• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کویر ریگ جن شهرستان سمنان استان گرمسار
  •  کویر ریگ جن شهرستان سمنان استان گرمسار
  •  کویر ریگ جن شهرستان سمنان استان گرمسار
  •  کویر ریگ جن شهرستان سمنان استان گرمسار


کویر ریگ جن

نام مرکز دیدنی

Rig-e Jenn Kavir

نوع مرکز دیدنی

صحرا و بیابان

استان

شهرستان

گرمسار

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 روز

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

کویر مرکزی ایران، جنوب غربی دشت کویر، مرز استان های اصفهان و سمنان

کویر در همه حال تجلی گر سکوت و آرامش است. به انتها چشم اندازهای کویر که می نشینی، مرز آشتی بودن زمین و آسمان تنها چیزی است که نمایان خواهد شد. تپه های شنی کوتاه و بلند، رنگ بی نظیر آن ها و آسمان ستاره باران شب، مکان بسیار مناسبی برای طبیعت دوستان و عاشقان هنر عکاسی است.
سرزمین های کویری در ایران قسمت اعظمی را به خود اختصاص داده اند و ریگ جن نیز یکی از این مناطق به شمار می رود. رمز آلود و ناشناخته بودن ریگ جن سبب شده تا به مثلث برمودا ایران و یا دشت ارواح شهرت پیدا کند چرا که گذر از آن بسیار سخت خواهد بود و حتما به نیروی متخصص نیاز دارد. بسیاری از بومیان منطقه معتقدند ریگ جن محل قتل و دفن انسان ها و سایر موجودات زنده است و همین امیر سبب رعب و وحشت آن ها شده است. اما آنچه در این کویر معلوم است باتلاق های آن است و فرو رفتن در آن ها سرانجامی جز مرگ را در پی نخواهد داشت.
این کویر با کشیدگی شمال غربی به جنوب شرقی، مساحتی در حدود 4500 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است و سرشار از تپه های ماسه ای است. تپه ها در ارتفاعات مختلفی وجود دارند تا آن جا که ارتفاع برخی از آن ها به 90 تا 100 متر می رسد. تا چشم کار می کند آبی آسمان می بینی و شن های کویر. نه آب شیرین و نه هیچ موجود زنده ای را در ریگ جنگ نخواهید یافت، گویی اولین افرادی هستید که پا به این منطقه می گذارید.
ریگ جن از 2 واژه تشکیل شده است. بخش اول آن به معنای ریگ زار و یا همان شن زار است اما بخش دوم آن شاید یک مقدار تامل برانگیز بوده و اسم این کویر را متمایز کند. واژه جن به معنای پوشیده و پنهان است، همچون جنان به معنای ضمیر، باطن و قلب و جنت یا همان بهشت که از چشم ها پنهان است. کلمه جن نیز به این دلیل بر این ریگ زار گذاشته شده که در گذر سال های بسیار ناشناخته بوده. در تفسیر دیگری می توان دمای بالا و طاقت فرسا بودن گرما در ریگ جن را دلیل این نامگذاری دانست چرا که در قرآن ذکر شده جنس جن از آتش و گرما است.
در رابطه با ریگ جن داستان های هیجان انگیز بسیاری گفته شده، بعضی ها بسیار اسرار آمیز و تامل برانگیز بوده و برخی جز شایعه چیز دیگری نخواهند بود که نشات گرفته از عجز افراد برای دسترسی به این کویر می باشد. یکی از این حکایت ها وجود سنگ های سیاه رنگی در 30 کیلومتری بخش مرکزی این کویر تا پنجمین دیواره ماسه ای آن است. این سنگ ها سرباره هایی هستند که از ذوب فلزات معدنی به دست می آیند، اما آنچه وجود آن ها را اسرار آمیز می کند نحوه ساختشان است. با پیدا شدن نشانه هایی در اطراف این سنگ های سیاه رنگ می توان پی برد استخراج آن ها به دوران کهن ایران باز می گردد و سرباره هایی بر گرفته از ذوب مس بوده اند. حال بسیار جالب و تعجب برانگیز خواهد بود، در امروز روزی که هیچ ذره ای از حیات در این کویر وجود ندارد چگونه انسان هایی از زمان گذشته به مرکز ریگ جن دسترسی داشته و می توانستند چنین کاری را انجام دهند!
داستان دگر در رابطه با قالیچه حضرت سلیمان است که جز شایعه ای بیش نخواهد بود. در این باره گفته شده در زمان کوروش هخامنشی این قالیچه به حضرت سلیمان داده شده و متریال ساخت آن نیز از ذرات گراویتون یا همان ذره های حامل نیروی گرانش بوده است که از شن های کویر ریگ جن استخراج می شده. به علاوه گفته شده با بردن این شن ها به کاشان درختان توتی را در آن رشد می دادند و کرم های ابریشم را بر روی این درختان پرورش می دادند تا به وسیله آن ها این قالی های ابریشمی پرنده را ساخته شود. حال این سوال پیش می آید که چگونه حضرت سلیمان می توانسته این هدیه را از کوروش کبیر بگیرد وقتی که هم عصر یکیدیگر نبوده اند و حیات حضرت سلیمان پیش از هخامنشیان بوده است. سوال دیگر این است که آیا اگر این شن ها خاصیت ضد گرانشی دارند چرا خود به هوا نمی رفتند و ده ها چرای دیگر...
گذشته از تمامی داستان های گفته و ناگفته در رابطه با ریگ جن، پیشنهاد می کنیم لذت گشت گذار در این کویر را با افراد خبره و تورهای مطمئن از دست ندهید. برخی ماشین را برای بالا رفتن از تپه های شنی انتخاب می کنند، عده ای موتورسیکلت و برخی دیگر با اسکیت بورد هایشان از روی این ریگ های روان و نرم سرازیر می شوند و شن ها را با پاهایشان لمس می کنند. لذت عکاسی در کویر از بهترین بخش های این سفر خواهد بود، از روز و ثبت آرامش آن گرفته تا شب و ستاره باران شدن آسمان. تنها مواظب باشید شن های ریز به داخل دوربین هایتان راه پیدا نکند و حتما با خود سه پایه به همراه داشته باشید تا عکس های بهتری را ثبت کنید. دیدنی های ریگ جن تنها به کویر رمزآلود آن ختم نمی شود و پیشنهاد می کنیم از روستاهای اطراف آن نیز دیدن کنید.
بهتر است پس از مدتی پیاده روی نشسته و کمی استراحت کنید. شنیدن آواز خوش برخورد باد با ریگ ها شاید در وهله اول کمی ترسناک به نظر آید اما با تمرکز بر روی آن ها از آرامشی خاص برخوردار خواهید شد.
برای رفتن به ریگ جن حتما تجهیزات کافی با خود بردارید و بدانید شب را باید در کویر به سر ببرید چرا که این منطقه از جمله کویر هایی است که ماجراجویی در آن تنها به یک روز خلاصه نمی شود.
نواحی کویری همیشه به دلیل کمبود رطوبت به اختلاف دما شدید بین شب و روز شهرت داشته اند و ریگ جن نیز از این قضیه مستثنی نیست. روزها ممکن است دما حتی به +50 درجه سانتی گراد برسد و در شب به -1 درجه.
با وجود آنکه در داخل کویر ذره ای آب پیدا نخواهید کرد، در حاشیه شمال شرقی آن یکی از بزرگترین رودخانه های کویری به نام حبله رود و رودسر دره قرار دارد اما آب آن ها نیز شور و غیر قابل شرب خواهد بود. همچنین در دیگر بخش های اطراف ریگ جن رودخانه های دیگری نظیر ورگی، تنگ چهار طالق یا همان رامه و زورمند قرار دارند و سبب زیباتر شدن این منطقه شده اند.

بهترین زمان سفر: بهترین فصل سفر به کویر ریگ جن از نیمه دوم مهرماه تا اواسط فصل بهار است، چرا که تابستان ها هوایی بسیار گرم با تابش های شدید بر کویر حکم فرما است. نیمه دوم سال زمان خوبی برای این سفر می باشد اما بهتر است پیش از رفتن به سمت آن از اطلاعات آب و هوا شناسی بهره مند شوید.

نکته: ذکر این نکته ضروری است که ریگ جن از مناطق منحصر به فردی نسبت به سایر کویرها است و برای رفتن به سمت آن حتما از کویر شناسان خبره استفاده کنید و تنها به آن سفر نکنید، چراکه در عین زیباییش امکان گم شدن و مرگ را به همراه دارد.

نکته: در کوله پشتی خود حتما وسایلی نظیر آب، غذا، کرم ضد آفتاب، کلاه، جعبه ابزار، نقشه، GPS، لباس مناسب اعم از گرم و سرد، کفش اضافه، پاوربانک، چراغ قوه، فندک یا کبریت، کارت شناسایی، داروهای عمومی و کمک های اولیه، وسایل خواب و چادر مسافرتی به همراه داشته باشید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کویر ریگ جن

تفریحات نزدیک به کویر ریگ جن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید