوعیش شناسایی کردند. هم اکنون این دندان ها در خانه موزه محمدعلی رجایی نگهداری می شوند. در خانه موزه شهید رجایی سبک ساده زندگی ایشان به تبعیت از مولایشان حضرت علی (ع) به نمایش گذاشته شده است.

ثبت ملی 
این اثر در تاریخ 24 بهمن 1375 با شماره 1832به ثبت ملی رسید.

دسترسی به خانه شهید رجایی
وسیله نقلیه شخصی: خانه موزه شهید رجایی در میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام به سمت بهارستان، خیابان شهید آجانلو، کوچه جبلی، پلاک 6 واقع است.
مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به خانه شهید رجایی ایستگاه مترو بهارستان در خط 2 مترو می باشد. از مترو که پیاده شدید در سمت راست چند قدمی جلو بروید تا به کمال الملک برسید وارد خیابان کمال الملک شوید چند قدم جلوتر به خیابان مصطفی خمینی می رسید. در خیابان مصطفی خمینی به سمت چپ بروید تا به خیابان مجاهدین اسلام برسید. مستقیم بروید تا به خیابان آجانلو برسید. در خیابان آجانلو وارد کوچه میر هادی شوید. اولین کوچه سمت راست، کوچه جبلی است. وارد کوچه شوید. پلاک 6 خانه موزه شهید رجایی است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه موزه شهید رجایی

تفریحات نزدیک به خانه موزه شهید رجایی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید