• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران
  •  آرامگاه سر قبر آقا شهرستان تهران استان تهران


آرامگاه سر قبر آقا

نام مرکز دیدنی

Sare Ghabre Agha Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

تهران

منطقه

مولوی و شوش و خانی آباد

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، چهارراه مولوی، انتهای خیابان مصطفی خمینی

در ضلع جنوبی خیابان مولوی مقبره ای در فضایی به وسعت 30 هزار متر مربع قراردارد که سالهای سال است درب سبز رنگ آن به روی گردشگران بسته است. در واقع این یک مقبره خانوادگی بوده و مکان مقدسی برای زیارت نیست. گرچه بقعه آبی رنگ آن این امر را بر ببینده مشتبه می سازد که شاید امامزاده ای در این مقبره مدفون است. این مقبره مربوط به امام جمعه زمان فتحعلی شاه، محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار «میرزا ابوالقاسم امام جمعه» بوده است که بعد از ساخت مسجد شاه توسط فتحعلی شاه در سال 1263 هجری قمری و بعد از فوت عمویش میرمحمد مهدی اولین امام جمعه تهران به دعوت، فتحعلی شاه از اصفهان به تهران آمد، چرا که میر محمد مهدی پسری نداشت و فتحعلی شاه از او خواست ابوالقاسم 22 ساله را به فرزند خواندگی قبول کند تا پس از وی مسئولیت امامت جمعه تهران را برعهده گیرد. ابوالقاسم امام جمعه در سال 1271 هجری قمری در تهران درگذشت و فرزندش میرزا زین العابدین امام جمعه به جای وی به اقامه نماز جمعه پرداخت. به دلیل اینکه میرزا ابوالقاسم نور چشمی شاهان قاجار بود ناصرالدین شاه دستور ساخت بقعه ای زیبا به سبک معماری قاجاری را بر روی مدفن وی داد و از آنجایی که شخصیت محبوبی در میان مردم داشت افراد زیادی خواهان آن شدند که در جوار وی به خاک سپرده شوند که از جمله آنها علی اکبر ناظم الاطبا و پسرش دکتر سعید نفسی بوند. بنابراین آرامگاه وی که تا قبل از آن در آرامستانی کوچک واقع شده بود در میان یکی از گورستان های معروف تهران قرار گرفت. پسرش میرزا زین العابدین نیز پس از مرگ درون همین بقعه به خاک سپرده شد. وی در حدود 1850 هکتار زمین مزروعی در ساوه و حسین آباد وقف کرد که اینک صرف نگهداری مقبره اش می شود. تولیت این بقعه از سال 1377 به عهده نوه زین العابدین امام جمعه، محسن ظهیر الامامی است.

معماری آرامگاه سر قبر آقا
به تبع تمام آرامگاههای قاجاری بنای آرامگاه میرزا ابوالقاسم امام جمعه نیز بر روی سکوی به فاصله یک متر از سطح زمین بنا شده است. در میانه آن روی ستونها نیز گنبد آبی بزرگی با طوقی طلایی نصب شده است. این بنا دارای 4 ایوان با 4 معماری است. دو درب ورودی در ایوان شمالی و جنوبی با طرح شش ضعلی های نامنظم به عنوان ورودی های مقبره به شمار می روند. ایوان شمالی دارای اشکال هندسی با گچبری ها و آینه کاری های بدیع است و ایوانی جنوبی پر از گچ بری و حجاری های بسیاز زیبا و بینظیر می باشد. ایوان شرقی با مقرنس کاری تزیین شده و ایوان غربی به سبک رومی آجرنما کاری شده است. حرم آینه کاری و مقرنس کاری با رواق های آینه کاری شده بی شک چشم هر بیننده ای را خیره می نماید.

ثبت ملی 
آرامگاه سر قبر آقا  در مورخه 28/05/1351 به شماره  927 به  ثبت ملی رسید.

دسترسی به آرامگاه
وسیله نقلیه شخصی: برای رفتن به آرامگاه سر قبر آقا کافیست خودتان را به چهارراه مولوی برسانید تا اول خیابان مصطفی خمینی بقعه آبی رنگ مقبره خانوادگی را ببینید.
دسترسی با اتوبوس: با استفاده از خط 2 بی آر تی می توانید در چهارراه مولوی پیاده شوید. در ضلع جنوبی چهارراه اول خیابان مصطفی خمینی بقعه آبی رنگ سر قبر آقا را می بینید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه سر قبر آقا

تفریحات نزدیک به آرامگاه سر قبر آقا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید