• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه پیر شالیار شهرستان کردستان استان مریوان
  •  آرامگاه پیر شالیار شهرستان کردستان استان مریوان


آرامگاه پیر شالیار

نام مرکز دیدنی

Pir Shaliar Shrine

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

مریوان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان کردستان، 75 کیلومتری شهرستان مریوان، روستای اورامان

آرامگاه پیر شالیار یکی از جاذبه های گردشگری کهن و پر رمز و راز کردستان است که در پس خود افسانه زیبایی دارد. پیر شالیار به عنوان یکی از بزرگان منطقه اورامان به شمار می رود و دو تعبیر برای پیشینه او وجود دارد. یکی از آنها مربوط به پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بوده و گفته شده ایشان فرزند جاماسب از پیشوایان دین زرتشت است و دیگر به 8 قرن گذشته باز می گردد. بر اساس دیدگاه دوم، سید مصطفی عریضی یا پیش الله یار همان پیر شالیار بوده و در سال های 535_610 قمری در هورامان زندگی می کرده است و افسانه شفا یافتن بهار خاتون، شاهدخت بخارا، به دست خود را به جای گذاشته است. گفته شده بهارخاتون کر ولال بوده و هیچ طبیبی توانایی مداوا کردن آن را نداشته اما پس از آنکه پادشاه بخارا او را به سمت اورامان می برد گوش های دختر شنوا می شود و با نزدیک شدن به خانه پیر شالیار دیو پلیدی فریاد کشان از تنور به بیرون می افتد و کشته می شود و شاهزاده شروع به سخن گفتن می کند. پس از این واقعه حاکم بخارا دخترش را به عقد این پیر شالیار در می آورد و او نیز عهد می بندد تا هر ساله در سالگرد ازدواجشان جشن پایکوبی به راه اندازد. در پی این داستان بومیان منطقه در نیمه نخست اردیبهشت ماه و بهمن ماه مراسم پیر شالیار را در این مکان جشن بگیرند. در این مراسم همه لباس های کردی و هزار رنگشان را بر تن می کنند و به نواختن دف و سازهای محلی می پردازند.
بنای سنگی این مقبره با گنبد کوچک فیروزه ای رنگش در میان طبیعت چشم نواز هورامان تخت قرار گرفته است. روستای هورامان تخت یا همان اورامان نیز با قرار گیری در دامنه کوه های استوار کردستان از معماری پلکانی برخوردار است و شباهت بسیارش به ماسوله لقب هزارماسوله را به خود گرفته است. از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این آرمگاه 2 رودخانه سیروان و لیله است و از میان روستا می گذرند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه پیر شالیار

تفریحات نزدیک به آرامگاه پیر شالیار

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید