• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  منار میلو (طربال) شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  منار میلو (طربال) شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  منار میلو (طربال) شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  منار میلو (طربال) شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  منار میلو (طربال) شهرستان فارس استان فیروز آباد


منار میلو (طربال)

نام مرکز دیدنی

Milo Minar

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

فیروز آباد

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 08:00 الی 20:00, نیمه دوم سال از ساعت 08:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

استان فارس، 6 کیلومتری شهرستان فیروزآباد، شهرگور

شهر باستانی گور با قدمت دیرین خود از آثار فاخر زمان ساسانیان است. این شهر همچون شهرها تاریخی دیگر از نماد بلند مرتبه ای به نام منار بهره جست تا از فاصله های دور قابل روئیت باشد. منار میلو با پلان مربع شکل نام این برج بلند مرتبه است و در مرکزیت شهر مدور گور قرار دارد. سازه برج تنها سازه ای در این شهر است که از سنگ خارا و ملات ساروج به جای خشت استفاده کرده است. محیط این برج مربع شکل را اضلاع 9 متری تشکیل داده اند و بیش از 30 متر ارتفاع دارد. سازندگان بنا بر روی جدار خارجی پلکان مدوری ساخته بودند اما در حال حاضر تخریب شده اند. در نوشته های فرصت الدوله شیرازی، نویسنده قجری، گفته شده میان میل توخالی است.
پیش از آن گفته شد در شهرها از برج های بلند قامت استفاده می شد اما یکی از کاربردهای دیگر چهره نمادین خداست گویی برج از زمین و دنیای مادی به خدا و دنیای معنوی می رسد. قرارگیری آن در مرکز شهر سبب تقسیمات درست شهر به بخش هایی هم راس شده است. مطالعات اخیر بر روی منار میلو به عملکرد چشمگیری از این بنا اشاره می کند. بر طبق این مطالعات چون سازه در ارتفاع پایین تری از کوه ها قرار گرفته است آب جاری شده از کوه ها به دلیل حفظ تعادل فشار به سمت بالای برج سعود می کرد و سپس از طریق راه هایی روانه سایر بخش های شهر می شد. در پژوهش های دیگر برج میلو را به عنوان بخشی از معبد آناهیتا یا همان الهه آب فرض کرده است. در کتب عربی از نام طربال برای آن استفاده شده است. در نوشته های ایرانی نام های دیگری برای آن گفته شده اما بیشتر به بنای تاریخی دیگری در شهر باستانی گور به اسم تخت نشین اشاره دارد، از این میان می توان به ایران گرده در فارسنامه ابن بلخی، کیاخوره، ایوان کیاخوره و ایران کیاخوره در نوشته های اصطخری جغرافی دان قرن 10 میلادی اشاره کرد.
این منار و 2 اثر تاریخی تخت نشین یا همان گنبد کیرمان و رصدخانه، آثار بجا مانده از شهر چشم نواز و ارزشمند گور محسوب می شوند و در اطراف شهر نیز بنای با شکوه آتشکده اردشیر بابکان یا پاپکان، نقش برجسته های تنگاب فیروز آباد، قلعه دختر و پل مهرنرسه خود نمایی می کنند.
منار میلو با شماره ثبت 289 در 29 آذر ماه سال 1316 خورشیدی به ثبت میراث ملی ایران در آمد.

نکته: نرخ بلیط ورودی گردشگران خارجی 20،000 تومان می باشد


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به منار میلو (طربال)

تفریحات نزدیک به منار میلو (طربال)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید