• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد نصیر الملک شهرستان فارس استان شیراز


مسجد نصیر الملک

نام مرکز دیدنی

Nasir ol Molk Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال از ساعت 7 صبح الی 17

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، مابین چهار راه مشیر تا بلوار زینبیه، کوچه‌ نصیر الملک، کوچه‌ تریاکچی

استان فارس مهد گسترش تمدن پارسی در جنوب ایران واقع شده و همواره یکی از پر طرفدارترین جاذبه های گردشگری جهان محسوب می شود. مرکز این استان، شهر زیبا و افسانه ای شیراز، با قدمتی 6500 ساله از دیرباز مورد توجه حاکمان ایران قرار گرفته و بناهای با عظمت و شگفت انگیزی در این شهر ساخته شده است. یکی از آثار چشم نواز شهر، مسجد با شکوه و هفت رنگ نصیرالملک است و به مسجد صورتی ایران شهرت دارد. مسجد نصیر الملک از ارزنده ترین و متفاوت ترین مساجد ایران، از لحاظ کاشی کاری و مقرنس است و به دلیل شیشه های رنگارنگ مکانی محبوب برای عکاسان به شمار می رود.

تاریخچه مسجد نصیرالملک:
مسجد نصیرالملک در سال 1293 تا 1305 قمری به دستور میرزا حسن علیخان ملقب به نصیر الملک، از اشراف دوره قاجار شیراز، ساخته شد. معماری این بنا توسط محمد حسن معمار شکل گرفت و در و پنجره های رنگین و با ذوق شبستان توسط استاد محمد جعفر و استاد محمد رحیم طراحی وساخته شده اند. زیربنای مسجد برابر با 2212 متر مربع و مساحت کل آن برابر با 2980 متر مربع است. 

درب ورودی و هشتی:
مسجد نصیرالملک دارای 2 ورودی با درب های چوبی به کوچه جنوبی و امامزاده ی مجاور آن مرتبط می شود. طاق نمای ورودی اصلی و سقف بلند آن با مقرنس کاری،کاشی های رنگارنگ و تزیینات اسلیمی بسیار چشم نواز بوده و سنگ یکپارچه بزرگ که روی آن یک قوس پنج اُو هفت ایجاد شده به هنگام ورود بسیار شگفت آور می باشد. بالای قاب در، شعری از شوریده شیرازی به مناسبت ساخت مسجد بر روی سنگ مرمر نقش بسته و نام بانی مسجد و سال اتمام آن به چشم می خورد.
پس از عبور از نقوش زیبای گل سرخ و زنبق به هشتی مسجد با نوری تامین شده از پنجره های مشبک می رسیم.
هشتی مساجد و خانه های ایرانی جایی برای حفظ فضای درونی ساختمان از دید غریبه ها بوده، که از آجر ساخته شده و تابلویی از کاشی با شعری از سعدی و نام معمار، روی آن نقش بسته است. بعد از هشتی و در ادامه از فضای تاریک دالان به حیاط و صحن روشن مسجد که غرق نور است می رسیم و عظمت این بنا به یکباره مسحورتان می کند.

حیاط:
حیاط چهار ضلعی و حوض مستطیل شکل در شمال مسجد قرار دارد و شمعدانی های رنگارنگی در تابستان و بهار مزین به فضا طراوت و شادابی می خشند 

طاق نما:
2 طاق نما یا ایوان در روبروی هم شکوه مسجد را دوچندان کرده. ایوان شمالی مسجد به نام مروارید، 8 متر ارتفاع دارد که با کاشی های 7 رنگ و مقرنس تزیین شده پن کاسه  که نام قدیمی آن است نمونه ای از سقف های 5 کاسه ای به شمار می رود. باید بدانید که به حالت تورفتگی صدف که مروارید درون آن قرار می‌گیرد پن کاسه گفته می شود. برای همین به تدریج نام مروارید را به روی این شاه نشین نهادن. ایوان شمالی بسیار زیباتر از ایوان جنوبی است و دارای 3 نیم طاق در 3 طرف بوده و از ضلع چهارم به صحن راه دارد. در قسمت چپ طبقه دوم بنا تاریخ 1299 قمری حک شده است.
طاق نمای جنوبی ارتفاعی کمی دارد و 2 گلدسته مسجد بر فراز آن قرار گرفته تا با ایوان شمالی تقارن نداشته باشد. ورود به گلدسته ها از طریق 12 طاق نمای کوچکتر است، که با هم نا متقارن هستن. ایوان جنوبی مانند مروارید با کاشی کاری و مقرنس مزین شده.

شبستان:
شبستان های مسجد نصیرالملک شکوهی دیگر از این بنای تاریخی را به نمایش می گذارند. قسمت زمستانه شبستان در ضلع شرقی  که در حال حاضر موزه اوقاف در آن برپاست با 8 طاق نما و 6 متر عرض از حیاط مسجد جدا شده و کاشی کاری هایی از نقوش گل و بوته به آن جلوه زیبایی بخشیده.
در پشت شبستان شرقی دری به چاه بزرگی موسوم به گاورو باز می شود. گاو چاه محلی برای تامین آب مسجد برای شرب، فواره حوض و آبیاری از طریق هدایت حیوانات اهلی همچون گاو می شده است.
پر شورترین قسمت مسجد نصیرالملک شبستان غربی، با کاشی کاری های زیبنده رنگی که اغلب آن ها صورتی هستند می باشد.
این شبستان دارای 12 ستون سنگی با طرح مارپیچ به نیت دوازده امام معصوم می باشد و 7 درگاه چوبی با شیشه های رنگارنگ در آن به زیبایی تجلی می کنند. به هنگام صبح، بازی نور و سایه ای بسیار زیبا و خیره کننده ای بر روی فرش های دستبافت دارد.
سنگ‌تراشی و تزیینات این شبستان بسیار نزدیک به مسجد وکیل  و مسجد مشیر شیراز بوده و از سنگ یکپارچه ای ساخته شده است. طاق شبستان با نقوش گل و بته و اسلیمی تزئین شده و در میانشان چند آیه از آیات قرآن به خط ثلث به چشم می خورد. کف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشیده شده و محراب مرمر آن پایین تر از کف شبستان قرار گرفته است. بهترین زمان برای دیدن شکوه رنگین این مسجد ساعت 8 الی 10 صبح می باشد.

از دیگر جاذبه های گردشگری استان فارس می توان به بازار وکیل، باغ ارم، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، باغ نارنجستان، خانه زینت الملک، مدرسه خان، حمام وکیل، موزه پارس، نقش رستم، پرسپولیس، پاسارگاد و موزه هفت تنان اشاره کرد.
مسجد نصیرالملک در 30 خرداماه سال 1358 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 396 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

نکته: بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 20،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد نصیر الملک

تفریحات نزدیک به مسجد نصیر الملک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید