• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی) شهرستان تهران استان تهران


خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی)

نام مرکز دیدنی

Mahmoud Hessabi Museum

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

تجریش

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 10:00 الی 12:00 و ساعت 14:00 الی 16:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

4،000 تومان

آدرس

تهران، تجریش، خیابان مقصودبیک، خیابان دکتر حسابی

خانه پروفسور محمود حسابی از سال 1372 بعد از مرگ ایشان تبدیل به موزه دکتر حسابی شده است. این خانه در سال های 1300 تا 1310 به سفارش معز السلطان پدربزرگ دکتر حسابی و توسط یک معمار روس طراحی و ساخته شد. بعدها پدر دکتر حسابی در خانه ساکن شد و بعد از آن دکتر حسابی در آن سکنی گزیدند و در حال حاضر نیز محل  زندگی پسر ایشان ایرج حسابی است. این خانه با تمام خانه های دیگری که به عنوان موزه جنبه گردشگری پیدا کرده اند یک فرق اساسی دارد. در این خانه سبک زندگی دکتر حسابی بیش از معماری خانه اهمیت دارد. در تهران حرم امام خمینی، حرم شاه عبدالعظیم حسنی، کاخ گلستان و بسیاری از عمارت های قاجاری وجود دارند که از لحاظ به رخ کشیدن معماری شرقی و تزیینات داخلی در رده اول در دنیا قرار دارند. اما ارزش منزل دکتر حسابی به سبک زندگی این استاد عالیقدر است. ایشان نه تنها دانشمند علم فیزیک می باشند بلکه متولی ساخت اولین دانشگاه در تهران نیز هستند و به پیشنهاد ایشان دانشگاه تهران ساخته شد. در موزه دکتر حسابی بازدیدکنندگان با روش زندگی ایشان آشنا می شوند. در این موزه انسانیت جزو دروسی است که بازدیدکنندگان آن را از نزدیک لمس می کنند وقتی می بینند که چگونه پروفسور حسابی دسترسی راحت اشیا را برای همسر کم بینایش فراهم کرده اند. بازدیدکنندگان همچنین یاد می گیرند که چگونه دکتر حسابی از وسایل خراب نهایت بهره را می برده اند. در بخش دیگری از این موزه مدارک علمی استاد، وسایل شخصی ایشان و تقدیر نامه های استاد نیز در معرض نمایش عموم قرار گرفته است. حجم کارهایی که دکتر حسابی در زمان حیات انجام داده اند بازدیدکننده را به این فکر وا می دارد چگونه وقتی که دکتر حسابی مانند بقیه زمان محدودی را زندگی کرده این حجم از فعالیتهای سیاسی و علمی را انجام داده است. قبل از اینکه به چیدمان این خانه بپردازیم کمی به شخصیت دکتر حسابی و سمت هایی که داشته است می پردازیم.

بیوگرافی دکتر محمود حسابی
دکتر محمود حسابی در اسفندماه 1281 در تهران در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشودند وی از همان عنفوان کودکی تحت آموزش های مذهبی، ادبیات فارسی، موسیقی ایران و جهان قرار گرفتند. ایشان در سال 1301 از دانشگاه بیروت موفق به اخذ مدرک لیسانس مهندسی راه و ساختمان شد و در سال 1305 دکترای خود را از دانشگاه سوربن فرانسه در زمینه رشته فیزیک دریافت نمودند. ایشان تنها شاگرد ایرانی انیشتن بودند و با دانشمندان برجسته خارجی تبادل نظر داشتند. دکتر حسابی بعد از اخذ درجه دکتری به ایران بازگشتند و به عنوان یک سیاستمدار در مجلس سنا ایران انتخاب شدند. در زمان نخست وزیری مصدق وزارت فرهنگ به ایشان سپرده شد. بعد از ساخت دانشگاه تهران، دکتر حسابی دانشکده فنی مهندسی تهران را پایه گذاری کردند. دانشگاه تربیت معلم را ساخت و علوم نوین را در آن پایه گذاری نمودند. او برای اولین بار در ایران مسیر بندرلنگه به بوشهر را به طور فنی و تخصصی نقشه برداری نمودند و به طور علمی و بر اساس محاسبات مهندسی دقیق جاده بین تهران و شمشک را ساختند. ایشان همچنین اولین مدرسه عشایری در ایران را تاسیس کردند و برای اولین بار ساعت رسمی برای کشور محاسبه و پایه گذاری کردند. اولین رصد خانه نوین توسط دکتر حسابی در ایران ساخته شد. اولین رادیو را در ایران راه اندازی کردند. اولین ایستگاه هواشناسی را در دانشگاه تهران بنیان گذاری کردند. برای اولین بار برای دبستان ها و دبیرستان ها برنامه ریزی نوین ارائه کردند. دکتر حسابی همچنین اولین آنتن فرستنده در ایران را ساخت و مرکز زلزله نگاری را نیز در ایران تاسیس نمودند. اولین راکتور هسته ای توسط ایشان راه اندازی شد و سازمان انرژی اتمی توسط ایشان پایه گذاری شد. ایشان اولین دانشگاه ژئوفیزیک و همچنین اولین مرکز تحقیقات اتمی را تاسیس نمودند. دکتر حسابی بنیان گذار اولین انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش های موسیقی در ایران بودند. راه اندازی اولین توربین آبی در ایران هم از دیگر پروژه هایی بود که ایشان در زمان حیاتشان انجام دادند. پروفسور حسابی جوایز و لوح های زیادی کسب کردند که می توان به نشان لژیون دونور فرانسه و کسب لقب پدر علم فیزیک به عنوان دو مورد از مهمترین آن ها اشاره نمود. سرانجام این استاد عالیقدر در سال 1371 در شهر ژنو دیده از جهان فروبست و در تفرش در آرامگاه خانوادگیش به خاک سپرده شد.

معماری و چیدمان خانه دکتر حسابی
درب منزل دکتر حسابی یک درب سبز رنگ است که در بالای آن کاشی کاری آبی رنگ کوچکی وجود دارد که این بیت از سعدی بر روی آن به چشم می خورد« به جان زنده‌دلان سعدیا که ملک وجود   نیرزد آنکه وجودی ز خود بیازارند» این اولین درس انسانیت است که بر سر در این خانه حک شده است. وارد حیاط که می شویم یک حوض هشت ضلعی وجود دارد که نیلوفرهای آبی روی حوض توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می نمایند. مجسمه دکتر حسابی هم با عینک معروفش در گوشه ای از حیاط به چشم می خورد. آلاچیق های فلزی که با شیشه پوشیده شده اند و در زمستان ها پذیرای میهمانان دکتر بوده اند از دیگر عناصری است که در حیاط دیده می شوند. یک باغ وحش کوچک در قسمتی از حیاط قرار دارد که در آن حیواناتی مانند آهو، گربه، سگ، خرگوش و پرندگانی چون فنچ، قناری، بلبل، بلدرچین، مرغ و خروس، طوطی هندی و برزیلی، مرغ بجنوردی، زردپر، کپک، انواع کبوتر، قرقاول، مرغ مینا، اردک، غازو قو و چندی دیگر در آن نگهداری می شود. 
ساختمان محل زندگی و موزه دکتر حسابی شامل یک ساختمان سه طبقه می باشد که طبقه اول آن مختص سکونت اعضای خانواده است. طبقه دوم کتابخانه ای است که دارای 27،300 جلد کتاب، شامل انواع کتب علمی از علوم پایه و مهندسی گرفته تا ستاره شناسی و علوم دریایی، کتب مذهبی شامل قرآن، تورات، انجیل، اوستا و کتب ادبی شامل آثار شعرا و نویسنگان قدیم و معاصر، کتبی نیز در باب علوم فضایی و هسته ای و همچنین زیست شناسی شامل زیست شناسی گیاهی و زیست شناسی جانوری در آن به چشم می خورد. همچنین در این طبقه فروشگاهی برای ارائه آثار فرهنگی شامل انواع کارت پستال ها، مجسمه دکتر حسابی، کتاب استاد عشق به قلم پسر ایشان ایرج حسابی در باب زندگینامه دکتر حسابی در نظر گرفته شده است. در این طبقه یک بخش فرهنگی- پژوهشی نیز قرار دارد که  تالیفات استاد را مورد چاپ مجدد قرار می دهد و همچنین دانش آموان و دانشجویان یافته های علمی استاد را مورد مطالعه قرار می دهند و سالانه حدود 400 مقاله علمی از یافته های استاد توسط دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان استخراج می گردد.
و اما طبقه سوم مختص آزمایشگاهها و کارگاههایی است که دکتر برای خودش ساخته است. در این طبقه موزه وسایل شخصی دکتر به همراه لوح های تقدیرش، مکاتبات سیاسی و علمی ایشان، متون سخنرانی و یادداشت هایشان، محاسبات و تحقیقاتشان و انواع تالیفاتشان در زمینه های سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری و همچنین عکس های خودشان در سنین مختلف نیز به چشم  می خورد. 

نکته: زمان بازدید های گروهی از ساعت 10:00 الی 14:00 می باشد.

نکته: نرخ بلیط برای گردشگران خارجی مبلغ 10،000 تومان می باشد. 

دسترسی به خانه موزه پروفسور حسابی
وسیله نقلیه شخصی: خانه دکتر حسابی در تجریش، خیابان مقصودبیک، خیابان دکتر حسابی واقع شده است.
مترو: با استفاده از خط یک مترو در ایستگاه تجریش از قطار پیاده شوید به سمت خیابان مقصود بیک روید و وارد خیابان دکتر حسابی شوید. تقریبا از ایستگاه قطار تا موزه دکتر حسابی حدود نیم ساعتی را باید پیاده روی کنید.
اتوبوس: با استفاده از خط بی آر تی تجریش-راه آهن در ایستگاه پسیان پیاده شوید تا موزه دکتر حسابی 500 متر باید پیاده روی فرمایید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی)

تفریحات نزدیک به خانه دکتر حسابی (موزه پروفسور حسابی)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید