• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مقبره بایزید بسطامی شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  مقبره بایزید بسطامی شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  مقبره بایزید بسطامی شهرستان سمنان استان شاهرود
  •  مقبره بایزید بسطامی شهرستان سمنان استان شاهرود


مقبره بایزید بسطامی

نام مرکز دیدنی

Bayazid Bastami Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

شاهرود

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان سمنان، شهرستان بسطام، جاده شاهرود-آزادشهر، 6 کیلومتری شاهرود

بایزید بسطامی:
بایزید بسطامی ملقب به سلطان العارفین، از بزرگان اهل تصوف و بزرگترین عارف قرن 3 قمری است. وی به مدت 73 سال، زندگی خود را وقف عرفان نمود و سرانجام در سال 261 درگذشت. محل دفن این عالم پیر درخانقاه خود و در شهر بسطام است.

آرامگاه بایزید بسطامی:
استان سمنان مهد عرفان و زادگاه عارفانی همچون بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، علاءالدله سمنانی و دیگر عارفانی از این قبیل می باشد. آرامگاه تاریخی و زیبا بایزید مجموعه‌ ای شامل مسجد بایزید، مسجد جامع، مسجد سلجوغی با مناره های ارزشمندش، آرامگاه بایزید، آرامگاه غازان، صومعه بایزید، ايوان الجايتو، مدرسه شاهرخیه و برج کاشانه است. این حجم از بناهای تاریخی سبب شده است تا بتوان رد پایی از معماری های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجاری را در آن مشاهده کرد.
مقبره این عارف بزرگ در شمال‌ آرامگاه‌ امامزاده‌ محمد، فرزند امام جعفر صادق علیه ‌السلام قرار دارد و در کمال سادگی تنها پنجره ای از جنس آهن بر روی سقف آن قرار گرفته است. بر روی سنگ قبر آن جملاتی ‌از مناجات‌ زیبا حضرت علی (ع) حک‌ شده است و نشان دهنده علاقه وی به امام اول شیعیان می باشد‌.
اگر کمی به اطراف این سنگ قبر بنگرید 2 اتاق کوچک را خواهید یافت و گفته شده این مکان ها، محل عبادت بایزید بوده اند.

مکان های گردشگری اطراف مقبره:
همانطور که پیش از این گفته شد مجموعه بایزید شامل بناهای تاریخی ارزشمندی از سالیان مختلف است. ازجمله مناطق گردشگری اطراف آرامگاه می توان به مدرسه شاهرخیه در ضلع جنوبی اشاره کرد و با توجه به حکاکی نام الجایتو بر روی بخشی از ورودی بنا، سال ساخت آن را به قرن 8 قمری نسبت داده اند. مسجد بایزید با تزئینات فاخر دیگر بنای چشم نواز این مجموعه به شمار می رود و برخلاف قبر ساده و بی آلایش بایزید، از لحاظ تزئینات بسیار کم نظیر می باشد و مناره های نیز در اطراف آن ساخته شده است. در میان این بناهای تاریخی برج مقبره ای به چشم خواهد خوذ که محل دفن غازان خان، از فرمانروایان ایلخانی است. باغ‌ های بسطام و برج کاشانه نیز دیگر آثار مجموعه بایزید به شمار می روند و دیدنشان خالی از لطف نیست. برای بازدید از مناطق جذاب و تاریخی بسطام می توانید همه روزه به این شهرسفر کنید و از آثار زیبا آن لذت ببرید.

سوغات بسطام:
به هنگام بازدید از این بنای تاریخی سوغاتی های لذیذی نظر شما را جلب خواهند کرد و از این میان می توان به خشکبار آن اشاره نمود. این خشکبارها شامل قیسی، توت ‌خشک، کشمش، بادام، برگه زردآلو و نان‌های محلی همچون نان سرقلیفی و نان پیچو است. صنایع دستی، دیگر محصول این مجموعه به شمار می رود که شامل گلیم و جاجیم می شوند و به دلیل کیفیت بسیار خوبشان توجه گردشگران را به خود جلب می کنند.

این مجموعه تاریخی مذهبی با شماره 68 در 15 دی ماه سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مقبره بایزید بسطامی

تفریحات نزدیک به مقبره بایزید بسطامی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید