• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  گرداب سنگی شهرستان لرستان استان خرم آباد
  •  گرداب سنگی شهرستان لرستان استان خرم آباد


گرداب سنگی

نام مرکز دیدنی

Gerdabe Sangi

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

خرم آباد

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

لرستان، خرم آباد، میدان تختی، ابتدای خیابان هفده شهریور، جنب ساختمان شهرداری خرم آباد

گردآب سنگی یکی از خلاقیت های تاریخی دوران ساسانی است. در تمام ایران راه های هوشمندانه ای را برای ذخیره و رساندن آب به قسمت های مختلف آبادی ها و روستا ها و شهر ها را می توانیم ببینیم. خرم آباد که به شهر آبشارهای خروشان مشهور است نیز برای همین منظور خلاقیتی مثال زدنی داشته است و امروزه به نام گردآب سنگی از آن بازدید می کنیم. 
گردآب سنگی توسط مردم و با سنگ هایی به ابعاد 1 در 1 متر مربع و با استفاده از ساروج در اطراف چشمه ای پر آب ساخته شده است. دیواره دور چشمه با 18 متر قطر، 3 متر پهنا و 18 متر ارتفاع از کف چشمه، آبی که از آن می جوشیده را کنترل می کرد و در نهایت آب چشمه را توسط کانال هایی به سرتاسر شهر توزیع می شدند. در ابتدای کانال ها دریچه هایی به شکل کشو وجود دارد و توسط آن ها، کانال ها بسته یا باز می شدند.
این چشمه در مرکز بافت قدیمی خرم آباد یا شاپور خواست قدیم قرارداشته که در هر دقیقه 170 لیتر آب از آن می جوشیده و اکنون نیز همین آب دهی را دارد.

وجه تسمیه: 
گردآب به گویش لری "گردآو بردینه" خوانده می شود و یکی از جاذبه های گردشگری اصلی شهر خرم آباد محسوب می شود. نحوه معماری این بنا و کانال های اطراف آن بسیار تحسین برانگیز است.

میزان آب چشمه:
چشمه تغذیه کننده گرد آب، از میانه زمستان تا میانه تابستان پر آب است و حتی در بهمن ماه گردآب طغیان می کند و آب آن از طریق همین کانال ها در سرتاسر شهر جریان می یابد.
در 12 کیلومتری گردآب بقایای آسیابی به چشم می خورد و به نظر می رسد آب آن از همین گردآب یا درواقع چشمه ی داخل بنای گردآب تامین می شده است.

بهترین زمان بازدید از گرداب سنگی:
با توجه به اینکه از اواسط زمستان تا اواسط تابستان این چشمه پر آب است بهترین زمان بازدید از آن در همین بازه زمانی است. حتی اگر خوش شانس باشید می توانید جاری شدن آب در کانال های اطراف آن را نیز ببینید. 
پیشنهاد می کنیم پیش از غروب آفتاب به دیدن این بنا بروید تا بتوانید جزئیات ظریف این یادگار تاریخی را با دقت مشاهده کنید.
اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید به خاطر آب و هوای مطبوع و چشم انداز های سرسبز و پر آب و زیبا حیرت زده خواهید شد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به گرداب سنگی

تفریحات نزدیک به گرداب سنگی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید