• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد
  •  شهر باستانی گور شهرستان فارس استان فیروز آباد


شهر باستانی گور

نام مرکز دیدنی

Ancient city of Gur (Firuzabad)

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

فیروز آباد

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 08:00 الی 20:00, نیمه دوم سال از ساعت 08:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

استان فارس، 6 کیلومتری شهرستان فیروزآباد، شهرگور

اردشیرخوره یا همان شهر باستانی گور به دلیل آرایش شعاعی و پلان دوارش، از نخستین شهرهای با تناسبات هندسی دنیا به شمار می رود. قدمت این شهر باستانی به دوران اولیه ساسانیان و حکومت اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانیان، باز می گردد.
اردشیر اول پس از ساخت شهر نام اردشیر خورّه به معنای تایید الهی و آسمانی اردشیر یا فرِّ اردشیر را بدان داد، اما این شهر به گور نیز شهرت یافت. گور دارای معانی متعددی همچون دشت، گودال و پشته است و عرب زبانان به آن جور می گویند. در قرن 4 قمری نام فیروزآباد بر آن نهاده شد اما هم اکنون فیروز آباد جدیدی در 6 کیلومتری این شهر باستانی وجود دارد.
دایره ای به قطری در حدود 2 کیلومتر، فضای شهر را در بر گرفته است که در مرکزیت آن منار میلو یا همان طِربال به شکل برجی بلند مرتبه بنا شده و هم اکنون بخش هایی از آن به جای مانده است. دیگر بنای به جای مانده این شهر عمارت گنبد دار تخت نشین است. با توجه به معماری خاص خود، از آن را به عنوان آتشکده شهر یاد شده و سردرهای باشکوهش بسیار شبیه به تخت جمشید است. رصدخانه شهر گور با فرم مدور و خشتی به قطر 65.5 متر، نشان از علاقه دانشمندان این شهر در ایران باستان است. 20 دیوار مستقیم به صورت شعاعی و 3 دیوار منحنی شکل شهر را به 61 منطقه تقسیم می کند و گفته می شود در 4 جهت شهر 12 دروازه برای عبور و مرور ساخته شده بودند. این شهر با تفکرات دفاعی طراحی شد و حتی استحکامات دفاعی خود را تا شعاع 10 کیلومتری از مرکز شهر بر روی دامنه کوه ها و دشت پهن کرده است.
10 قرن پیش ابن بلخی در رابطه با شهر گور اینطور می نویسد: (فیروز آباد كه قدیم آن را گور می‌ نامیدند، به روزگار كیانیان، شهر بزرگی بوده است و حصاری عظیم داشت. اسكندر ذوالقرنین چون به پارس حمله كرد چندان كه كوشید نتوانست به حصار شهر گور رخنه كند، لذا جهت رودی را كه از سر كوه می آمد، به طرف شهر برگرداند و در شهر جاری ساخت تا آن كه تمام شهر گور در آب غرق شد). پس از این ماجرا شهر گور همچون دریاچه ای مملو از از آب شد اما اردشیر تفکری کرد تا آب را از شهر خارج کند و باری دیگر شهری ساخت در نزدیکی شهر گور و همان فیروزآبادی است که هم اکنون وجود دارد. در ادبیات فارسی ایران نیز به این شهر اشاره شده است تا آنجا که حکیم ابوالقاسم فردوسی در رابطه با آن این شعر را می سراید:

یکی شارستان کرد پر کاخ و باغ       بدو اندرون چشمه و دشت و راغ
برآورد از چشمه آتشکده       بدو تازه شد مهر و جشن سده
همی راند از کوه تا “شهر گور”        شد آن شارستان پر سرای و ستور (شاهنامه)

این شهر باستانی نیز همچون سایر آثار تاریخی دستخوش تغییرات بسیار و بی مهری های فراوانی قرار گرفت تا آنجا که در دوره هجوم اعراب به ایران، به ویرانی کشیده شد اما در زمان عضدالدوله دیلمی بار دیگر شهر آباد شد و به فیروزآباد شهرت یافت.
شهر باستانی گور با شماره ثبت 17 در 24 شهریور ماه سال 1310 خورشیدی به ثبت میراث فرهنگی ایران رسید و سرانجام در سال 2018 میلادی به عنوان یکی از آثار گران بهای یونسکو درآمد.
اگر به شهر باستانی گور آمدید از مکان های گردشگری حومه آن همچون آتشکده اردشیر بابکان، قلعه دختر، پل مهرنرسه و نقش برجسته های تنگاب فیروز آباد دریغ نکنید و حتما از این میراث های گرانبها دیدن کنید. همچنین وجود روستای گردشگری خرقه و آب و آبشار آن می تواند مکان مناسبی برای استراحت و از بین بردن خستگی راه باشد. 

نکته: نرخ بلیط ورودی برای گردشگران خارجی 20،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شهر باستانی گور

تفریحات نزدیک به شهر باستانی گور

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید