• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران استان تهران
  •  مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران استان تهران
  •  مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران استان تهران
  •  مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران استان تهران
  •  مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران استان تهران


مجموعه ورزشی آزادی

نام مرکز دیدنی

Azadi Sports Complex

نوع مرکز دیدنی

استادیوم و مجموعه ورزشی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

اکباتان

ناحیه

غرب شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 5 ساعت

آدرس

تهران - کیلومتر 5 آزاد راه تهران کرج، مجموعه ورزشی آزادی

مجموعه ورزشی آزادی بزرگترین مجموعه ورزشی ایران با 460 هکتار مساحت می باشد. این مجموعه به منظور برگزاری بازی های آسیایی 1974 (1353هجری شمسی) در مقیاس استاندارد جهانی ساخته شد. طراحی و ساخت این مجموعه عظیم کلا یک سال حد فاصل سالهای 1349 تا 1350 طول کشید. مالک مجموعه وزارت ورزش و جوانان است. از کل فضای مجموعه 45 هکتار چمن تزیینی و 8 هکتار زمین چمن ورزشی و مابقی آن جنگل می باشد. این مجموعه دو روز بعد از افتتاح برج آزادی یا برج شهیاد در 26 مهر 1350 با عنوان مجموعه ورزشی آریا مهر تهران افتتاح گردید و بعد از انقلاب به مجموعه ورزشی آزادی تغییر نام یافت.

امکانات مجموعه ورزشی آزادی

استادیوم صد هزار نفری آزادی
این استادیوم که طبق استانداردهای روز دنیا با گنجایش 90 هزار و 35 هزار نفر در طبقه اول و  55 هزار نفر در طبقه دوم که به صورت فشرده صد هزار نفر را می تواند در خود جای دهد، در زمینی به  مساحت 14.1 هکتاربرای بازی های آسیایی 1974 طراحی و ساخته  شد. طراح این ورزشگاه عبدالعزیز فرمانفرماییان می باشد. وی عمق دید زمین را از مرکز تا  شمال و جنوب استادیوم 136 متر و تا شرق و غرب 126 متر طراحی کرد که بهترین و بیشترین میزان دید می باشد. زمین ورزشگاه از جنس چمن طبیعی در ابعاد 75 در 110 متر است که دور تا دور آن 8 ردیف پیست دو میدانی وجود دارد و از جنس تارتان می باشد.
در ضلع غربی ورزشگاه محل استقرار افراد ویژه و در سمت راست آن محل استقرار گزارشگر بازی قرار دارد. در ضلع جنوبی ورزشگاه نیز محلی برای جایگاه ویژه و در سمت راست آن برای 85 نفر خبرنگار محلی تعبیه شده است. در پیش از انقلاب سکوهایی جهت نشستن تماشاگران در نظر گرفته شده بود که بعد از نصب صندلی در سال 1382 ظرفیت ورزشگاه به 78116 نفر کاهش یافت. در کنار ورزشگاه آزادی دو زمین چمن شماره 2 و 3 وجود دارد که مختص تمرینات تیم های استقلال و پرسپولیس و محل تمرین تیم ملی نیز هست. یک عدد پارکینگ سرپوشیده با گنجایش 400 خودرو و یک پارکینگ سرباز با گنجایش 7000 خودرو برای این ورزشگاه در نظر گرفته شده است. راهروهای ورزشگاه آزادی امکان ورود و خروج برای کانتینرهای حاوی دستگاههای صدا و سیما و همچنین تردد ماشین های آتش نشانی را دارد. در طول 11 دقیقه تمام تماشاگران می توانند بدون هیچ آسیبی از این راهرو ها خارج شوند. این در حالی است که استاندارد جهانی بین 8 تا 15 دقیقه می باشد.
در صورتی که از سامانه www.footbaleticket.ir  درخواست کارت عضویت داده باشید، می توانید بعد از سه هفته از طریق پست یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت کارت خود را دریافت نمایید. بستگی دارد که در هنگام عضویت در سامانه خرید بلیط اینترنتی نحوه دریافت کارت عضویت هوشمند خود را چگونه انتخاب کرده باشید. از طریق کارت می توانید بلیط تمام بازی هایی که بلیط فروشی شان فعال شده را بخرید. البته باید کارت ملی خود را نیز همراه داشته باشید چون دم درب احراز هویت می شوید. قیمت این کارت عضویت فقط 5،000 تومان است. وقتی شما کارت بلیط هوشمند دارید از تخفیف بازی ها برخوردار می شوید و می توانید در هر بازی بلیط ها را با نرخی کمتر خریداری نمایید. در صورتی که کارت هوشمند ندارید با کد ملی تان می توانید بلیط خریداری کنید. 

دریاچه آزادی (جهت ورزش های آبی) 
دریاچه مصنوعی آزادی به عنوان مرکز تفریحی ورزشی در ابعاد 1200 در 180 متر به مساحت 220 هزا متر مربع با گنجایش 600 لیتر آب ساخته شده است و عمق آن از 50 سانتی متر شروع به 8 متر می رسد. در اطراف دریاچه دو عدد جاده پیاده روی وجود دارد یکی جاده پایین و دیگری جاده بالا و بعد از جاده بالا، جاده ماشین رو قرار گرفته است. دور تا دور دریاچه به مساحت 250 هزار متر مربع چمن کاری شده است. در این دریاچه رشته های مختلف قایقرانی و اسکی روی آب انجام می گردد.

جاده تندرستی (مسیر دور دریاچه) 
در دور دریاچه مصنوعی در شمال استادیوم آزادی دو جاده یکی بالا و یکی پایین مخصوص پیاده روی ساخته شده است.

سالن 12 هزار نفری آزادی
سالن 12 هزار نفری آزادی با مساحتی بالغ بر 20 هزار متر مربع مکانی برای برگزاری مراسمات ویژه و مسابقات می باشد. این سالن گنجایش 6583 نفر را داراست. معمولا در این سالن مسابقات ژیمناستیک، کشتی، والیبال، بسکتبال و از این قبیل برگزار می شود. در قبل از سال 1357 در این سالن برای دو سال پیاپی علاوه بر جشن ها، پاتیناژ نیز انجام می گرفت که با انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 منسوخ شد. ولی از سال 1382 به بعد مجددا در زمانی که مسابقه ای در سالن برگزار نمی شود سالن را منجمد می کنند و پاتیناژ در آن فعال می شود.

سالن بسکتبال آزادی
در ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی 5 سالن یک شکل و یک اندازه به ابعاد 72 در 44 متر با ظرفیت 3 هزار تماشاچی وجود دارد که شمالی ترین آن ها به بسکتبال اختصاص یافته است. 4 اتاق در این سالن وجود دارد که مختص آموزش بسکتبال است و بقیه امکانات این سالن شامل جایگاه مقامات، مدعوین، خبرنگاران، اتاق های داوران، رختکن، تونل ورودی ورزشکاران و تماشاچیان در چهار ضلع سالن، واحدهای صوت، برق و اسکوربرد می باشد.

سالن والیبال آزادی
یکی دیگر از سالن های مجتمع 5 سالن والیبال است که به مساحت 4500 متر در ابعاد 72 در 44 متر با ظرفیت 3000 تماشاچی ساخته شده است. امکانات این سالن عبارت است از کلاس های آموزشی که در چهارگوشه سالن برگزار می شود. بقیه امکانات این سالن شامل جایگاه مقامات، مدعوین، خبرنگاران، اتاق های داوران، رختکن، تونل ورودی ورزشکاران، واحدهای صوت، برق و اسکوربرد می باشد. در جنوب این سالن دو زمین والیبال ساحلی نیز احداث گردیده است.

تراپ اسکیت
در جنوب مجموعه ورزشی آزادی در زمینی به ساحت 7100 متر امکان تیراندازی کمپلکس در 4 خط فراهم گردیده است تا علاقمندان از این ورزش نشاط آور کمال استفاده را ببرند.

سالن تیر اندازی آزادی
از ورودی غربی و شرقی مجموعه آزادی می توان به دو سالن تیر اندازی با سلاح گرم و بادی رسید. ورزشی کاملا ذهنی که مهارت و تمرکز به یک اندازه در آن دخیل می باشد.

سالن کشتی آزادی
در ضلع جنوب غربی ورزشگاه آزادی دو سالن کشتی وجود دارد که سالن شماره (1) برای تمرینات بانوان و سالن شماره (2) برای تمرینات تیم ملی کشتی مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت سالن شماره (2)، 3000 تماشاچی می باشد. امکانات این سالن شامل کلاس های آموزشی که در چهارگوشه سالن برگزار می شود. جایگاه مقامات، مدعوین، خبرنگاران، اتاق های داوران، رختکن، واحدهای صوت، برق و اسکوربرد می باشد.

سایت تیر و کمان
در مساحتی به وسعت 51000 متر مربع علاقمندان به رشته تیر و کمان می توانند تمرینات خود را با تمام امکانات در رشته های مختلف انجام دهند در این سایت مسابقات جهانی تیر و کمان نیز انجام می شود. از امکانات سایت می توان به دو مدرسه غیرانتفاعی آذر و آرش اشاره کرد که علیرغم تدریس سرفصل های درسی به دانش آموزان تیراندازی با کمان را نیز آموزش می دهد.

سالن ووشو آزادی
سالن ووشو در قسمت شرقی مجموعه ورزشی آزادی با مساحت 1500 متر و گنجایش 600 تماشاچی مختص برگزاری مسابقات آسیایی و جهانی می باشد.

سالن وزنه برداری آزادی
این سالن نیز یکی از سالن های 5 گانه می باشد که تمام امکانات و مشخصات سالن های نظیر خود را دارد. این سالن در ابعاد 72 در 44 متر با ظرفیت 3000 تماشاچی  می باشد. امکانات این سالن شامل جایگاه مقامات، مدعوین، خبرنگاران، اتاق های داوران، رختکن، تونل ورودی ورزشکاران و تماشاچیان در چهار ضلع سالن، واحدهای صوت، برق و اسکوربرد می باشد.

فدراسیون کونگ فو و هنر های رزمی 
برای تمرین ورزشکاران رزمی در زمینی به مساحت 475 متر فدراسیون ووشو در شمال سالن استخر ها قرار دارد که از طریق درب غربی قابل دسترسی است.

پیست اتومبیلرانی آزادی
در نزدیکی پارکینگ شماره 1 در قسمت جنوب غربی ورزشگاه پیست اتومبیل رانی با  مساحت 32 هزار متر در زمینی به ابعاد 80 در 400 متر با ظرفیت 10000 تماشاچی قرار دارد. امکانات این مجموعه شامل بوفه، کافی شاپ، بهداری و سرویس بهداشتی می باشد. 

پیست اسکیت آزادی
پیست اسکیت در زمینی به مساحت 32 هزار متر مربع  با گنجایش 1000 تماشاچی ساخته شده و از درب شرقی ورودی 16 قابل دسترسی است.

پیست موتورسواری آزادی
پیست موتور سواری مجموعه ورزشی آزادی در زمینی به مساحت 41804 متر مربع با ظرفیت 1500 تماشاگر ساخته شده. این پیست برای برگزاری مسابقات موتور کراس در ضلع شرقی مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد. امکانات این پیست خوابگاه برای 100 الی 150 نفر و سرویس بهداشتی می باشد.

پیست کارتینگ
در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی واقع در پارکینگ شماره 14 پیست کارتینگ فرمولا در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع به طول 800 و عرض 10 متر ساخته شد تا امکان رانندگی حرفه ای و بدون خطر را برای رانندگان بدون گواهینامه فراهم آورد. امکانات این پیست شامل مدرسه کارتینگ با هدف کشف استعداد های اتومبیلرانی برای شرکت در مسابقات قهرمانی، سالن بازی های کامپیوتری، بیلیارد، فوتبال دستی، پینت بال، کافی شاپ، فست فود، فروشگاه ماشین های رادیو کنترل، لوازمم کارتینگ و سالن کنفرانس می باشد.

ورزشگاه دوچرخه سواری آزادی
این استادیوم از بزرگترین استادیوم های دوچرخه سواری خاورمیانه به مساحت 6500 متر می باشد طول پیست دوچرخه سواری 333 متر می باشد و 2500 تماشاگر می توانند رویداد مسابقه را از نزدیک تماشا نمایند.

مجموعه سوارکاری
مجموعه سوارکاری آزادی به منظور برگزاری مسابقات بین المللی در زمینی به مساحت 39840 متر با ظرفیت 800 تماشاچی طراحی و ساخته شده است. ظرفیت پارکینگ 300 خودرو و تنها امکان رفاهی آن وجود یک کافی شاپ است. این مجموعه در ضلع جنوب شرقی مجموعه آزادی قرار گرفته است.

استخر قهرمانی آزادی
سالن استخر های شنا دارای 3 استخر با ظرفیت 3000 تماشاچی و اتاق های خبرنگاران، مطبوعات، رادیو تلویزیون و پارکینگی با ظرفیت 500 دستگاه خودرو می باشد.
1. استخر قهرمانی: این استخر در ابعاد50 در 26 متر با عمق 25.2 متر و 10 خط شنا به منظور برگزاری مسابقات قهرمانی شنا ساخته شده است.
2.     استخر شیرجه: این استخر در ابعاد 20 در 26 متر در شرق سالن واقع شده است. که در 4 ارتفاع  1 متری، 5.3 متری، 5.7 متری و 10 متری سکوی شیرجه دارند و هم با پله هم از طریق آسانسور قابل دسترسی است. 
3. استخر تمرینی: این استخر با ابعاد 11 در 50 متر با عمق 1 تا 5.3 متر در زیر جایگاه جنوبی واقع شده است و دارای دو  سونای خشک و سونا بخار، اسکور برد، صوت و برق می باشد.

زمین های تنیس آزادی
در مجتمع ورزشی آزادی 18 زمین تنیس 800 متری به ابعاد 20 در 40 حدفاصل کمپ تیم ملی فوتبال و مجتمع پنج سالنه واقع شده است که 10 زمین به آقایان، 6 زمین به بانوان و 2 زمین به خانواده ها اختصاص دارد. هرکدام از این زمین ها دارای بوفه، سرویس بهداشتی و انبار هستند. این زمین ها صرفا جهت تمرین به کار می روند و به ندرت در آن ها مسابقه ای برگزار می گردد.

زمین چمن شماره 2
این زمین به ابعاد 120 در 76 متر با ظرفیت 1000 تماشاچی مختص تمرین تیم های استقلال و پیروزی است. در اطراف این زمین، پیست دومیدانی قرار دارد.

زمین چمن شماره 3
مختص تمرینات تیم ملی فوتبال بانوان است. همچنین خوابگاههای شماره 2 و شماره 3 مختص بازیکنان تیم های میهمان در شهر تهران طراحی شده است.

دسترسی 
با وسیله نقلیه شخصی: مجموعه ورزشی آزادی در  کیلومتر 5 آزاد راه تهران کرج واقع شده است.
استفاده از وسایل نقلیه عمومی: برای رفتن به ورزشگاه آزادی می توان از خط 5 مترو در ایستگاه ورزشگاه آزادی پیاده شد. از میدان آزادی نیز اتوبوس برای ورزشگاه آزادی وجود دارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به مجموعه ورزشی آزادی

دیدنی های نزدیک به مجموعه ورزشی آزادی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید