• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دشت لار  شهرستان مازندران استان آمل
  •  دشت لار  شهرستان مازندران استان آمل
  •  دشت لار  شهرستان مازندران استان آمل
  •  دشت لار  شهرستان مازندران استان آمل
  •  دشت لار  شهرستان مازندران استان آمل


دشت لار

نام مرکز دیدنی

Lar National Park

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

حدود 3 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، جاده هراز، آمل، لاریجان

دشت لار با چشم اندازی  چشم نواز و هوایی مطبوع، از سال 1354 خورشیدی به عنوان پارک ملی لار شناخته شد. این منطقه در موقعیت جغرافیایی 51 درجه و 33 طول شرقی و 35 درجه و 54 ثانیه عرض شمالی قرار داد. دشت لار زمانی بخشی از قصران ری شناخته شده بود و بسیاری از منابع تاریخی نظیر کتاب های تاریخ طبرستان و قصران و گفته های صاحب مرآت البلدان و اولیاءالله آملی به آن اشاره شده است.  جالب است بدانید دشت لار پیوسته در زمان های بسیار دور مورد توجه شاهان ایرانی قرار گرفته بود و از جمله شکارگاه های خوش آب و هوا و دلپذیر شاهی به شمار می رفت.
پوشش گیاهی و اکوسیستم جانوری منطقه لار شباهت بسیاری به منطقه البرز دارد، همچنین جانوران و گیاهان منحصر به فردی نیز در این منطقه دیده می شوند. از جمله این حیوانات می توان به آبزیانی چون قزلآلای خالدار قرمز، پستاندارانی نظیر پلنگ، گرگ، روباه، گراز، خرس قهوه ای، میش البرز مرکزی، سمور، خرگوش و بز کوهی اشاره کرد. عقاب طلایی، کبک، خفاش، درنا، فلامینگو، سارگپه (پرنده ای شکاری و کوچکتر از عقاب و راسته شاهین سانان) و دلیجه (پرنده ای شکاری از راسته شاهین سانان) از پرندگان مخصوص این دشت به شمار می روند. دیگر گونه جانوری منطقه لار دوزیستان هستند و از جمله آن ها می توان به انواع افغی های البرزی و دماوندی، مارمولک، مار، لاک پشت، بزمجه و قورباغه اشاره کرد. فصل بهار بر دامنه های این دشت لباسی از گل های زرد وحشی، شقایق های سرخ و زنبق های ارغوانی بر تن می کند تا لذت بودن در کنار چشمه های خروشان و فراوانش را چند برابر کند. امکان ندارد نظاره گر این مناظر باشد و هارمونی رنگ ها مدهوشتان نکند. دشت لار به دلیل گیاهان دارویی متعددش از ارزش بالایی برخوردار است و از جمله آنها می توان به آویشن، پیازک، کاسنی، گلپر و شیرین بیان اشاره کرد. 
از جمله مکان های گردشگری این منطقه خوش آب وهوا می توان به دریاچه سد لار، دریاچه دیو آسیاب با چشم انداز فیروزه ای رنگ زیبایش و دشت شقایق ها اشاره کرد. پارک ملی لار جزء پر طرفدارترین نقاط کوهنوردی است و از جمله کوه های آن می توان به دماوند، گل زرد، زرشکی،اسب کلک، دیوآسیاب،سیاه چال، کبود، یخ کمر، کمردشت، نمک کوسر و کافر راه، اشاره کرد. از دامان این دشت مخملی رودهای بسیاری همچنین سفید آب، لار، دیو آسیاب، ورداورد، الرم، سیاه چال، چهل بره، الرم و امام پهنک عبور می کنند و به موجب این امر، لار از هوایی مطبوع برخوردار گشته است و لطافت آن را می توان به وضوح نظاره کرد. همچنین در نزدیکی پارک ملی لار مکان های توریستی دیگری نظیر غار و آبگرم اسک، آبگرم لاریجان و امامزاده هاشم قرار دارند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.
دشت لار با مساحتی معادل 73500 هکتار تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد و خوشبختانه در برخی نواحی آن شلیک گلوله و شکار را ممنوع اعلام شده است. فصل بهار به علت زاد و ولد حیوانات تا پیش از 15 خرداد اجازه ورود با اتوموبیل داده نمی شود تا بتوانند امنیت این جانوران را تضمین کنند.
بهتر است به دلیل احتمال وجود مار و عقرب در این منطقه، از اقامتگاه هیئت کوهنوردی پلور برای استراحت و اقامت شبتان استفاده کنید. ذکر این نکته الزامی است که امکان آنتن دهی در این منطقه وجود ندارد.

بهترین فصل سفر: بهار


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دشت لار

تفریحات نزدیک به دشت لار

نظرها

  • 0 0

    دینی ها رو باید دید


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید