• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران) شهرستان تهران استان تهران
  •  کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران) شهرستان تهران استان تهران
  •  کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران) شهرستان تهران استان تهران
  •  کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران) شهرستان تهران استان تهران
  •  کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران) شهرستان تهران استان تهران


کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران)

نام مرکز دیدنی

Sabet Pasal Mansion (Iran's Versailles Palace)

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

تهران

منطقه

جردن

ناحیه

شمال شهر

ساعت بازدید

امکان بازدید وجود ندارد

آدرس

تهران، شمال خیابان جردن، تقاطع خیابان طاهری و روانپور

کاخ ورسای تهران یا کاخ ثابت پاسال، کاخ سفید ایران است نمای این کاخ سنگی که در قبل از انقلاب 15 میلیون دلار ارزش گذاری شده دقیقا شبیه نمای جنوبی کاخ سفید و مانند آن به سبک معماری نئو کلاسیک ساخته شده است.

تاریخچه کاخ ثابت پاسال
در شمال خیابان جردن کاخی قدیمی متعلق به حبیب ثابت پاسال از کارآفرینان پیش از انقلاب به چشم می خورد که بزرگترین خانه تهران نیز محسوب می شود. سنگ بنای این کاخ سنگی در سال 1340 گذاشته شده و تا سال 1352 ساخت آن طول کشیده است. حبیب الله ثابت فردی از خانواده فقیر بود اما از آنجایی که مادرش از خانواده پزشکان معروف بود او را به مدرسه سن لویی تهران برای تحصیل فرستادند که حتی برای اینکه مخارج مدرسه اش را تامین کنند مجبور شد درس هایش را با غلامحسین مصدق فرزند محمد مصدق مرور کنند تا ماهیانه 60 ریال مقرری بگیرد و مخارج تحصیلش را تامین کند. ولی وی با سختکوشی 6 زبان زنده دنیا را آموخت و با وارد کردن تلویزیون به ایران و همچنین ساخت کارخانجات فراوان ثروت هنگفتی به هم زد که در سال 1352 جمع دارایی های وی به یک دهم ثروت ایران رسید. علیرغم تمام صرفه جویی هایی که همیشه در زندگیش انجام می داد کاخ ورسای را که کپی دقیقی از کاخ عمارت پتی تریانو در کاخ ورسای متعلق به ماری آنتوانت همسر لویی شانزدهم در فرانسه است، بنا کرد. ساخت این عمارت 12 سال به طول انجامید و ایرج ثابت پسر حبیب الله ثابت و خانواده اش فقط دو سال در آن اقامت گزیدند. با آشفتگی اوضاع ایران در دوران انقلاب، خانواده ثابت در سال 1355 به آمریکا مهاجرت کردند و بعد از انقلاب، کاخ ورسای توسط صادق خلخالی مصادره گردید و محل زندانی زندانیان مواد مخدر، زنان روسپی و کسانی که قصد داشتند با گذرنامه های جعلی از ایران بگریزند شد. متاسفانه در حال حاضر تمامی درختان باغ خشکانیده شده، در باغ کاخ شهرک میثاق ساخته شده، شیشه های بنا شکسته، چارچوب های درب ها از جا کنده شده و دعوایی بر سر کاربری عمارت وجود دارد. پیشنهاداتی از تغییر کاربری عمارت به هتل، مسجد، پاساژ، آثار باستانی مطرح شده که خوشبختانه با همت سازمان نظام مهندسی تهران ثبت ملی شده و از خطر تخریب کامل نجات یافته است.

معماری کاخ ورسای ایران
کاخ ورسای بنایی است در زمینی به مساحت 11 هزار و 453 متر که در شمال خیابان آفریقا که با زیر بنایی 2000 متری خود نمایی می کند. نمای خانه دقیقا مانند نمای کاخ سفید که یک کپی بهتر از کاخ تریانو در ورسای است و نمونه ای دیگر از معماری نئو کلاسیک محسوب می شود می باشد. ساخت خانه بسیار متفاوت با معماری دهه 40 است. پارکینگی که در زیر بنا تعبیه شده مانند پارکینگ یک ساختمان تجاری امروزی است که به منظور برگزاری میهمانی های شبانه طراحی شده است. خانه در دو طبقه ساخته شده که یک طبقه زیر زمین و یک طبقه مسکونی دارد. از زیر زمین خانه نهر آبی به سبک معماری کهن ایران رد می شود. یک استخر استاندارد برای مسابقات نیز در وسط باغ دیده می شود. در سمت راست استخر یک محل نمایش فیلم کوچک وجود دارد. دو پارکینگ در گوشه ای از باغ برای ماشین های میهمانان در نظر گرفته شده و دو چای خانه کوچک در پشت سالن نمایش تعبیه شده است. ورودی نیم دایره مقابل درب بر 7 ستون مرمرین استوار است که شاهدان عینی از وجود مجسمه هایی خبر می دهند که قبلا ستون های مرمرین را زینت داده بودند ولی اینک در سرجای خود وجود ندارند. درختان سرو و کاجی که در دو سوی باغ کاخ قرار داشته اند خشکانیده شده و اینک شهرک میثاق را در باغ این عمارت بنا کرده اند. زمین بیلیاردی هم که در پشت کاخ بوده در گود برداری هایی که برای تخریب عمارت صورت گرفته کاملا از بین رفته است. در معماری داخل خانه گچ بری سقف ها به شکل کاملا ساده با رگه هایی از رنگ طلایی بر روی گچ سفید توسط هنرمندان ایرانی صورت گرفته، درب و نرده های خانه همه از چوب بلوط و منبت کاری شده به دست هنرمندان فرانسوی می باشد. در معماری و دکوراسیون داخلی از پرده های تیره در تزیین خانه کمک گرفته شده و تمام قسمت های سنگی با تیشه کنده کاری شده است. کاشی کاری های استخر و زیر زمین که در واقع نوعی سرداب است هم به ظرافت کاشی کاری یک مسجد انجام شده است.

ثبت ملی:
در 31 خرداد سال 1396 طی نامه ای از سوی معاونت ریاست جمهور و سازمان میراث فرهنگی دولت حسن روحانی به شهردار تهران، ثبت ملی شدن اثر مسکونی کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران به شهرداری تهران تحت شماره ثبتی 31744 ابلاغ گردید. که طبق این نامه هر گونه دخل و تصرف در این ملک جرم محسوب می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران)

تفریحات نزدیک به کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید