• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای نگل و قرآن تاریخی نگل شهرستان کردستان استان سنندج
  •  روستای نگل و قرآن تاریخی نگل شهرستان کردستان استان سنندج
  •  روستای نگل و قرآن تاریخی نگل شهرستان کردستان استان سنندج


روستای نگل و قرآن تاریخی نگل

نام مرکز دیدنی

Negel Village and Quran

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

سنندج

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 ساعت الی نصف روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان کردستان، شهر سنندج، جاده سنندج_مریوان، بعد 65 کیلومتر وارد فرعی روستای نگل شوید

در روزگاران بسیار دور، شاید 1000 سال قبل چوپانی از اهالی سنندج کنونی گوسفندانش را برای چرا به دره ای سر سبز برده بود و گلی بسیار زیبا و خوش آب و رنگ نظرش را جلب کرد. چوپان تلاش کرد گل را به طور کامل و بدون آسیب از خاک بیرون بکشد و به همین دلیل چاله ای در خاک ایجاد شد. در زیر چاله صندوق چه ای به چشم می خورد و چوپان نتوانست به تنهایی آن را از خاک بیرون بکشد، به همین دلیل اهالی روستا را خبر کرد تا به کمکش بیایند. در درون آن صندوقچه یکی از ارزشمند ترین اشیا این دنیا قرار داشت و آن چیزی نبود جز یک قرآن خطی کهن سال.
قرآن نِگِل نام این اثر گران بها است. گفته می شود این قرآن خطی که روی پوست آهو، با خط کوفی و اعراب گذاری های آب طلا و تزئیناتی به شکل گیاهان در اطراف صفحات نوشته شده، با 38 سانتی متر طول و 21 سانتی متر عرض یکی از 4 قرآن خطی است که به سراسر اقالیم نزدیک عربستان نوشته و ارسال شده بود و اعراب گذاری آن به تایید امام علی رسیده است.

وجه تسمیه:
اما چرا اسم این قرآن نگل است. به دلیل سرگذشت پیدا شدن این قرآن از زیر گلی زیبا، این منطقه به نوگُل شهرت یافت، اما گذر زمان نوگل را به نِگِل تغییر داد. 

یادگاری های تاریخی همواره مرکز اعجاب و تحیر بوده اند و همواره ارزشمند شمرده می شدند، اما این یادگاری تاریخی با قدمتی نزدیک به سده های 4 یا 5 قمری، علاوه بر اثر تاریخی بودن، از ارزشی مذهبی و معنوی خصوصا در بین اهالی روستا، برخوردار است.
در محل پیدا شدن قرآن مسجدی ساخته شده و قرآن نگل در آن مسجد و در جعبه ای شیشه ای ضد گلوله نگه داری می شود. متاسفانه تا کنون چندین بار قرآن نگل به سرقت رسیده ولی خوش بختانه هر بار توانسته اند آن را پس بگیرند. اما در کشاکش این سرقت ها و باز پس گرفتن ها قرآن آسیب هایی دیده است. بعد از پیدا شدن قرآن و ساخت مسجد، مردم کم کم به آن دره نقل مکان کردند و روستای نگل را به وجود آوردند.
اهالی روستای نگل بر این باور هستند، قرآن نگل مشکل گشا است و برای مشکلات خویش به آن متوسل می شوند. همچنین باور دارند قسم دروغ به قرآن نگل گناهی بسیار بزرگ و نابخشودنی است.

مکان های گردشگری اطراف:
اولین جاذبه روستای نگل بعد از قرآن خطی آن طبیعت زیبای خود روستا است زیرا از 4 طرف محصور در کوه های بلند و دریاچه و رودخانه ها است و جلوه گر طبیعتی کم نظیر می باشد.
رودخانه شوشیر یکی از رودخانه ها اطراف روستای نگل بوده و به سرسبزی این منطقه افزوده است. چال آب دیگر مکان گردشگری این منطقه محسوب می شود. دریاچه ای کوچک و طبیعی که در چند کیلومتری روستا و در کوه های سرسبز آن قرار دارد. از دیگر جاذبه های طبیعی روستای نگل می توان به آبشار قلوزه اشاره کرد.
اما روستای نگل علاوه بر تمام جاذبه های طبیعی خود از جاذبه های تاریخی دیگری نیز برخوردار است و از این میان می توان به به قلعه یزدگرد سوم با قدمت ساسانی اش و پل تاریخی صفوی آن اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به نگل:
سفر به کردستان در فصول گرم تر سال با توجه به آب و هوای خنک این منطقه تصمیمی منطقی است، چون علاوه بر رهایی از گرمای طاقت فرسای تابستان شما می توانید از طبیعت و تاریخ این منطقه بهره ببرید.
در این زمان علاوه بر دیدن قرآن ارزشمند و تاریخی نگل، از چشم انداز های دلنشین منطقه نیز لذت ببرید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای نگل و قرآن تاریخی نگل

تفریحات نزدیک به روستای نگل و قرآن تاریخی نگل

نظرها

  • 0 0

    احیانا مسیر عبور سفر بود برید والا جای مناسبی برای هدف گردشگری نیست امکانات نداره محل مطلقا مناسب ماندن نیست بخصوص وقتی جاده عذاب آور و طاقت فرسا رو به اون مسیر طی کنی تازه می فهمی که گرمای بی امان و خطرات جاده پیچ مار پیچ و ... و استهلاک که اتومبیل بر میداره .امیدوارم که نظرم موجب ناراحتی مردم مهمان دوست آن منطقه نباشه .


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید