• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای قلعه بالا  شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  روستای قلعه بالا  شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  روستای قلعه بالا  شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  روستای قلعه بالا  شهرستان سمنان استان شاهرود


روستای قلعه بالا

نام مرکز دیدنی

Qaleh-ye Bala Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

شاهرود

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

یک روز کامل

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان سمنان، شهرستان شاهرود، منطقه بیارجمند

در مدار 36 درجه و 09 ثانیه عرض شمالی و 56 دقیه و 08 ثانیه طول شرقی روستای کویری قلعه بالا با جمعیتی نزدیک به 397 نفر در استان سمنان قرار گرفته است. گفته شده در زمان گذشته گروهی از فرقه اسماعیلیان تحت فرمان حسن صباح به غاری در کوه های جنوب این روستا به نام ملاحدین پناه آوردند و امروزه در میان بومیان منطقه به ملحدو شهرت یافته. قلعه بالا به دلیل قرار گیری در کوه پایه های سمنان، از معماری پله کانی زیبایی برخوردار شده و بام خانه های طبقات زیرین حیاط خانه های بالاسرشان را شکل می دهند. به علاوه بافت کرم رنگ خانه ها به علت استفاده از کاهگل، جلوه ای منحصر به فرد و یکدست به قلعه بالا بخشیده و با کویر اطرافش عجین شده است. ارتفاع بلندتر قلع بالا از روستا های همجوارش، به نگین سبز توران شهرت دارد.
از جاذبه های گردشگری قلعه بالا پارک ملی توران، مشهور به دروازه حیات وحش توران است و می توان از آن را به عنوان آفریقای ایران یاد کرد، چرا که در مساحتی نزدیک به 1470000 هکتار، هزاران گونه جانوری از جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان را در خود جای داده است. این منطقه پس از پارک ملی سِرِنگِتی در کشور تانزانیا، بزرگترین زیستگاه حیوان ها به شمار می رود و از معروف ترین جانوران این منطقه می توان به آهو ایرانی، گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه دشتی اشاره کرد. همچنین در نزدیکی قلعه بالا دشت های علی انگر و دلبر قرار گرفته اند که از پارک های منطقه حفاضت شده خارتون به شمار می روند. چشمه های جوشانی از دل زمین های کویری قلعه بالا بیرون زده اند و از جمله می توان به هوژده، عنابو، دلبر اشاره کرد که جلوه بی نظیری را در کنار منطقه کویری به تصویر می کشند.
از زیباترین جلوه های این روستا زیبا سرود و نغمه های خاص منطقه است که در میان مراسم ازدواج و جشن های محلی آن ها خوانده می شود. قالی بافی، سوزن دوزی و تنه بافی نمونه ای از هنر دستان بومیان قلعه بالا هستند. پرورش کرم ابریشم و ساخت نخ های ابریشمی از دیر صنایع قلعه بالا به شمار می رود.
اگر به این روستای دست نخورده و زیبا آمدید علاوه بر تماشای مناطق بکر و دیدنی آن از سوغات های مرغوب آن، همچون تخمه آفتاب گردان، زیره سبز، فلفل و کنجد خریداری کنید چرا که از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.
بهترین زمان برای سفر به این روستای زیبا در فصل های بهار و پاییز است، چرا که به علت اقلیم کویری، در فصل تابستان ممکن است گرما اذیتتان کند. برای اقامت در این منطقه می توان از خانه های بومیان مهمان نواز روستای بالا قلعه بهره جست. تماشای میلیون ها ستاره از آسمان های کویری قلعه بالا تجربه ای به یاد ماندنی بر دل باز دید کنندگانش به جا می گذارد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای قلعه بالا

تفریحات نزدیک به روستای قلعه بالا

نظرها

  • 0 0

    نظر ندارم


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید