• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران
  •  برج آزادی شهرستان تهران استان تهران


برج آزادی

نام مرکز دیدنی

Azadi Tower

نوع مرکز دیدنی

معماری

استان

شهرستان

تهران

منطقه

آزادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9:00 الی 17:00, جمعه ها از ساعت 10:00 الی 17:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10،000 تومان

وب سایت

آدرس

تهران، خیابان آزادی، میدان آزادی ، برج آزادی

برج آزادی از نمادهای اصلی شهر تهران محسوب می شود. هدف از ساخت این برج در قسمت غرب تهران این بود که در مجاورت فرودگاه مهرآباد که مسیر تردد گردشگران خارجی بود بنایی که معرف فرهنگ ایرانی باشد ساخته شود تا هم به صنعت گردشگری کمک شود و هم نماد ایران باشد. به همین دلیل مسابقه ای در سال 1345 برگزار شد و از تمام معماران خواسته شد تا طرح خود را برای نماد ایران ارائه نمایند و این گونه برج شهیاد به عنوان نمادی از ایران مدرن و یادبود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ایران توسط دانشجویی 24 ساله به نام حسین امانت با تلفیق معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی در 4 طبقه، با 4 دستگاه آسانسور، 2 دستگاه پله با 45 متر ارتفاع، طراحی و توسط مهندس محمد پور فتحی ساخته شد که در 15مهر 1350 افتتاح گردید. محمد رضا شاه پهلوی و فرح دیبا از منشور حقوق بشر کوروش در افتتاحیه این برج زیبا برای اولین بار پرده برداری کردند. در طبقه زیرین آن چندین تالار نمایش، کتابخانه، موزه و نگارخانه، سالن اجتماعات وسالن  انتظار وجود دارد. مساحت این برج 5000 متر مربع می باشد. حسین امانت این برج را با نظر به دوران شکوه و بالندگی ایران طراحی کرد. زمانی که ایران در ادبیات، هنر و صنایع دستی سرآمد کشورهای جهان بود. وی دلیل این سبک از طراحی را این گونه عنوان می کند که گردشگر خارجی با نگاه به این برج به فرهنگ غنی این کشور پی ببرد.

معماری برج آزادی
اگر از بالا به کل میدان آزادی نگاه کنیم یک محوطه بیضی شکل را می بینیم که مانند لاک یک لاکپشت پر از اشکال هندسی منظم است. این برج چهار پایه دارد که پایه های شمالی آن از پایه های جنوبی کوچکترند. کلا برج آزادی از ابتدا بر روی 4 مربع 21 در 21 متر مربعی طراحی شده است. اگر سه مربع 21 متر در 21 متر را در کنار هم در نظر بگیریم و یک مربع را بر روی مربع وسطی قرار بدهیم. قسمت بالای قوس روی مربع وسط بالایی است و پایه های قوس بر روی مربع های کناری و قوس اصلی روی مربع وسط پایینی قرار می گیرد. شیارهای روی پایه های برج آزادی خطوطی موازی وجود دارد که از معماری هخامنشی الهام پذیرفته اند. این خطوط با 46،000 قطعه سنگ بریده شده بر روی پایه های 65 متری این برج به این شکل ساخته شده اند. در کل برج 60،000 قطعه سنگ بریده شده به کار رفته و 900 تن آهن استحکام آن را تضمین می کند. قوس اصلی این برج یاد آور کاخ کسری در دوره ساسانی می باشد و قوسی که در بالای برج شبیه یک قوس شکسته است از دوران اسلام حکایت دارد. فاصله بین قوس اصلی و قوس بالایی با استفاده از تکنیک رسم پر شده اند که از گنبد مساجد الهام گرفته شده است. کلا معماری ایرانی بر اصول علم هندسه و رسم استوار است و با چرخش اشکال و رسم خطوط منظم به اشکال جدیدتری می رسند و به همین دلیل است که در معماری اسلامی سقف همه مساجد شبیه هم نیست چون اشکال مورد استفاده در سقف های مساجد با هم متفاوت می باشد.
وقتی که از درب برج داخل می روی حیاط برج 5 متر پایین تر از سطح زمین است که قسمت حراست و بلیط فروشی در آن واقع شده است. در سمت راست حیاط، سالن ایران شناسی و گذر گاه پیشنیان واقع شده است و در انتهای حیاط  سالن تشریفات را می بینیم.

سالن ایران شناسی
بازدید کنندگان در یک سالن 21 در 29 متر مربعی روی نوار پیاده بر (واک وی) ایستاده و از فرازِ ماکت کشور عزیزمان ایران حرکت می نمایند و با شاخصه های تاریخی، جغرافیایی و اقتصادی هر منطقه و اقلیم آن آشنا می شوند. این ماکت با نورپردازی و صوت و رنگ به بهترین شکل سعی در معرفی ایران عزیزمان دارد.

گذرگاه پیشینیان
گذرگاه پیشینیان راهرویی است با دیواره های بتنی که دو ویترین در آن تعبیه شده و اشیای ارزشمند ایران باستان، مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح (ع) در ویترین های آن به نمایش گذاشته اند. این ویترین ها با لامپ های هالوژنی نورپردازی شده اند.

تالار کهن
از گذرگاه پیشینیان وارد تالار کهن می شویم. درواقع گذرگاه پیشینیان نشان دهنده نحوه اتصال سردابه ها و دهلیزهای قدیمی در عمارات ایرانی به یکدیگر است. تالار کهن در زیر برج قرار گرفته و چهار پایه برج را به هم وصل می کند. در تالار کهن دو دستگاه آسانسور قرار دارد که به صورت متقارن رو به روی هم قرار گرفته اند و دسترسی به طبقات فوقانی را تسهیل می نمایند. تالار کهن در واقع موزه نگهداری اشیا نفیس و آثار هنری است.

تالار آیینه
در قسمت شمالی تالار کهن در یک فضای 10 متر در 20 متر تالاری با 12 ویترین در سمت چپ و راست قرار دارد که در این ویترین ها اشیا با موضوعات تعلیم و تربیت، خلیج فارس محیط زیست، آب و زندگی، بنای یاد بود آزادی، فرهنگ و هنر، ایران زمین، صنایع، شهرسازی، دریای خزر، ورزش و کشاورزی وجود دارد. در دیواره های کناری ویترین ها آیینه هایی تعبیه شده و لامپ های هالوژنی با خاموش و روشن شدن و انعکاس نور در آینه ها گذر زمان را تداعی می کنند. علاوه بر آن، اشیا در آینه ها دو برابر دیده می شوند. تالار آیینه در بخش شمالی به فضایی دیگر راه می یابد که در قسمت راهروی  آن 8 غرفه برای نمایش آثار هنری وجود دارد و در سمت چپ آن  سالن دانستنی ها و سالن نمایش وجود دارد. در قسمت شمالی این فضا نگارخانه وجود دارد که در ضلع شرقی آن یک کتابخانه تعبیه شده است. ضلع غربی هم بخش اداری مجموعه است.

سالن دانستنی ها
سالن دانستنی ها یک سالن 12 وجهی منتظم است که در وسط آن یک میز دوار با 28 سیستم رایانه برای اطلاع رسانی قرار دارد که در کنار آن سالن انتظار قرار گرفته است.

سالن نمایش
یک سالن نمایش با ظرفیت 300 نفر در عمق 15 متری زمین واقع شده که از 18 سکو تشکیل شده است. در سقف سالن نقاشی هایی به سبک کوبیسم وجود دارد. در بخش تماشاچیان صفحه نمایش شفافی وجود دارد که با کیفیت بالایی آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام مربوط به ایران کهن و همچنین نمای شکوهمند میدان آزادی را به نمایش می گذارد.

نگارخانه
این بخش از تالار آیینه مختص برگزاری نمایشگاههای مختلف در فضایی به وسعت 17 در 14 متر می باشد که در آن یک پاسیو وجود دارد و نور پردازی ها مناسبی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری در آن در نظر گرفته شده است.

کتابخانه
این بخش از تالار آیینه با وسعت 212 متر مربع است که 11,662 جلد کتاب را با عناوین تاریخی، معماری، زبان شناسی و اجتماعی در خود جای داده است.

طبقات
به دلیل وجود انحنا در پایه های طبقات امکان دسترسی با آسانسور به صورت یکسره از زیر زمین تا طبقه چهارم وجود ندارد به همین دلیل دو آسانسور دیگر برای دسترسی از طبقه دوم تا چهارم تعبیه شده است. البته دو دستگاه پله با 286 پلکان بازدید کنندگان را به طبقات فوقانی می رسانند. طبقه دوم در ارتفاع 23 متری قرار گرفته است، طبقه سوم در فاصله  33 متری از سطح زمین واقع شده و از طبقه چهارم از 39 متری می توانید تهران را تماشا بفرمایید.
در طبقه سوم در قسمت قوس اصلی برج، در داخل برج، یک گنبد بسیار زیبا می بینید. این نوع معماری دقیقا مانند همان معماری مساجد است. در این نوع معماری یک مربع یا مستطیل را روی چهار ضلعش می چرخانند و یک شانزده ضلعی تشکیل می شود. در این برج از یک مستطیل استفاده شده و گنبدی را تشکیل داده که از بیرون ما قوس اصلی برج را می بینیم و از درون یک گنبد دیده می شود. که با مقرنس کاری های زیبا تزیین شده است. جنس اصلی این قوس بتن سفید می باشد. برای رفتن به فضای بالای این گنبد از آسانسور باید استفاده کنیم. در این قسمت نمایشگاههای نقاشی و طراحی برپاست. سر این گنبد از برج آزادی بیرون زده و با معرق و کاشی های فیروزه ای تزیین شده است. شیارهای روی بدنه برج نیز با کاشی های فیروزه ای تزیین شده اند. سقف طبقه دوم برج با استفاده از ترکیب مدرنیته و معماری سنتی تزیین شده است. در ورودی برج در پایین یک جفت لنگه درب سنگی است که هر کدام از لنگه دربها 5،300 کیلوگرم وزن دارند. برج دارای دو آسانسور است که بازدیدکنندگان را به فضاهای بالایی هدایت می کند. حسین امانت فضای اطراف برج آزادی را نیز طراحی کرده است و طراحی آن را الهام گرفته از میدان نقش جهان اصفهان و نمای آن از بالای گنبد خانقاه شیخ لطف الله می داند. وی برای ایجاد زیباتر شدن طرحش مانند میدان نقش جهان زمین اطراف برج را به وسعت 68،980 متر مربع شیب دار نمود تا نمای بالایی میدان دارای خطای دید شود و طرحش زیباتر به نظر برسد. وی از سه ردیف شش ضلعی که در اطراف برج ساخته شده اند برای فضای چمن کاری استفاده کرده و همچنین به تبعیت از باغ های ایرانی یک آبنما نیز در نزدیکی برج تعبیه کرده است.

ثبت ملی
 این اثر با شماره 1008 در سال 1353 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی به برج
با وسیله نقلیه شخصی: برج  آزادی از طرف چپ در انتهای  بزرگراه شهید لشگری، از طرف راست به خیابان آزادی، از سمت شمال به بزرگراه سعیدی و از سمت جنوب به بزرگراه جناح ختم می شود.
با اتوبوس: با استفاده از خط 1 اتوبوس های بی آر تی هم می توانید به راحتی خودتان را به میدان آزادی برسانید. البته خطوط 237 پایانه اکباتان- میدان آزادی، خط 153 میدان آزادی- دانشگاه علوم و تحقیقات، خط 102 میدان آزادی- خاوران، خط 110 ترمینال آزادگان-ترمینال جنت آباد، خط 101 چهارراه تهرانپارس- میدان آزادی نیز در میدان آزادی ایستگاه دارند. که با پیاده شدن در ایستگاه میدان آزادی به راحتی می توانید خودتان را به برج با شکوه آزادی برسانید.
با مترو: از خط 4 مترو مسیر کلاهدوز- ارم سبز هم می توانید در ایستگاه  متروی میدان آزادی از قطار پیاده شوید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به برج آزادی

تفریحات نزدیک به برج آزادی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید